به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، کمتراز دو ماه به برگزاری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر مانده.جشنواره ای که در یکی از عجیب ترین اوضاع سینمای ایران در سی سال گذشته برگزار می شود و خیلی ها به دیده تردید روند برگزاری آن را زیر نظر دارند،چون به کیفیت و کمیت این جشنواره چندان مطمئن نیستند.

جشنواره سی و یکم فجر امسال با یک واقعه فرخنده شروع شد.به جای اینکه در فاصله کمی مانده به جشنواره دبیر آن انتخاب شود،از انتهای فصل تابستان دبیر فجر سی و یکم معرفی شد تا کارها با روند بهتری انجام پذیرد و شتابزدگی کمتری به جشنواره راه بیابد.خیلی ها می خواستند باز هم محمد خزائی جامه دبیری فجر را بر تن کند اما این سمت به محمدرضا عباسیان رسید.رییس موسسه رسانه‌های تصویری که سال قبل با کمک خزائی، فجر سی ام را برپا کرده بودند و پس از یک سال کار آموزی،حالا نوبت خودش و سازمان مطبوعش بود که به تنهایی جشنواره را برگزار کنند.

از زمانی که عباسیان انتخاب شد تا اولین نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر،زمان نه چندان کوتاهی گذشت که اثرات مهمی هم در بر داشت.در این نشست مطبوعاتی،نتیجه فعالیت کار گروههای مختلفی که در این مدت بر روی جشنواره کار کرده بودند مشخص شد که همان حذف سیمرغ هایی بود که به نظر کاربردی نداشتند و تنها باعث حجیم تر شدن جشنواره می شدند.

عباسیان نشان داد برگزاری فجر برایش دغدغه جدی و بزرگی است.او سعی کرد جشنواره ای کم حجم و چابک با قدرت مانور بالا درست کند و با گذاشتن مدیرانی با سابقه در بخشهای مختلف اجرایی آن،قدرت مدیریت تیمش را به رخ کشید.تیمی که این روزها شخت مشغول کار است تا در دهه فجر،جشواره فیلم را با بهترین کییفیت برگزار کند.

اما سینما امسال خطرات زیادی را از سر گذرانده که بحران اکران و کم شدن مخاطبان سینما رو،از آن جمله هستند.رکود در تولید در ابتدا باعث شد خیلی ها فکر کنند امسال هیچ فیلمی به جشنواره فجر نمی رسد که ارزشمند باشد اما آخرین آمار منتشره نشان می دهد تا کنون بیش از پنجاه فیلم فرم شرکت در جشنواره فیلم فجر را پر کرده اند که اتفاقا اسامی کارگردانان آن نوید فجر خوبی را می دهد.

ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش مهرجویی، مسعود ده‌نمکی،مجتبی راعی،محسن امیر یوسفی،پوران درخشنده،سیامک شایقی،فرامرز قریبیان،بهنام بهزادی و وحید موساییان از جمله کارگردانهای هستند که جدیدترین ساخته خود را به فجر خواهند فرستاد و با این ترکیب خوب و قابل قبول ، شاهد جوانان خوش ذوق و کهنه کاران سینما خواهیم بود.

اما مهمترین تهدیدی که این جشنواره با آن روبه رو است چیزی جز رکود سینماداری و وضعیت بد سالنهای نمایش نیست.سالن داران سینمای ایران این روزها مشغول گفت و گو با مسئولان ارشاد هستند تا بتوانند مشکل سالن های سینما را که هزینه هایی بیش از در آمدشان دارند،حل کنند.از آغاز برنامه هدفمندی یارانه ها و با بالا رفتن قیمتها،سینماداری دچار رکود بی مانندی در سی سال گذشته شد و سینماداران چندی پیش در بیانیه ای گفتند که اگر مسائل آنها حل نشود،هیچ سینمایی حتی برای نمایش فیلمهای جشنواره وجود نخواهد داشت.

حالا باید صبر کرد و دید که تا زمان برگزاری جشنواره چه اتفاقی در سالنهای سینمای ایران می افتد و آیا اسامی کارگردانان مشهور، می تواند تضمینی بر کیفیت سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر باشد یا خیر.

پایان پیام/