به گزارش هنرآنلاین مسعود زنده روح کرمانی با اشاره به عدم امکان ارائه آمار دقیق از آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: تا روز 16 دی ماه که همه آثار به دبیرخانه برسد، ما نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم، چرا که در حال حاضر 50 درصد از کسانی که ثبت نام کرده‌اند، هنوز آثارشان را ارائه نکرده اند و تجربه نشان داده که متاسفانه در روزهای آخر تعداد بالایی اثر به جشنواره خواهد رسید.

وی با درخواست از متقاضیان برای ارائه زودتر آثار خود به دبیرخانه عنوان کرد: روزهای منتهی به پایان مهلت ارسال آثار معمولا در هر ساعت هزار اثر به جشنواره می‌رسد که باید میان آنها انتخاب صورت بگیرد و همین مساله ضریب اشتباه را بالا می‌برد.

دبیر هنری جشنواره پنجم تجسمی فجر در عین حال از شرکت هنرمندان تمام استان‌ها در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: ما همیشه چند استان در کشور داشتیم که پایین‌ترین سطح شرکت کننده را در جشنواره تجسمی فجر داشتند و حتی در دوره های اول به طور مثال، از استان سیستان و بلوچستان اثری نداشتیم. اما با اطلاع رسانی خوب و مناسب امروز شاهد رسیدن آمار قابل توجهی اثر از این استان‌ها هستیم.

وی درباره بالاترین میزان اثر دریافتی در شاخه‌های متنوع تجسمی نیز گفت: معمولا در جشنواره‌های تجسمی بالاترین آمار دریافتی اثر مربوط به بخش عکاسی و بعد نقاشی است، در جشنواره پنجم نیز همین گونه است و کاریکاتور در رتبه بعدی قرار دارد.

دبیر هنری پنجمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر همچنین سطح علمی این دوره جشنواره را بالا ارزیابی کرد و گفت: سطح علمی جشنواره از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه چند نفر در مقطع دانشجو، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا در جشنواره شرکت می‌کنند، اهمیت دارد و روز آخر می‌توان این آمار را به طور دقیق اعلام کرد. اما در حال حاضر بیشترین آثار رسیده مربوط به کسانی است که مدرک کارشناسی هنر دارند و در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند و بعد کارشناسی ارشد بالاترین آمار را دارد.

وی در ادامه به سه بخش بین‌المللی جشنواره اشاره کرد و گفت: روی بخش بین‌الملل در این سال‌ها با جدیت کار شده است. در حال حاضر بخش کاریکاتور جشنواره به خوبی در سطح بین‌المللی شناخته شده است و در این دو سال اخیر دو بخش عکس و گرافیک یا همان پوستر را هم اضافه کرده‌ایم. امروز شاهد هستیم آخرین خبری که درباره تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در جشنواره اعلام شده بود 23 کشور بود و طی همین دو روز گذشته این تعداد به 30 کشور رسیده و مسلما با رایزنی‌هایی که در حال انجام است این تعداد افزایش خواهد یافت.

زنده روح کرمانی درپایان درباره انتخاب موضوع برای جشنواره پنجم تجسمی فجر نیز گفت: سال نخست جشنواره تجسمی فجر با موضوع امید به آینده و سه سال پس از آن به صورت آزاد برگزار شد، البته سال گذشته در چهارمین دوره جشنواره بخش ویژه موضوعی نیز در کنار بخش اصلی قرار داشت. در واقع ما برای این دوره تم محوری اعلام کردیم. عدالت یا ایثار و فداکاری تم‌هایی هستند که گستره زیادی از مفاهیم و عرصه‌ها را در بر می‌گیرند. به طور مثال نگاهی که مادر به فرزند خود دارد نیز نشانی از ایثار را در خود نهان دارد. پس انتخاب تم محدودیت به همراه نمی‌آورد و ما به مرور شاهد خواهیم بود روی تم‌های محوری آثار زیادی خلق می‌شود و نتیجه مطلوبی از این موضوع خواهیم گرفت.

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و سرامیک، تصویر سازی، مجسمه سازی، پوستر، عکاسی و کاریکاتور و بخش مقالات علمی از 14 بهمن تا 12 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

هنرمندان برای شرکت در پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر می توانند آثار خود را تا 15 دی ماه از طریق سایت جشنواره به نشانی www.ivafestival.ir ارسال کنند.

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی سیدعباس میرهاشمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر در تهران و استانها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/31