به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این نشست دکتر طارمی، قائم‌مقام مرکز، به اهمیت نام‌گذاری در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت، شعار هفته پژوهش امسال، «پژوهش تقاضامحور و تولید دانش‌بنیان، زیربنای اقتصاد مقاومتی» عنوان شده است که در آن چند کلیدواژه پژوهش، تولید و اقتصاد مقاومتی دیده می‌شود. سوال اینجاست که وظیفه رسانه ملّی در قبال این شعارها چیست؟ آیا صرفاً نمادین و تبلیغاتی است؟

وی در ادامه افزود: آینده‌پژوهان به چهار مساله‌ی جهانی‌سازی، اقلیم و تغییرات آن، انرژی و جمعیت توجه دارند. تا سال 2050 با گسترش شهرنشینی و کاهش جمعیت روستایی در سراسر دنیا بویژه در قاره آسیا مواجه خواهیم بود. در این شرایط نباید شعارهای سال را نمادین تصور کنیم، موضوعات سال دارای عمق راهبردی است که وظیفه رسانه تبیین آن و برنامه‌ریزی بلندمدت برای آن است. باید شیوه‌ای نو برای تغییر سبک زندگی و کاهش وابستگی به اقتصاد گاز و نفت اندیشیده شود.

وی پیشنهاد کرد، در رسانه با حضور پژوهشگران و برنامه‌سازان گروهی به نام «گروه‌های پژوهشی و برنامه‌سازی سال 1442» تشکیل شود. علت نامگذاری این است که از سال 1342 تا 1392 شاهد نیم قرن مبارزه و تلاش برای تثبیت جمهوری اسلامی بوده‌ایم و در نیم قرن بعدی - از سال 1392 تا 1442 باید تمدن اسلامی ایران را بسازیم و رسانه در این میان نقش مهمی دارد.

در ادامه سخنرانان به ارائه‌ی گزارش‌های خود که بر اساس نام‌گذاری سال جاری تدوین شده بود، پرداختند.

سخنرانی نخست با عنوان «کار از نظر جوانان و راه‌های ترویج فرهنگ کار از طریق برنامه‌های صدا و سیما» ارائه شد. در این سخنرانی برخی از دیدگاه‌های درست و نادرست موجود در حوزه‌ی فرهنگ کار، در ابعاد نگرشی، انگیزشی و فرهنگی جوانان شاغل تهرانی در سال 1391 بررسی شد.

عنوان سخنرانی بعدی «بایسته‌های سیما در زمینه اقتصاد مقاومتی از نگاه مقام معظم رهبری(دام‌ظله)» بود. بر اساس این پژوهش، رسانه ملی باید برای تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» به سیاست‌گذاری‌های مهم و محوری همچون دستاوردهای ملی و ضرورت‌های اجرایی «اقتصاد مقاومتی»، راه‌حل‌های کاربردی، توجه به متن و نه حاشیه و استفاده از نقدهای سازنده توجه کند.

«فرهنگ کار در سریال‌های ایرانی» در سخنرانی دیگری بررسی شد. از آنجا که سریال‌های تلویزیونی به علت برخورداری از جنبه‌های تفریحی و سرگرمی، بیشترین میزان بیننده را به خود اختصاص می‌دهند در این پژوهش فرهنگ کار در سریال‌های تلویزیونی بررسی شد.

از آنجایی که خانواده، بنیادی‌ترین واحد اجتماعی در تحقق شعار تولید ملّی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است، در سخنرانی دیگری با عنوان «رسانه و نقش خانواده در حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، نقش خانواده و ظرفیت‌های آن برای افزایش تولید ملی بررسی شد. رسانه ارزش‌های صحیح اقتصادی را به خانواده یادآور می‌شود و خانواده با دارابودن ساز و کارهای جامعه‌پذیری خویش این پیام‌ها را در افراد نهادینه می‌کند.

در سخنرانی دیگری با عنوان «نقش رسانه در ارتقای تولید ملّی و توسعه یافتگی» راه‌های انتقال هنجارهای فرهنگی و اجتماعی از طریق برنامه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بررسی شد. بر اساس این پژوهش صدا و سیما می‌تواند هنجارهایی را نهادینه سازد که معطوف به قدرت تولید ملّی در جوامع در حالت توسعه است.

رسانه ملی، به ویژه حوزه سیاسی آن، بر اساس مأموریت‌های خود باید نسبت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملیاتی با هدف فرهنگ‌سازی و تبدیل شعار سال به گفتمان جاری در میان آحاد جامعه، اقدام کند. از این رو، «محورهای تبلیغی و راه‌کارهای تحقق نامگذاری سال در سخنرانی دیگری بررسی شد.

در پایان «ابعاد اقتصاد مقاومتی، کارگروهی و تأثیر آنها بر سبک زندگی» در سخنرانی با عنوان «سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی» مورد واکاوری قرار گرفت.

در انتهای جلسه از سخنرانان تقدیر شد.

انتهای پیام/