به گزارش هنرآنلاین ، سید محمد وحید موسوی جزایری هنرمند و محقق خطوط کهن که در آستانه برگزاری کارگاه آموزش خط کوفی در مرکز آموزش فرهنگ فیلم تهران، سخن می گفت، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: خطوط کوفی را نباید از بابت صرفِ جنبه‌ی تاریخی بودنش مورد ارزیابی قرار دهیم، زیرا این خطوط یکهزار ساله، می‌توانند چارچوب‌هایی ناپیدا از ساختار الفبایی خط فارسی را برای ما مشخص کنند.

وی در خصوص چگونگی برگزاری این کارگاه گفت: این کارگاه ترکیبی از مطالعات نظری و آموزش خط کوفی اولیه خواهد بود و موضوعات مورد گفتگو، چون اغلب مبتنی بر تحلیل ارزش‌های فرمی خطوط کوفی در طی دوره های تاریخی پیوسته ای است، ترکیبی جذاب با آموزش خوش نویسی این خط پیدا خواهد کرد.

وی ایجاد انگیزه های مطالعاتی و پژوهشی برای مخاطبین و شرکت کنندگان در این کارگاه را یکی از دغدغه ها و نیازهای جدی دانست و افزود: سعی خواهیم داشت تا برای آن به فراخور ظرفیت‌ها و علاقه‌مندی‌های موجود، طرز فکر به وجود بیاوریم.

موسوی جزایری، هدف از برگزاری چنین کارگاهی را آشنایی با مضامین تاریخی یکهزار ساله، که متأسفانه اغلب در سطحی‌ترین لایه های پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفته، عنوان کرد و افزود: امیدواریم با چنین کارگاه‌هایی بتوانیم بخشی از نیازهای جامعه گرافیک و طراحان حروف را برطرف نماییم.

وی در پاسخ به این سوال که ویژگی خط کوفی نسبت به سایر خطوط و کاربرد آن در زندگی روزمره چیست؟ گفت: علاوه بر کاربردهای تزئینی منحصر به فردی که فقط می‌توان از خطوط کوفی انتظار داشت، بازنگری معاصر ما به این نوع خطوط کهن می‌تواند دریچه‌های نوینی را به "جهان نوشتار" معاصر باز کند.

موسوی جزایری، دانش آموخته رشته گرافیک است که تسلط خوش نویسانه در زمینه برخی از خطوط کهن و سنتی، امکان نقد و تحلیلی کاربردی را برای وی به وجود آورده است .

این کارگاه آموزشی در روزهای 6، 7 و 8 دی ماه سالجاری در نگارخانه ایوان برپا خواهد خواهد شد و علاقه‌مندان جهت کسب اطلاع و شرکت در این کارگاه می‌توانند به سایت www.Farhangfilm.ir و یا با شماره های 88665525 و یا 88665526 تماس حاصل نمایند.

پیش از این، نمایشگاهی از آثار این استاد، با عنوان «دست نوشته‌های کوفی» در زمینه‌های خطوط نوشتاری کوفی اولیه و مشرقی ، در نگارخانه ایوان برپا شده بود.

انتهای پیام/31