به گزارش هنرآنلاین،سومین جشنواره سراسری تئاتر"تک نفره" بهمن ماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد . هیات انتخاب آثار سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره پس از بررسی 537 اثر دریافتی اسامی 66 اثر منتخب برای حضور در مرحله بازبینی این جشنواره انتخاب نمود.این جشنواره با هدف کشف و شناخت استعدادهای برتر ،توجه ویژه به بازیگری به عنوان اصلی ترین رکن نمایش،تولید آثار کیفی با حجم و ابعاد کوچک و تولید آثار متناسب با اجرا در فضای غیر متعارف ،بهمن ماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد .

شهرام کرمی مدیر تالار هنر درباره برگزاری جشنواره سراسری تئاتر تک نفره گفت :جشنواره های تئاتری دو شکل دارند یا جشنواره های موضوعی هستند و یا جشنواره هایی که به یک سبک یا یک شیوه در تئاتر می پردازند. مثل جشنواره تئاتر عروسکی ، کودک ، خیابانی. بعضی جشنواره ها هم به خاطر ارتباط بیشتر مخاطب با تئاتر، حالت عام دارند و ترکیبی هستند . جشنواره تئاتر تک یک جشنواره موضوعی است و اقدامی ست که به رشد تئاتر کمک می‌کند .

وی افزود : در تئاتر تک نفره ابتدا ، جریانی داریم که تئاتر را ایجاد می کند و اهمیت بازیگری را می توانیم درجنبه موضوعی اثر ببینیم. در اجراهای تک نفره بازیگر یک محور است و بسیار اهمیت دارد .نکته دوم این است که با توجه به اینکه تئاتر های تک نفره نیاز به سالن های بزرگ ندارند می توان قابلیت اجرا در سالن های کوچک را مهیا کرد و سوم اینکه فرصتی برای نویسنده فراهم می آورد تا در ژانر تئاتر تک نفره بتواند ،تجربه ای تازه داشته باشند .به حتم جشنواره تئاتر تک نفره می تواند به تولید و رشد اینگونه نمایش ها کمک کند .

کرمی اضافه کرد : استقبال قابل توجه در سومین دوره این جشنواره دلایل مختلفی دارد، یکی از آنها این است که ما جمعیت تئاتری زیادی داریم و جشنواره هایی مثل این جشنواره با استقبال مواجه می شوند . دوم اینکه برای کار و شرکت در چنین جشنواره هایی شما به ظاهر کار ساده ای در پیش دارید در حالی که به شخصه معتقدم برای اجرای چنین تئاترهایی قطعا کار سخت و دشواری پیش رو ست. به نظر من تئاتر تک نفره یک فرصتی است برای نویسنده ،کاگردان و بازیگر تا قابلیت های خود را بروز دهند .

مدیریت تالار هنر ضمن بیان این مطلب که تئاتر تک نفره مخصوص یک گونه تئاتر به خصوص نیست گفت : تئاتر تک نفره نه تنها مخصوص گونه بخصوصی از نمایش نیست بلکه می تواند به شکل سنتی نیز اجرا شود. ولی به طور قطع به جریان تئاتر کشورمان کمک خواهد کرد.

او با اشاره به باور میان نویسنده ها و تئوریسن ها در مورد تئاتر تک نفره گفت : یک باوری بین بسیاری از نویسنده ها و تئوریسین ها وجود دارد که نمایش تک نفره را فاقد ویژگی درام می دانند. در واقع تئاتر تک نفره صرفا یک موقعیت نمایشی تلقی می شود. اما تجربه های اخیر ، ثابت کرده که نمایش تک نفره، نمایش دشواری است که نیاز به تجربه و تفکر زیادی از سوی نویسنده دارد و این بیانگر این است که خودش می تواند یک گونه ای از نمایش و درام باشد . مهم این است که ما چقدر بتوانیم از یک زاویه دید به یک موضوع نگاه کنیم و با ساختار اجرای تک کاراکتر نمایشمان را پرداخت کنیم . در این گونه نمایشی از جهت شکلی یک شخصیت وجود دارد ولی از جهت دراماتیک این شخصیت با چند شخصیت ذهنی که قابل دیدن نیستند ،درگیر است.

کرمی در پایان گفت : واقعیت این است که همه تئاتری ها فرهنگسرای نیاوران را با جشنواره تئاتر تک نفره می شناسند. به نظر من فرهنگسرای نیاوران جریان خوبی را راه اندازی نموده و جا دارد از ایده پردازان این جشنواره تشکر ویژه ای داشته باشم. این اتفاق خوب به نام نیاوران ثبت شده و امیدورام این جشنواره سالهای سال به کار خودش ادامه دهد .

انتهای پیام/53