به گزارش هنرآنلاین، کتاب‌های این مجموعه پنج عنوان" اقیانوس ها و دریاها"، " اسب ها از دوره باستان تا امروز"، " قطارو راه آهن "، " اقلیم شناسی زمین " و" فیل ها" را دربر می گیرد.

همان طور که اشاره شد؛ دهمین مجموعه ازکتاب‌های" چرا و چگونه" پنج عنوان و از جلد 51 تا 55 را در برمی گیرد. عناوینی که نشر قدیانی علاوه بر انتشارشان در قالب پنج جلد مستقل، آنها را در یک مجموعه واحد هم منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

نخستین جلد ازاین مجموعه "اقیانوس ها و دریاها" نوشته راینر کرومنرل نام دارد. اثری که ترجمه آن را کمال بهروزکیا برعهده داشته است. کتاب حاضر درباره پژوهش‌های دریایی و نتایج آنها بحث می کند. از جمله مباحثی که دراین کتاب به آنها پرداخته شده است می توان به محورهایی چون بررسی دریاها، محیط دریا، آب دریا، دریای نا آرام، دریای خروشان، زندگی در دریا، دریا و انسان، غذای دریایی و حفظ محیط زیست دریا اشاره کرد.

جلد دوم این مجموعه به اسب ها تعلق دارد و نوشته دکتر کریستین نویمان است. ناگفته نماند که ترجمه این پنج عنوان کتاب از مجموعه چرا و چگونه ها را کمال بهروز‌کیا برعهده دارد. دراین کتاب به بیشتر سوالاتی که ممکن است ذهن کودکان ونوجوانان را در خصوص اسب به خود مشغول کند پاسخ داده می شود و دوره زمانی مورد توجه در آن از زمان باستان تا روزگارفعلی است.

شاید بد نباشد به مباحث مطرح شده دراین کتاب هم به اختصار اشاره ای شود. از اسب وحشی تا وسیله نقلیه انسان، ساختمان بدن و رفتار اسب، اسب های پرورشی اصیل، اسب‌های خون‌گرم، خون‌سرد و پونی‌ها، وسایل لازم برای اسب و سوارکار، در مدرسه سوارکاری و لذت معاشرت با اسب ها از جمله محورهایی هستند که به آنها پرداخته شده است.

سومین کتاب ازاین مجموعه به پیدایش و تکامل قطار و راه آهن اختصاص دارد. بر خلاف دو کتاب قبلی تالیف این اثر را مجموعه ای از نویسندگان بر عهده داشته اند. بنابراین از ذکر نام آنها صرف نظر می کنیم. چگونگی آغاز پیدایش قطار، این که قطار توسط چه فردی اختراع شد یا نخستین لوکوموتیو بخار جهان در کجا شروع به کار کرد؛ قرن بزرگ راه آهن، راه آهن در سراسر جهان، پیشرفت در فناوری قطار، ایمنی در رفت و آمد قطار، قطار امروز و قطار درآینده از جمله محور هستند که دراین کتاب به آنها توجه شده است. کتاب چهارم به اقلیم شناسی زمین توجه دارد. این اثر کار مشترکی از پروفسور ورنر بوگیش وکریستیان بوگیش است که در قالب مباحث متعددی به آب، هوا، زمین و جو کره زمین پرداخته است. از جمله محورهایی که در فهرست مطالب این کتاب به چشم می خورد می توان به سرفصل هایی چون" آب و هوا چگونه پدید می آیند"، " مناطق آب و هوایی و انتقال گرما"، " آب و هوا در تاریخ زمین"، " انسان و اقلیم" و" حفاظت از اقلیم" اشاره کرد.

" فیل‌ها " عنوان آخرین کتاب از مجموعه دهم کتاب های چرا و چگونه است. کتابی نوشته پروفسور اولریش سدلاگ که محور آن بر شیوه زندگی، اهمیت و انواع فیل‌هاست. از جمله فهرست مطالب این کتاب هم می توان به سرفصل‌هایی چون " خویشاوندان فیل‌ها"، " فیل‌های کنونی و گستردگی آنها"، " تماشای فیل‌ها از نزدیک"، " زندگی فیل‌ها در یک روز و یک سال"، " زندگی اجتماعی فیل‌ها"، " فیل‌ها در خدمت انسان" و" نقش فیل‌ها در مذهب و فرهنگ" و" فیل‌های فقیر" اشاره کرد.

همان طور که اشاره شد بخش کتاب های کودک و نوجوان انتشارات قدیانی" بنفشه" علاوه بر انتشار جداگانه این پنج جلد، آنها را در قالب یک مجموعه واحد با قیمت 20 هزار تومان در تیراژ 1100 نسخه هم منتشر کرده است. افرادی که علاقه‌مند به مطالعه این کتاب‌ها در قالب کتاب‌هایی جداگانه هم باشند می توانند هر یک ازپنج عنوان مورد نظر را با قیمت 4000 هزار تومان در 48 صفحه تهیه کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از تازه‌های نشرانتشارات قدیانی می‌توانند به آدرس اینترنتی www.ghadyani.org مراجعه کنند.