به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، بهرام کلهرنیا متولد 1331 کرمانشاه است. او کارشناس طراحی و پیکرسازی و کارشناس ارشد گرافیک و تصویرسازی است که از سال 1351 بدون وقفه مشغول تدریس و طراحی گرافیک است. کلهرنیا مشاور و مدیر هنری و پژوهشی سازمان‌ها و موسسات متفاوت دولتی و غیردولتی و نشریات متفاوت بوده است و تاکنون درنمایشگاه‌های متفاوت گروهی و برپایی نمایشگاه‌های فردی شرکت کرده است.

او از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک در دوره سوم و ششم بوده است؛ اما عضویت او در هیات مدیره دوره ششم انجمن طراحان گرافیک ایران که به تازگی دوره فعالیت‌اش به پایان رسیده، مانع از این نمی‌شود که او نسبت به عملکرد خود و سایر همکارانش که در انجمن در دوره اخیر فعالیت کرده‌اند، نقد نداشته باشد.

او معتقد است که انجمن طراحان گرافیک ایران نتوانسته ایده‌ها و طرح‌هایی که برای حقوق طراحان گرافیک از جمله طرح معافیت مالیاتی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است را به جایی برساند.

بهرام کلهرنیا دبیر انجمن طراحان گرافیک در دوره ششم که به تازگی دوره فعالیت‌شان به سر رسیده است درباره فعالیت‌های این انجمن در گفت و گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: به تازگی انتخابات دوره هفتم انجمن طراحان گرافیک انجام شده است و هیات مدیره جدید به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و من امیدوارم که در این دوره هیات مدیره بتواند بسیاری از مشکلات انجمن صنفی طراحان گرافیک که ریشه دار شده را بر طرف کند و انجمن صنفی طراحان گرافیک وارد فاز جدیدی از فعالیت خود شود.

وی افزود: با این که من در دوره ششم از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک بودم؛ اما قبول دارم که انجمن در این دوره با مشکلات عدیده ای روبرو بود و کمتر توانست سرویس مناسبی هم در زمینه اتفاقات فرهنگی و هنری؛ داخلی و خارجی به اعضای انجمن بدهد .

به گفته دبیر پیشین انجمن طراحان گرافیک؛ بخشی از ناکارآمدی انجمن ناشی از سیاست‌هایی است که هیات مدیره در هردوره پیش می گیرد و براساس سناریوی که برای دوره فعالیت خود تنظیم می کند؛ کارش را پیش می گیرد. در دوره گذشته نیزانجمن تنها برنامه‌ها و اخباری که مرتبط با سیاست‌های خود را انعکاس می داد، ازاین رو فراخوان بسیاری از برنامه‌هایی که در حوزه گرافیک در سطح بین الملی برگزار می شود، بر روی سایت انجمن قرار نمی گرفت، از این رو شاید بتوان گفت که در این دوره طراحان گرافیک ایرانی کمتر درسطح بین الملی حضور جدی و پر رنگ داشتند.

کلهرنیا ادامه داد: انجمن طراحان گرافیک یک انجمن صنفی است و مکلف به حمایت اعضای خود و بالا بردن سطح اجتماعی و سواد حرفه ای اعضا است. انجمن صنفی باید شرایطی را بوجود آورد که حقوق گرافیست‌ها از سوی مشاغل و ادارات دولتی که سفارش دهنده گرافیست‌ها هستند پایمال نشود.

به گفته این گرافیست؛ متاسفانه سازمان‌های دولتی که موظف به رعایت حقوق مادی و معنوی افراد و مشاغلی هستند که با آنها در ارتباط هستند در بیشتر موارد حقوق گرافیست‌ها را پایمان می کنند و تاکنون انجمن نتوانسته است رویه ای را پیش گیرد که از مشکلات این چنینی جلوگیری کند و بسیاری از مصلحت اندیشی‌ها مانع این می شود که گرافیست از نظر اجتماعی و صنفی حقوق شان رعایت شود.

وی افزود: با این که نهاد‌های دولتی برای انجام پروژه‌های خود ردیف بودجه دارند اما همواره زمانی که می خواهند به یک گرافیست پوستری را سفارش بدهند با این از پیش قرار داد منعقد می کنند اما در زمان پرداخت حق و حقوق گرافیست؛ بسیاری از تعهدات خود را نادیده می گیرند و حتی پرداخت‌هایشان با کسرهای بسیار و با فاصله زمانی طولانی از زمان تحویل پوستر است.

کلهرنیا با اشاره به یکی از مصبوبات مجلس که هنوز برای گرافیست‌ها اعمال نمی شود و اثبات آن برای گرافیست زمان وهزینه براست گفت: طرح معافیت مالیاتی مشاغل فرهنگی سال‌هاست که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است؛ اما متاسفانه یک گرافیست برای اثبات این که این طرح مشمول حال او می شود، باید مراحل اداری بسیاری را طی کند. این کار زمان و هزینه زیادی را نیز برای او دربردارد.

این عضو انجمن صنفی انجمن طراحان گرافیک با اشاره به این مطلب که یک گرافیست نمی تواند ازنظر قانونی دفتر تبلیغاتی داشته باشد گفت: متاسفانه یک گرافیست نمی تواند دفترتبلیغاتی داشته باشد و ازاین رو هرازچندی ماموران اداره اماکن به دفاتر تبلیغاتی گرافیست‌ها می آیند تا دفاتر آنها را پلمپ کند و مانع ادامه فعالیت آنها شوند. همین موضوع موجب شده که گرافیست‌ها که کارشان فرهنگی است رو به کارهای غیر فرهنگی بیاورند و با شیوه‌های غیر قانونی بخواهند این مشکل را که با آن مواجه هستند را برطرف کنند و یا به صاحبان مشاغلی که با آنها همراه هستند برای گذرازاین مشکل باج بدهند.

به گفته کلهرنیا؛ هیات مدیره پیشین در دوره فعالیت خود متاسفانه نتوانست این مشکل را برطرف کند و تلاش‌های شخصی نیز به جایی نمی رسد.

وی با اشاره به مشکل دیگر طراحان گرافیک که موقیعت شغلی آنها در دفاتر تبلیغاتی تثبیت شده نیست؛ گفت: متاسفانه هنوزانجمن نتوانسته است که تعرفه ای را بوجود آورد که طراحان گرافیک سطح دستمزدشان مشخص باشد و دفاتر تبلیغاتی و شرکت‌هایی که از گرافیست‌ها دعوت به همکاری می کنند براساس این تعرفه حق و حقوق آنها را رعایت کنند، از این رو بالا رفتن سطح دستمزد طراحان گرافیست در دفاتر تبلیغاتی همواره درسطح شعار باقی می ماند و انجمن طراحان گرافیک هنوزنتوانسته که پناه مادی و مالی برای طراحان گرافیک بوجودآورد.

این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که طراحان گرافیک دردفاتری که مشغول به فعالیت هستند عموما بیمه نیستند و این وظیفه انجمن است که شرایط بیمه درمانی و اجتماعی اعضای خود را فراهم کند.

به گفته کلهرنیا انجمن صنفی طراحان گرافیک باید با نهادهای دولتی مرتبط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بازرگانی شرایطی را بوجودآورند که گرافیست‌ها کارتی مبنی بر فعالیت دریافت کنند و براساس سابقه و نوع کاری که دارند رتبه بندی شوند و بر همین اساس بتواند در مناقصه‌هایی که مرتبط به شغل شان است شرکت کنند و پروژه‌های مرتبط را بگیرند و براساس رتبه بندی که دارند؛ میزان قراردادشان را مشخص کنند.

وی افزود: زمانی که طراحان گرافیک کارتی مبنی بر گرافیست دریافت کنند عملا زمینه عدم فعالیت افرادی که با آموختن چند برنامه از جمله فتوشاپ یا کرول به عنوان گرافیست فعالیت می کنند، بوجود نمی آید و کار خوب زمینه ادامه فعالیت گرافیست‌ها می شود و نه روابط.

او ادامه داد: یکی از بیماریهای گرافیک جوان ما امروزه دسترسی سهل و آسان به منابع تصویری است. طراح می‌تواند به راحتی وارد محیط وب شود و ازهرجای جهان اطلاعات تصویری به دست آورد و با استفاده ازتصویرهای انتخابی چند فیلتر بیفزاید و کاررا تمام کند! آن گونه که برخی مدرسان امروزه آموزش می‌دهند! این سادگی و فراوانی دسترسی به تصویر سبب شده است که نسل جدیدی از گرافیست‌ها روانه بازار کار شوند که اطلاعات کافی ندارند.

کلهرنیا افزود:متاسفانه طراحان جوان به دلیل شتاب زدگی‌ها و انگیزه‌های تاحددودی ناپخته برای حفظ سفارش، با ندیده گرفتن پیشنهادهای کارشناسانه سطح ارزش گذاری آثار خود را پایین می‌آورند. پیامد این ماجرا دشواری‌های بسیار گوناگون برای خود آنان و همکارانشان به وجود می‌آید که آثار آن تا دوره طولانی گریبان همه را می‌گیرد.

وی در توصیه به جوانان گرافیست گفت:توصیه‌ام به دوستان جوان این است که درشروع کار و برای آشنایی بیشتربا رفتارهای حرفه‌ای درصورتی که امکان آن را دارند وارد دفتر کار گرافیک شده و دستمزدی کار کنند. اگر نمی‌توانند با جمعی از دوستان خود دور هم جمع شده و از طریق ارتباطاتی که دارند سفارش دهندگان را جلب کنند و ضمن معرفی تعرفه قیمت‌های آثار گرافیک، تلاش کنند با توضیح و شرح به طریقی ضرورت استناد به آن را به سفارش دهنده منتقل نمایند.

همچنین جوانی که تازه از مدرسه هنری بیرون آمده است باید بداند که ازهمان ابتدای کارعضو جامعه‌ای حرفه‌ای است و منافع دراز مدت او در کنارهمکاران صنفی‌اش تامین می شود. همراهی کردن با شیوه‌های اخلاقی فعالیت‌ حرفه‌ای سبب گسترش امکانات او و توسعه حمایت سایر همکاران از او می‌گردد.

کلهرنیا افزود: طراحان جوان باید آگاهی داشته باشند که از طریق ایجاد پیوند با انجمن می‌توانند شرایط ارتقا وضعیت شغلی خود را فراهم نمایند. استفاده از تجربه‌ها و شیوه عمل‌های طراحان حرفه‌ای که درون انجمن گرد آمده‌اند به عنوان یک ظرفیت سودمند برای طراحان جوان، خردمندانه است.

این مدرس دانشگاه با انتقاد از ظرفیت بالای رشته گرافیک و مشتغات آن در دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه نظارت درستی بر آمار ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته گرافیک نمی شود و همین موضوع موجب شده است که با تعداد بسیاری زیادی دانش آموخته در رشته گرافیک روبرو باشیم که اتفاقا نتوانسته ایم شغل و جایگاهی برای آنها در جامعه در نظر گیریم.

به گفته کلهرنیا شغل گرافیست یک شغل فرهنگی است که با مشاغل مختلف فرهنگی اقتصادی و سیاسی در ارتباط است و امروزه همه مشاغل برای بیان و عرضه کالای خود نیاز به گرافیک دارند که کالاشان در یک بسته بندی درست که نماینده آن کالا است تا هم در سطح داخلی و خارجی عرضه شود و بتواند با نمونه‌های مشابه رقابت کند. اما متاسفانه این حرفه در معرض آسیب‌های جدی است و برای جلوگیری آسیب‌های جدی به این شغل فرهنگی؛ انجمن صنفی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بازرگانی باید احساس مسولیت کنند.

کلهرنیا با اشاره به دیداری که چندی پیش با شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی داشته است گفت: در این دیدار وقتی مشکلات گرافیست‌ها را با آقای شاه آبادی مطرح کردم وی به خوبی با مشکلات این صنف آشنا بود و این جای بسیار خوشحالی دارد و امیدوارم که راهکاری نیز برای رفع مشکلات گرافیست‌ها پیش بینی و به مرحله اجرا رسد.

به گفته کلهرنیا اعضای هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک در تمام این سال‌ها بدون دریافت ریالی سعی کرده‌اند که با اعضای انجمن سرویس بدهند و همه این‌ها به واسطه عشقی است که به صنف خود دارند؛ باید امیدوار بود که مشکلات این صنف روزی به پایان برسد وگرنه با یک فاجعه ملی روبرو خواهیم بود که گرافیست‌ها همچون رابینسون کرزوئه در یک جزیره کوچک گیر افتاده اند و راه به جایی نخواهند داشت.