فواد توحیدی، پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: شب یلدا بلندترین شب سال است که بسیاری از مردم بر اساس آداب و رسومی که در ایران وجود دارد تا پاسی از شب بیدار می‌مانند و بلند‌ترین شب سال را در کنار هم می‌گذرانند، موسیقی هم همواره جزئی از این مراسم‌ است. قصه‌گویی، فال حافظ، دورهم‌نشینی و خوردن " شب‌چَره " یا خوراکی‌های یلدا، حضور در پای کرسی و سفره نمادین یلدا، صحبت از فلسفه یلدا و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح، بخش‌هایی از این مراسم پرطرفدار کرمان است.

این پژوهشگر در ادامه افزود: در جنوب کرمان در شب یلدا داستانها و شاهنامه خرم و زیبا را به همراه ساز قیچک (چنگ) اجرا می کنند ، همچنین مراسم دیگری با عنوان " دیهو" به شب چله اختصاص دارد که در این مراسم شعر های کوتاه چهار کلمه ای خوانده می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کرمان در شب یلدا از سازهایی از قبیل سه تار، دپ (دف) یا ترکیب تنبک و تار استفاده می شود و با این سازها بلندترین شب سال را جشن می گیرند. از دیگر مراسم ویژه کرمانی ها در این شب رسم "چل بیتو خوانی " است که در ابتدا یک نفر نیت می کند ومی گوید ( اول نامم به نامت یا محمد/امیرالمومنین پشم شتر پوش) و سپس خواننده ها به ترتیب یک بیت آواز می خوانند زمانیکه به چهلمین بیت رسید براساس شعر مشخص می شود که فال هر کسی خوب یا بد است.

فواد توحیدی در ادامه تاکید کرد: همچنین بسیاری از مردم در این شب به " اسونه خوانی" یا (افسانه خوانی ) می پردازند و قصه هایی از جمله گیس گل، نمه کو، اسب چل کره، کک و مورچه، دختر نارنج و ترنج، باغ گل زرد و.... توسط بزرگان خوانده می شود. این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: از دیگر مراسم مردم کرمان این است که در شب چله بزرگان مثنوی ، شاهنامه ، دیوان شاه نعمت الله ولی، حافظ را با صدای بلند می خوانند، همچنین ترانه های مناظره ای به صورت سوال و جواب با شعر بین دو گروه خوانده می شود.

فواد توحیدی در پایان گفت: در کرمان اقوام مختلف وجود دارند اما این به معنای این نیست که تشابهات فرهنگی بین این اقوام وجود ندارد بلکه هر منطقه موسیقی خاصی اجرا می کنند و این تشابهات فرهنگی سبب شده است تا کرمان موسیقی خاص خودش را داشته باشد.

پایان پیام/46