به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، عصر روز گذشته حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان پیشکسوتان تعزیه از نقاط مختلف کشور بود تا با این هنرمندان به بررسی راه های پیشرفت و گسترش هنر تعزیه بپردازند. در این جلسه که در سالن کنفرانس طبقه چهارم ساختمان معاونت هنری برگزار شد کسانس مانند قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، داوود فتح علی بیگی پیشکسوت نمایش هایی آیینی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پیشکسوتانی که از نقاط مختلف کشور خود را به تهران رسانده بودند به بیان نظرهای خود پرداختند، کسانی مانند آقای همایونی از شیراز، آقای اردلان و حاج آقا مومن زاده از اصفهان به بیان دیدگاه ها و نظرهای خود پرداختند. حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از شنیدن نظرهای اهالی تعزیه در سخنانی گفت: بدون شک تعزیه بالاترین هنر آیینی ما و بالاتر از هر هنر نمایشی دیگری بوده و تمام ویژگی های یک هنر واقعی را دارد، به گونه ای که بحث نمایش، موسیقی و حرکات آیین در آن مطرح است.

وی ادامه داد: در کنار تمام ویژگی های هنری که در تعزیه وجود دارد، اتصال این هنر به منبع معنوی خود یعنی فرهنگ شهادت در مذهب شیعه، وجه تمایز این هنر است. در واقع تعزیه بزرگترین میراث معنوی ماست که همه ما وظیفه صیانت از این هنر را داریم.

شاه آبادی با تاکید بر داشتن برنامه برای بقای تعزیه اظهار کرد: محدود کردن این هنر کار خطای است و به هیچ وجه نمی توان آن را محدود کرد، از طرف دیگر بدون برنامه نیز نمی توان این هنر را پاسداری کرد.

وی در ادامه افزود: تا کنون میان اهالی این هنر هماهنگی چندانی وجود نداشته و این نشست می تواند به هماهنگی و همدلی اهالی تعزیه کمک کند. همچنین تاسیس دفتر تعزیه در معاونت هنری وزارت ارشاد مسئله ای است که می توان آن را به فال نیک گرفت.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: با همکاری پیشکسوتان تعزیه باید پیشنویس های لازم در دفتر تعزیه نوشته شود تا پیش از پایان دولت دهم شاهد فاز نخست گسترش تعزیه باشیم. مهمترین نکته در این زمینه داشتن تعریف از گروه های درجه یک است. همچنین در دفتر تعزیه باید بانک اطلاعاتی از تعزیه را داشته باشیم که شامل؛ تعداد اجراها، نسخه های معتبر و کلیه مسائل مربوط به این هنر است.

وی در پایان گفت: تعزیه نباید به دو ماه محرم و صفر محدود شود. ما مناسبت های مختلفی داریم که برایشات پرده هایی در تعزیه وجود دارد و می توان آنها را در زمان های مختلف سال اجرا کرد. اگر تعزیه به هنری مداوم در طول سال تبدیل شود آنگاه مسئولان هم مجبورند برای این هنر پایگاه ثابتی در شهر های مختلف ایجاد کنند.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام / 42