به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، شهرزاد اخگردرباره برپایی جشنواره ملی مد و لباس فجر و چگونگی هر چه بهتر برگزارشدن این جشنواره گفت: بسیاری از افراد ممکن است در مقابل لباسهای تولید و طراحی شده در ایران مقاومت کنند که رعایت دو نکته دراینجا ضروری است. نکته اول به عهده دولت و مسئولین برگزاری جشنواره است که محصولاتی که به جشنواره راه پیدا می کنند واقعا کیفیت مدارباشند. به طوری که این اعتماد را به بازدیدکننده بدهند که با کالای با کیفیتی هم به لحاظ جنس مواد اولیه و هم به لحاظ طراحی مواجه هستند.

وی افزود: بخش دوم این قضیه نیز به عهده بازدیدکنندگان است که به آنها اجازه داده شود در مورد طرح‌ها بتوانند اظهارنظر کنند. این امر منوط به آن است که ما یک تریبون به آنها بدهیم که بتوانند آزادانه اظهارنظر کنند. چون هیچ چیز به اندازه ممیزی خود مصرف‌کنندگان و بازدیدکنندگان نمی‌تواند موثر واقع شود و این موضوع می‌تواند به تولیدکنندگان منتقل شود. فرایند آن نیز به این صورت است که تولیدکننده می‌خواهد روی طرحی پرطرفدار سرمایه گذاری کند و این کار بهترین راهنمایی برای انتخاب آن طرح است. پس تولیدکننده‌ها می توانند ازاین طریق هدایت شوند.

این کارشناس ارشد بازاریابی مد و لباس با اشاره به نقش رسانه‌ها در این جشنواره گفت: اساسا زمانی که بحث در مورد مد و لباس و فرهنگ یک جامعه می‌شود به دلیل اینکه افراد پیش زمینه ذهنی در این خصوص دارند، برپایی چنین جشنواره‌هایی شاید خیلی انگیزه به آنها ندهد. ولی واقعیت این است که حضور رسانه‌ها و نقش آنها می‌تواند انگیزه لازم را به مردم برای شرکت دراین جشنواره‌ها بدهند. رسانه‌ها می‌توانند مردم را برای استقبال از چنین جشنواره‌هایی تشویق کنند وتنوع‌های متعدد پوشاک را که هم آمیخته با هنر، فرهنگ و هم امروزی و کاربردی باشند را به مردم معرفی کنند.

وی افزود: چون در چنین جشنواره هایی بر اساس چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنیم یعنی جشنواره از این چهارچوب‌ها امتیاز گرفته‌است. این امر باعث می‌شود که گروه‌هایی که به حجاب کامل پایبند هستندهم تشویق شوند که از این جشنواره و نمایشگاه‌ها دیدن کنند.ازاین طریق می‌توان گروه‌هایی که فقط پوشش چادر دارند را نیز به این نمایشگاه بیاوریم تا این قشرهم با جشنواره ارتباط برقرار کنند. طیفی که به پوشش و حجاب پایبند هستند با آمدن به این جشنواره‌ها و بازدید از آثار مطمئن می‌شوند که نظام دراین جشنواره چهارچوب‌ها را رعایت کرده‌است و آثاراز ممیزی نظام اعتقادی، کاربردی، هنری و قابل اجرا بودن در تولید رد شده‌است. نتیجه این اقدام این است که تمام گروه‌های اجتماعی از طریق رسانه متوجه می‌شوند که می‌توانند بخشی ازسلایق پوششی خود را در جشنواره پیدا کنند.

این محقق عرصه مد و لباس با بیان اینکه مطلب مهم دیگر توجه به زمان جشنواره‌ها است، تاکید کرد: هر جشنواره‌ای فصل بعد از خود را حمایت می‌کند یعنی اگر جشنواره آخر بهار طراحی شود محصولات می‌توانند خود را به آخر پاییز برسانند. به دلیل اینکه وقتی طرحی پسندیده می‌شود برای فرایند تولید 3 یا 4 ماه احتیاج به زمان دارد. در نتیجه یا جشنواره در این بهار باید برای بهار آینده طراحی کند به دلیل اینکه بیننده و مخاطب بتوانند با حسی که از فصل دارند لباس را ارزیابی کنند. یا اینکه محصولات باید برای سه ماه آینده نشان داده شوند که برای شش ماهه دوم سال، تولید کننده بتواند طرح‌ها را انتخاب و انتخابش را به مرحله تولید برساند چرا که تولید خود فرایندی زمان‌بر است.

اخگر با اشاره به اینکه در یک جشنواره موفق نباید همه چیز با هم مخلوط باشند،توضیح داد: برای مثال جشنواره مانتو و لباس مجلسی هر کدام سیاست خاص خود را دنبال می‌کنند و باید از هم تفکیک شوند. به دلیل اینکه مانتویک لباس عمومی است و مسائلی همچون فصول سال، قواعد و چهارچوب‌های اخلاقی اجتماعی و مسائلی از این دست باعث می شوند تا انتخاب به شیوه دیگری باشد.

وی افزود: اما لباس مجلسی مشمول قانون فصول نمی‌شود چون در اغلب مجالس ما در ایران زنان و مردان از هم جدا هستند و بسیاری از طراحان رعایت این قضیه را در طراحی‌هایشان می کنند. درنتیجه این دو محصول هر کدام مخاطب خاص خود را دارند و باید از هم جدا شوند. چون اولا نحوه دعوت طراحان لباس فضای عمومی با طراحان لباس مجلسی متفاوت است در نتیجه ما دو نوع مخاطب در طراحان و تولیدکنندگان داریم. گروه اول کسانی هستند که باید اقتصادی کار کنند برای مانتو و لباسهای فضای عمومی، گروه دوم کسانی هستند که باید به زیبایی کار بیشتر بپردازند و بحث اقتصادی بودن دردرجات بعدی قرارمی گیرد.از طرفی نوع دعوت مصرف کننده‌ها هم متفاوت است. در گروه اول شاغلین، دانشجویان و گروههای بعدی اجتماعی به ترتیب در اولویت هستند. در گروه دوم علاقه‌مندان به لباس شب و کسانی هستند که نیازمند داشتن چنین لباسهایی برای موقعیت‌های خاص هستند.

شهرزاد اخگر در پایان اظهار داشت: اگر جشنواره‌های مد و لباس کاملا تخصصی شوند و ازجنبه عمومی خارج شوند حتما موفق‌ترخواهند بود.