به گزارش هنرآنلاین، سید محسن هاشمی موحد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سابقه مراسم سنتی خیمه‌کوبی به یک قرن قبل بر می‌گردد که در عصر روز هشتم ماه محرم، ورود قافله اباعبدالله الحسین(ع) را به کربلا بازآفرینی می‌کنند.

به گفته وی، این مراسم، با حضور دو کاروان تعزیه‌خوان با عناوین "اولیا" و "اشقیا" که با تشریفات خاص در حرکت هستند و تعدادی از کودکان که لباس فرشتگان را پوشیده‌اند در آن شرکت دارند، هر سال در عصر روز هشتم ماه محرم برگزار می‌شود.

رئیس ستاد برگزاری مراسم سنتی و مذهبی خیمه‌برداری نوش‌آباد خاطرنشان کرد: خیمه‌برداری عصر یازدهم محرم نیز در یک میدان 20 هکتاری با اجرای تعزیه شهادت امام حسین(ع) اجرا می‌شود که در آن بازآفرینی هجوم اشقیا به خیمه و نیز تشییع پیکر شهدای کربلا صورت می‌گیرد.

هاشمی مجد تصریح کرد: سقاخوانی، پنجه‌بندی، توغ‌بندی، برپایی هئیت سادات، کشته‌برداری و برداشتن کتل از جمله مراسم سنتی است که در ماه محرم نوش‌آباد برگزار می‌شود.

وی متذکر شد: به همراه مراسم خیمه‌برداری نوش‌آباد، مراسم زارخاک، قورتان اصفهان،‌ تعزیه‌های نطنز و خوانسار، آئین‌های جق‌جقه‌‌زنی و نخل‌گردانی ابیانه در فهرست میراث معنوی به ثبت ملی رسیده است.

ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت کشور 21 و 22 آذرماه جاری با بررسی 153 پرونده آئین عاشورایی کشور برگزار شد.

انتهای پیام/31