به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، سومین جلسه شورای نظارت بر علائم، نشانه‌ها و تصاویر روی البسه، لوازم‌التحریر و کالاهای مشابه با حضور حمید شاه آبادی؛ معاون هنری و رئیس این شورا، اصغر امیرنیا، مدیرکل اداره هنرهای تجسمی، نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تبلیغات اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی و نهادهای دیگر تشکیل شد.

حمید شاه آبادی در سخنانی در این جلسه گفت: علائم و نشانه ها هم ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج هویت و فرهنگ دینی و بومی و ملی کشور ماست و هم می تواند اهرم بازدارنده و خطرناکی در دست دشمنان ما برای ترویج فرهنگ منحط غربی باشد.

معاون امور هنری ابراز کرد: انحصار استفاده از این علائم و نشانه ها صرفا بر روی لوازم التحریر نیست، بلکه بر روی بسیاری از کالاها و اشیا مختلفی که توسط تولیدکنندگان کشور تولید می شود، این علائم و نشانه ها به عنوان یک عامل ترویج نقش اساسی دارند.

وی در ادامه مطرح کرد: این امر ظرفیت مهمی بوده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در طول سالیان قبل از آن استفاده می کرده و این آیین نامه که مصوب چند سال قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی است باید جامعه عمل بپوشد. خوشبختانه با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف این شورا شکل گرفته و دستورالعمل اجرایی این آیین نامه در دست تدوین است.

شاه‌آبادی با بیان اینکه در این شورا نمایندگان دستگاه های مختلف سهولت کار مردم را مد نظر دارند، گفت: در این شورا توجه بر این بوده که مردم بیش از گذشته به زحمت نیفتند. برای ثبت یک علامت امروز دیگر تنها تاییدیه اداره ثبت شرکت ها کافی نیست و باید از طریق این شورا کسب تکلیف شود و بعد از ابلاغ این آیین نامه، اداره ثبت علائم تجار می تواند نسبت به صدور و ثبت علائم اقدام کند.

وی خاطرنشان ساخت: تا دو هفته آینده آخرین اصلاحات مورد نظر در این دستورالعمل اجرا خواهد شد و بعد از آن به همه دستگاه ها مربوطه و سراسر استان ها ابلاغ خواهد شد و متعاقب آن هر علامت و نشانه ای که بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد باید در فرانید ثبت آن نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این شورای تخصصی لحاظ شود.

شاه آبادی کارکرد این شورا را هم ایجابی و هم سلبی خواند و گفت: برای ماموریت ایجابی، کانون های مشاوره ایجاد خواهد شد و ماموریت اصلی این کانون های مشاوره به عنوان موسسات تک منظوره این است که بن مایه یک طرح را نمادها و عناصر دینی، بومی، ملی و فرهنگی کشور ما قرار دهند. بنابراین مغز این حرکت کانون ها و موسسات مشاوره ای هستند که می توانند کمک و مشاوره بدهند.

او در ادامه تصریح کرد: در حوزه سلبی بخش نظارت در آیین نامه پیش بینی شده تا همه علائم و نشانه هایی که در کشور استفاده می‌شود و به هر دلیلی این نمادها به تصویب نرسیده و فرآیند لازم را نگذرانده و نمادهایی هستند که با فرهنگ ما مغایرت دارند، بخش نظارت ایجاد خواهد شد و موارد را ابتدا به خود استفاده کننده از علامت و تولید کننده اثر تذکر می دهد و بعد از آن به دبیرخانه مرکز صیانت آثار فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع داده می شود و در نهایت مراجع قضایی و انتظامی نسبت به بخش حقوقی آن اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام / 42