به گزارش هنرآنلاین، تراب محمدی ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: کاروانسرای گویجه‌بل از زمین‌لرزه مرداد‌ماه امسال نزدیک به 15 درصد آسیب دیده بود که عملیات استحکام‌بخشی آن همچون سایر آثار تاریخی آسیب دیده بلافاصله پس از وقوع حادثه انجام شد.

وی تصریح کرد: این بنا در سنوات گذشته مرمت شده و قصد داشتیم از آن به عنوان کاروانسرا و مجتمع رفاهی بین‌راهی مورد استفاده گردشگران استفاده کنیم اما زلزله منجر به بروز خسارت‌هایی در این بنای تاریخی شد.

این مسئول با اشاره به اجرای عملیات استحکام‌بخشی در نخستین روزهای پس از حادثه زلزله در این بنا برای جلوگیری از بروز خسارات بعدی، خاطرنشان کرد: کار آواربرداری و شمع‌کوبی کاروانسرای گویجه‌بل به اتمام رسیده و عملیات مرمتی آن آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: گویجه‌بل کاروانسرایی کوهستانی بدون حیاط و صحن مرکزی است که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد.

محمدی با بیان اینکه کاروانسرای گویجه‌بل دارای دیوارهایی سنگی و سقفی آجری است، اظهار کرد: از خصوصیات بارز این اثر می‌توان به بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی، سردسیر و زمستان‌های سخت و پربرف اشاره کرد.

انتهای پیام/28