سرویس تجسمی هنرآنلاین، در چهار دوره پیشین برگزاری جشنواره تجسمی‌ فجر هنرمندان رشته عکاسی نسبت به سایر رشته‌های تجسمی‌ همواره بیشترین استقبال را از این جشنواره داشته اند. حسن غفاری، دبیر عکس جشنواره در این باره می‌گوید: جشنواره تجسمی‌فجر با در برگرفتن تمام رشته‌های تجسمی‌شرایط تولید و رقابت را با تکیه بر فضای آموزشی برای هنرمندان ایجاد کرده است. در این میان هنرمندان بخش عکاسی بیشترین استقبال را از جشنواره دارند.امسال هم تاکنون تعداد عکس‌هایی که به دبیرخانه رسیده است رشته عکاسی در رتبه اول قرار دارد و با اختلاف زیاد رشته نقاشی در رتبه بعدی است.

او درباره علت این موضوع گفت: یکی از دلایل استقبال از این رشته همه گیر شدن عکاسی است و ساده و قابل دسترس بودن آن است. دوربین عکاسی این روزها مانند سایر لوازم اولیه در هر خانه‌ای پیدا می‌شود طبیعی است که تولید آثار هم بیشتر است. از طرفی انسان‌ها میل به جاودانگی دارند و هیچ چیز مثل عکاسی نتوانسته این میل را برآورده کند تا لحظه‌ای از خود را برای همیشه ثبت کند.

غفاری همچنین اظهار کرد: گستردگی آموزش عکاسی در هنرستان‌ها، مراکز آموزشی آزاد و دانشگاه‌ها هم مدام بر ظرفیت عکاسی اضافه می‌کند.

اما سعید دستوری، یکی از اعضای داوری بخش عکس هم در این باره معتقد است : جشنواره فجر بزرگ ترین رویداد عکاسی است که هر ساله در کشور برگزار می‌شود به همین دلیل هنرمندان عکاس از این اتفاق استقبال می‌کنند. مبلغ جایزه‌ای هم که در این جشنواره برای افراد برگزیده در نظر گرفته شده است عامل دیگر است.

وی همچنین گفت: سومین دلیل استقبال از جشنواره فجر اعضای هیئت داوران و انتخاب آثار است. از طرفی فراخوان جشنواره هم کارشناسی شده و در سطح گسترده است. از این رو فرصت مناسبی در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد تا آثارشان را به جشنواره ارسال کنند.

فرهاد سلیمانی، داور دیگر بخش عکس این دوره از جشنواره هم در این باره گفت: با توجه به تحول تکنولوژی در زمینه عکاسی و همه گیر شدن این رشته هنری طبیعی است که افراد بیشتری به عکاسی روی می‌آورند. اکنون تنها هنرمندان عکاس، عکاسی نمی‌کنند بلکه هر کسی که دوربینی داشته باشد از موقعیت‌های مختلف عکاسی می‌کند و درعین حال می‌تواند این تصاویر را به نمایش بگذارد؛ به همین دلیل شاهد استقبال گسترده هنرمندان از رشته عکاسی هستیم.

این هنرمند عکاس در بخش دیگری از سخنان خود درباره معیارهای داوران برای انتخاب آثار گفت: هر جشنواره اهدافی دارد بنابراین عکس هر چقدر هم با کیفیت باشد باید در راستای موضوع باشد. از طرفی عکس باید از نظر تکنیک و ملاک‌های فنی هم موارد لازم را رعایت کرده باشد. نوآوری مورد دیگری است که بسیار حائز اهمیت است. بارها دیده شده که برخی هنرمندان از عکس‌های آرشیوی که در جشنواره‌های مختلف بارها به نمایش گذاشته اند باز به این جشنواره هم می‌فرستند. طبیعی است که چنین عکسی از گردونه رقابت خارج می‌شود.

دستوری هم دراین باره با اشاره به اینکه موضوع رقابت در بخش عکس جشنواره امسال شادی و امید به زندگی است تصریح کرد: در وهله اول به این نکته توجه می‌شود که عکس چقدر شادی و امید به زندگی را به بیننده منتقل می‌کند. اگر تصاویر با این موضوع منطبق بود در مرحله بعد عکس را از نظر نگاه، تکنیک، ایده و هدفی که دنبال می‌کند مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دبیر بخش عکس هم درباره معیارهای انتخاب آثار گفت: موضوع شادی و امید به زندگی است پس عکس‌ها باید در ژانر عکاسی مستند اجتماعی تولید شوند. یعنی روابط زندگی انسان‌ها بدون هیچ دخل و تصرفی از طرف هنرمند به تصویر کشیده شود. این شرط اولیه است. در مرحله بعد نشانه‌ها، المان‌های عکس از نظر کیفیت، محتوایی و نوآوری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/31/34