به گزارش هنرآنلاین، جلسه کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مباحث و مسائل مربوط به تئاتر روز گذشته یکشنبه 3 دی‌ماه،‌ با حضور اعضای کمسیون فرهنگی مجلس، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت ارشاد، قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی و رمضانعلی حیدری خلیلی مشاور برنامه‌ریزی معاونت امور هنری برگزار شد. در این نشست گزارشی از وضعیت تئاتر کشور، کارهای صورت گرفته در ارتباط با جشنواره فجر و روند اجرای نظارت در تئاتر به اعضای کمسیون فرهنگی ارائه شد.

معاون امور هنری با مثبت ارزیابی کردن این نشست گفت: در این جلسه از سیاست های کلان اداره کل هنرهای نمایشی از جمله توجه به اجرای عمومی آثار و وضع تئاتر در شهرستانها صحبت شد و برنامه های صورت گرفته در این راستا برای اعضای کمسیون فرهنگی مجلس تببین شد.

شاه آبادی همچنین افزود: در این نشست نکات مورد توجه اعضای کمسیون فرهنگی نیز مدنظر قرار گرفت که از جمله مهم ترین آنها همین توجه به زیرساخت های تئاتر در شهرستان ها بود. چیزی که برای دوستان ما جالب توجه بود بحث طرح استقرار گروههای تئاتری بود.

معاون امور هنری در رابطه با مهمترین انتظارات این معاونت از اعضای کمسیون فرهنگی مجلس نیز گفت: از جمله مهترین این انتظارات که در این جلسه مطرح شد بحث حمایت های معنوی از تئاتر کشور بود. تئاتر کشور ما بیش از حمایت های مادی نیازمند توجه مدیران کشور به این حوزه است. شناخت عمیق از وضع تئاتر ، میزان ظرفیت تئاتر کشور، آمار تئاترهای اجرا شده در سال گذشته، آمار جمعیت تئاترها و نحوه شکل گیری تئاتر شهرستان ها مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد.

وی افزود: ما سعی کردیم در قالب این انتظارات از نمایندگان محترم بخواهیم که از نمایش های روی صحنه بازدید کنند. در نشست های تئاتری حضور داشته باشند. برنامه های اختصاصی را مطالبه کنند و همچینین ما هم برنامه های خاصی را برای نمایندگان مجلس و آشنایی آنها با تئاتر داشته باشیم.

شاه آبادی ادامه داد: این موضوع با توجه به جایگاه تئاتر در کشور که یک هنر مادر است مورد تاکید قرار گرفت و تبیین شد که تمام پیشرفت هایی که جامعه فرهنگی ما از سینما و تلویزیون مورد نظر دارد از توجه به تئاتر نشات خواهد گرفت.

معاون امور هنری در رابطه با بحث بودجه نیز گفت: در این جلسه توجه به بودجه تئاتر مورد ارزیابی قرار گرفت . مهمترین بحث در این رابطه نسبت بودجه تئاتر به سینما بود که در حال حاضر این نسبت یک به شش است واین نسبت عادلانه نیست و در واقع این نسبت باید مراعات شود. با توجه به اینکه هنر تئاتر هنر گرانی است بحث توجه مجلس به این بودجه را داشتیم. این مقام مسئول افزود: بحث دیگری که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت و نمایندگان قول همکاری دادند ایجاد ردیف اختصاصی برای بودجه تئاتر فاخر است.

شاه آبادی در رابطه با دیگر مباحث مطرح شده در این نشست نیز گفت: به موضوع آموزش در تئاتر شهرستانها و تئاتر کشور پرداخته شد و اطلاعات کاملی در اختیار اعضا گذاشته شد. در حوزه دیدگاههای نمایندگان مجلس هم تاکید دوستان بر این بود که چنانچه مسائل تئاتر کشور در حوزه قوانین و نه آیین نامه ها نیازمند حمایت های قانونی است پیشنهادات مشخصی از سوی معاونت هنری داده بشود.

وی در همین رابطه اضافه کرد: کمسیون فرهنگی اعلام آمادگی کرد که در مورد قوانین مربوط به تئاتر کشور را ارزیابی کند و چنانچه مشکلی یا خللی وجود دارد اینها را رفع و رجوع کنند.

معاون امور هنری در پایان تاکید کرد: محصول این نشست برای ظرفیت تئاتر ما حمایت معنوی مجلس از تئاتر است که ما امیدواریم حضور جدی تر اعضای کمسیون فرهنگی را در نشست های تئاتری داشته باشیم. این انتظار به صورت جدی وجود دارد که مورد استقبال قرار گرفت. در نهایت امیدواریم با ادامه برگزاری چنین نشست هایی رابطه نزدیک تری بین تئاتر و مجلس برقرار شود و مسائل و مشکلات تئاتر کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/53