به گزارش خبرنگار تجسمی‌هنر آنلاینساعد نیک زاد از اعضای رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به برنامه‌های مختلف "ده روز با عکاسان" گفت: این مراسم در سه بخش نمایش فیلم، ورک شاپ و میزگردهای تخصصی برگزار می‌شود و در بخش نمایشگاهی نیز سه نمایشگاه عکس با موضوع اعتیاد، زلزله و آثار اعضای انجمن عکاسان ایران و همچنین آثاری از اعضای هیئت مدیره و هیئت موسس انجمن عکاسان برپا شده است.

فرزاد‌هاشمی‌رئیس هیئت مدیره نیز گفت: «ده روز با عکاسان ایران» سال 92 به تناوب علاوه بر تهران و دیگر شهرستان‌های کشور نیز به صورت ماهانه برگزار می شود.

در این نشست امکان دسترسی به پایان نامه‌های عکاسی ، نمایشگاه کتاب‌های تخصصی عکاسی به عنوان برنامه‌های جنبی این مراسم یاد شد.

نیک ذات همچنین از برنامه این انجمن برای تقدیر از 5 استاد پیشکسوت عرصه عکاسی در برنامه‌های ده روز با عکاسان ایران یاد کرد و گفت: این مراسم با تقدیر از نیکول فریدنی، قاسم فارسی، کاوه گلستان، بهمن جلالی، یحیی ذکاء، فردا دوشنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

سیف الله صمدیان یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن عکاسان نیز در این مراسم گفت: ایران اولین بار است که همه عکاسان و علاقه مندان به آن را در قالب یک برنامه ده روز گرد هم آورده است.

او به همگانی شدن عکاسی در میان مردم اشاره کرد و گفت: با ورود دوربین‌ها و موبایل‌ها دیجیتال در بین مردم، حالا خانه ای بدون عکسبردار تقریبا وجود ندارد که البته باید میان عکاس و عکسبردار تفاوت قائل بود.

صمدیان درباره انجمن عکاسان ایران هم گفت: هیچ انجمنی به گستردگی انجمن عکاسان با این تعداد زیرشاخه‌های عکاسی نیست.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بخش فیلم امیدوار هستیم که از دوره‌های آینده امکان تولید و سفارش فیلم را هم در این انجمن داشته باشیم ولی برای این دوره از فیلم‌های چند نفر معدود به همراه فیلم استادان عکاسی خارجی استفاده کرده ایم.

صمدیان در خاتمه ابراز امیدواری کرد که جامعه عکاسی قدر زحمات هیت موسس و هیئت مدیره این انجمن را برای هویت بخشی و استقلال بخشی به انجمن بدانند.

افشین شاهرودی یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره درباره اهمیت برنامه ده روز با عکاسان ایران گفت: یکی از افتخارات ما این است که بعد از هشت سال از پیدایش عکاسی در جهان، عکاسی وارد ایران شد اما واقعیت این است که تنها دوربین عکاسی وارد ایران شد، نه فرهنگ و اندیشه عکاسی.

وی افزود: ما طی دهها سال از ورود عکاسی از اندیشه آن به دور ماندیم. یعنی از سال 1853 که اولین نشریه تخصصی عکاسی در اروپا منتشر شد، حدود 150 سال طول کشید تا نخستین نشریه تخصصی عکس را در ایران داشته باشیم.

شاهرودی گفت: برنامه ده روز با عکاسان ایران مهم است چون شرایطی را فراهم کرده است برای گفتمان عکاسی وتبادل آرا و اندیشه‌های عکاسی که با حمایت جامعه عکاسی ایران شکل گرفته است.

افشین شاهرودی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه تجلیل از ده نفر از پیشگامان عکاسی معاصر ایران اشاره کرد وگفت: به ده نفر از پیشگامان عکاسی در ایران طی مراسمی نشان انجمن عکاسان ایران و عضویت دائمی در این انجمن اهدا می شود که این ده عکاس عبارتند از:‌هادی شفائیه، مسعود معصومی، فخرالدین فخرالدینی، نصرالله کسرائیان، کامران عدل، حسین پرتوی، عباس کیارستمی، علی قلم سیاه، سعید صادقی و آلفرد یعقوب زاده.

وی افزود: انجمن وابسته به هیچ گرایش خاص عکاسی نیست و دورنمای آن فراهم کردن چتری است که همه شاخه‌های مختلف عکاسی را زیر آن جمع کند.

انتهای پیام/31