به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نشست خبری نمایش "ترن" با حضور نیما دهقان کارگردان نمایش و اهالی رسانه امروز 26 آذر ساعت 10:30 در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

نیما دهقان در ابتدای نشست با اشاره به تلاش گروه برای اجرای بدون حاشیه نمایش بیان کرد: طرح اولیه نمایش با 10 شهید گمنام آغاز شد، نویسنده‌ای که تصمیم می‌گیرد از این شهدا شروع به صحبت کند و به دلیل فراموش شدن این افراد در زمان حال تصمیم به خاکسپاری آنها و سفر با قطار گرفته و در هر ایستگاه اتفاقاتی می‌افتد و قصه هر شهید روایت می‌شود.

کارگردان تئاتر در ادامه افزود: اما آنچه تماشاگر ما می‌بیند داستان 6 شهید است که در روند نگارش نمایشنامه داستان 4 شهید حذف شد، در این نمایش تلاش ما بیان این مطلب بود که بین شهدا و مردم فاصله‌ای افتاده که باید کم شود.

هنوز دلیل حذف اپیزود فرزند شهید را نمی‌دانم

دهقان در رابطه با اپیزود حذف شده نمایش عنوان کرد: هنوز امید دارم با گفتگو موانع را رفع کنم و نمایش از نخستین اجرا یا اجراهای بعد بدون حذف این اپیزودها روی صحنه برود، این اپیزود هیچ حساسیتی برای نظام و خانواده شهدا وجو ندارد و شریف‌ترین و انسانی‌ترین بخش نمایش این اپیزود بود طوری که هر فردی تمرینات نمایش ما را دید منقلب شده و تحت تاثیر آن قرار گرفت. هنوز نفهمیدم چرا این بخش حذف شد! سعی داشتم در این اپیزود حس دراماتیکی که پسری 25 سال بدون پدر است به مخاطب انتقال دهم و این مسئله که این پسر حق دارد شرایطی برایش مهیا شود.

وی افزود: در این اپیزود که شهرام حقیقت دوست در آن ایفای نقش می‌کند پسری بعد از 25 سال پدر خود را می‌بیند و از او سوالاتی را می‌کند او از پدرش می‌پرسد چرا به جنگ رفتی که من یتیم شوم پدر به او جواب می‌دهد رفتم بجنگم تا به جای اینکه 10 نفر یتیم شوند فقط 1 نفر یتیم شود.

کارگردان نمایش "خاموشی دریا" بیان کرد: من دو تجربه کارگردانی با بنیاد روایت فتح داشتم نخست نمایش "خنکای ختم خاطره" و بعد "خاموشی دریا" که هر دو بسیار تجربه‌های خوبی بودند و من با این ذهنیت و به دلیل اینکه فشار مالی کمتری متوجه وزارت ارشاد شود سفارش این اثر را به این بنیاد دادم، بخشی از متن را فرستادیم خواندند و موافقت کردند تا جایی رسیدیم که گفتند این با سیاست‌های بنیاد نمی‌خواند موردی هم به صورت مصداق مطرح نکردند.

دهقان تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم در شورای نظارت و شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی مجددی انجام شود و دستور‌العمل مشخصی برای تئاتر و سینما به وجود آید، اگر فردی قرار است در شورای نظارت باشد آگاهی و سابقه کامل را از این فضا داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه "ترن" 23 اجرا خواهد داشت گفت: احتمال دارد گروه خصوصی نمایش را اجرا کند و یا با حمایت، هنوز هیچ حمایتی از نمایش مشخص نیست و تا چند روز آینده معلوم می‌شود، نمایش "ترن" می‌توانست بدون هیچ حاشیه‌ای و صحیح اجرا شود، فضای هنر فضای گفتگو است.

سحر دولتشاهی جایگزین ریما رامین فر می‌شود

دهقان همچنین در رابطه با اصرار بر اجرای نمایش عنوان کرد: 60 درصد از چیزی که توقع داشتم روی صحنه می‌رود و این حق همه است تا بدانند چه فشارهایی به گروه نمایش آمد تا به روی صحنه برود باید ثبت شود گروهی ماهها زحمت کشیدند و تمام پروژه‌های تصویری خود را رد کردند اما چند روز به اجرا مانده می‌گویند نمی‌توانی این بخش را اجرا کنی، باید اثر دیده شود تا مشکلات مشخص شود.

وی تصریح کرد: قرار بر این بود "ترن" 10 آبان اجرا شود که به علت تاخیرات به وجود آمده ریما رامین‌فر تنها در 2 اجرا گروه را همراهی می‌کند و سحر دولتشاهی جایگزین وی می‌شود.

دهقان در پایان تصریح کرد: این نمایش بر خلاف "خنکای ختم خاطره" که نمایشی اعتراضی بود دارای فضایی متفاوت است.

نمایش "ترن" از چهارشنبه 29 آذر ساعت روز چهارشنبه 29 آذرماه هر شب راس ساعت 19 و 30 دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود، تماشاگرانی که تا روز 28 آذرماه بلیت این نمایش را پیش‌خرید کنند از 50 درصد تخفیف‌ برخوردار می‌شوند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/54/53