به گزارش هنرآنلاین، کارگاه‌های تخصصی عکاسی، با حضور کیارنگ علایی، عکاس برتر ایران، مدرس عکاسی در دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر آموزشگاه فنی و حرفه‌ای سروش مشهد، در دو بخش کارگاهی به‌نام "پنج عکاس تاثیرگذار قرن بیستم" و "عکس به مثابه تصویر" به همت انجمن علمی هنرهای اسلامی دانشگاه پیام نور شیراز در سالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد.

در کارگاه "پنج عکاس تاثیرگذار جهان" کیارنگ علایی به بررسی و نمایش نمونه آثار پنچ عکاس معروف جهان، رابرت دوانو، هری کالاهان، جوزف کودلکا، جان فان و پیت ترنر پرداخت.

وی در مورد ویژگی عکس‌های دوانو عکاس معروف فرانسوی گفت: از خصیصه‌های بارز عکس‌های دوانو می‌توان به مدیریت عوامل محیطی، از مردم به زیبایی عکاسی کردن، تمرکز بر فرهنگ غنی عامه، شیطنت شاعرانه، همدردی با آدم‌های اجتماع، تلاش برای نشان دادن زندگی با تمام جوانب آن اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه در کارگاه "عکس به مثابه تصویر" به بررسی تغییر کارکرد عکاسی در جامعه، استقلال هنری و چگونگی بسط تفکر در عکاسی پرداخت و تصریح کرد: عکاسی از سه سنت عمده استخراج شده است اول سنت عکاسی هنری، دوم سنت بهره‌گیری از هنرمندان عکاسی و سوم سنت خیابانی و مستند‌نگاری مولف و باید توجه داشت که گذر از دوران صنعتی به دوران فراصنعتی باعث یک تغییر بزرگ در هنر عکاسی شده است .

وی همچنین به بررسی چند تعریف نوین "عکس به مثابه تصویر" اشاره کرد و ابراز کرد: می‌توان تعاریفی نوینی برای عکس به مثابه تصویر بیان کرد از جمله "عکس زمان بازسازی شده است"، "عکس باید روابط موقتی و زمان‌بر میان عناصرش برقرار کند"، "در عکس هر عنصر به عنصر دیگر معنا می بخشد"، "عکس واسط میان جهان و انسان است".

علایی، هدف از برگزاری این کارگاه‌ها را شناخت بهتر دانشجویان رشته جدید عکاسی در دانشگاه پیام نور از عکاسی نوین دنیا دانست و افزود: با توجه به استقبال دانشجویان این رشته می‌توان نتیجه گرفت در دانشجویان شوق ویژه‌ای برای آموختن عکاسی وجود دارد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: مدیریت و برگزاری یک کارگاه از طرف دانشجویان و مهیا ساختن امکانات و شرایط اجرای کار مشکل به نظر می‌رسد و همت و تلاش دانشجویان و عکاسان جوان برای برنامه‌ریزی و برپایی این‌گونه کارگاه‌ها بزرگترین حسن آن است.

برخی از جوایز کیارنگ علایی در جهان شامل منتخب ایران در انجمن استعداد‌های جوان برلین، جایزه بهترین فیلم انیمیشن جشنواره Dakino رومانی (2005) برای فیلم یو، نشان نقرهٔ جشنواره Ebenze اتریش (2006) برای فیلم آن دورها مرا متولد کن، مدال برنز اتحادیه فیلمسازان آماتور جهان (Unica2005) برای فیلم یو، نشان برنز جشنواره Ebenze اتریش (1998) برای فیلم دست‌های سیمانی و مدال برنز جشنواره Brno جمهوری چک (1997) برای فیلم دیوارهای شیشه‌ای.

این هنرمند کشورمان داوری بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقات عکاسی کشور را بر عهده داشته است.

انتهای پیام/31