به گزارش هنرآنلاین ،26 آذر ماه سالروز تاسیس شبکه جهانی جام جم است؛ شبکه‌ای که از سه کانال برای پوشش مخاطبان جهانی خود بهره می‌گیرد.

شبکه جهانی جام جم از سال 1376 با هدف تامین نیازهای فرهنگی ایرانیان مقیم خارج تاسیس شد و با ایجاد سه کانال متفاوت، تولید برنامه‌های متنوع، جذاب و سودمند خبری، تحلیلی، فرهنگی و سرگرم کننده را در دستور کار قرار داد تا بتواند نیازهای مخاطبان خود را در ورای مرزهای ایران تامین کند.

یکی از اهداف اصلی این شبکه این بود که ایرانیان خارج کشور و به ویژه نسل‌های دوم و سوم آنها را همچنان با فرهنگ، تاریخ و هویت ایران اسلامی مأنوس نگه دارد.

جام جم برنامه‌هایش را 24 ساعته پخش می‌کند تا علاوه بر اینکه موجب حفظ هویت و اصالت ایرانیان خارج کشور شود، زمینه را برای خنثی کردن فعالیت شبکه‌های ماهواره‌یی هم فراهم کند.

روابط عمومی سازمان صداوسیما در گزارشی اعلام کرده است که شبکه جام‌جم همواره در نظرسنجی، رتبه اول را درمیان مخاطبان شبکه‌های فارسی زبان دنیا داشته است و ایرانیان خارج کشور استقبال گسترده‌ای از شبکه جهانی جام جم داشته‌اند.

شبکه جهانی جام جم می‌کوشد ارتباط صمیمانه‌ای با ایرانیان و فارسی زبانان سرتاسر جهان داشته باشد و بر این اساس در اکثر برنامه‌های زنده شبکه جام جم ارتباط زنده تلفنی میان مخاطبان با میهمانان برنامه و یا مجریان در نظر گرفته شده که این مساله علاوه بر جذابیت‌های خاص، اعتماد دو جانبه میان مخاطبان و شبکه جهانی جام جم را بیشتر می‌کند.

شبکه جهانی جام جم طی 15 سال فعالیت خود افزایش حساسیت ایرانیان مقیم خارج کشور به سرنوشت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را خواهان بوده است که از نمونه‌های این تعامل می توان به مشارکت حیرت انگیز ایرانیان مقیم خارج در اعتراض به نشنال جئوگرافی در قضیه حذف نام خلیج فارس از سایت این موسسه، اشاره کرد. جریان سازی فعال و موثری که از سوی شبکه جهانی جام جم تقویت شد.

شبکه جام جم در حال حاضر توسط علی طلوعی مدیریت می‌شود و پیش از او هم مجید رجبی معمار و سعید فانیان مدیران جام جم بوده‌اند.

طلوعی متولد 1351 است و حدود 10 ماه است که مدیریت جام جم را عهده دار است؛ او پس از مدیریت سه ساله‌ی رجبی معمار در شبکه جام جم جایگزین او شد. طلوعی تاکنون تمایل چندانی به مصاحبه با خبرنگاران نشان نداده و تنها در زمان قطع شبکه‌های برون مرزی در گفت‌وگویی با روابط عمومی خود جام جم به این مساله واکنش نشان داد.

مدیر شبکه جهانی جام جم گفت: پس از قطع شبکه‌های ایران از روی ماهواره، مخاطبان ما افزایش یافته‌اند و این موضوع منجر به افزایش تعهد ما شده است.

وی با اشاره به سابقه طولانی شبکه جام جم و میزان نفوذ و تاثیرگذاری برنامه‌های این شبکه در بین خانواده‌های ایرانی مقیم خارج از کشور افزود: این اقدام به هیچ وجه نمیتواند ادامه یابد و علاوه بر محکومیت مسئولین، موجب محکومیت و تنفر مخاطبان نیز شده است به نحوی که برخی از بینندگان از طریق اینترنت ارتباط خود را با ما حفظ کرده و علی‌رغم سختی و مشکل در سایر ماهواره‌ها برنامه‌ها را دنبال می‌کنند و مسلما شبکه جام جم که در دل مردم جای گرفته خاموش‌شدنی نیست.

شبکه جهانی جام جم با سه کانال مختلف مخاطبان خود در سراسر جهان را پوشش می دهد.

کانال یک مختص مخاطبان اروپا، نخستین شبکه جام جم است و با راه‌اندازی این شبکه برای اولین بار یک شبکه تلویزیونی از داخل کشور و با زبان روان فارسی، پاسخگویی به نیاز مخاطبان ایرانی و فارسی زبان خارج از کشور را هدف قرار داد. تجهیزات فراهم آمده برای پوشش یک قاره پیش بینی شده بود و جام جم کارخود را با مخاطب قراردادن ساکنین قاره اروپا آغاز کرد . این شبکه توسعه یافت و تبدیل به یکی از کانال های شبکه جهانی جام جم شد و نام کانال 1 (اروپا ) را به خود گرفت .موفقیت جام جم یک در کسب رضایت مخاطبان خارج از کشور منجر شد که از سال 1378 یعنی دو سال پس از راه اندازی کانال اروپا ، تجهیزات لازم برای پوشش دادن اهداف از پیش تعیین شده به مخاطبان ساکن قاره آمریکا فراهم شد و در 19 بهمن سال 1378 کانال دو (آمریکا ) نیز به حیطه مدیریتی شبکه جهانی جام جم افزوده شد .

در هشتم خرداد سال 81 ساکنان قاره آسیا و اقیانوسیه نیز تحت پوشش شبکه جهانی جام جم قرار گرفتند. از این زمان شبکه همه مناطق فارسی زبان جهان را تحت پوشش تصویری قرارداده است .

جام جم این روزها به هر امکانی فکر می‌کند تا ارتباط 15 ساله با مخاطبانش را همچنان حفظ کند. دریافت برنامه‌ها از طریق اینترنت، پخش برنامه‌ها از طریق ماهواره اینتلست و ... راه‌هایی است که این شبکه به کار برده تا همچنان قابل رویت باشد.

جام جم هنوز می‌خواهد رتبه اول را درمیان مخاطبان شبکه‌های فارسی زبان دنیا داشته باشد؛ جایگاهی که دسترسی به آن جز با تکیه بر مدیریتی کاربلد، تعامل بیشتر با مخاطبان و رسانه‌ها و ساخت برنامه‌های جذاب ممکن نخواهد بود‌.