سرویس استان‌ها هنرآنلاین؛ بسیاری از مباحث درسی و آ موزشی، به ویژه آن‌هایی که در حوزه علوم انسانی و تاریخ و جغرافیا قرار می‌گیرند را می‌توان در قالب نمایش و تئاتر به دانش آموزان انتقال داد. این شیوه آموزش بسیار مؤثرتر از روش‌های مستقیم شفاهی است و کودکان بهتر از آن استقبال می‌کنند.

همچنین، مشارکت در فعالیت‌های جمعی، مسئولیت پذیری، شناخت حقوق خود، احترام به حقوق دیگران و آموزش امور اعتقادی و کاربردی زندگی را بیشتر باید در فعالیت‌های جمعی خارج از کلاس جستجو کرد و آنچنان که اثبات شده است، یکی از کوتاه‌ترین راه های دستیابی به این رفتارها پرداختن به فعالیت‌های تئاتری است. همه امور مهم حتی دروس علمی کلاس‌ها را هم می‌توان از طریق تئاتر آموزش داد.

امروز، سازمان جهانی یونسکو هم که طی چند سال اخیر تربیت شهروند موفق را سرلوحه فعالیت‌هایش قرار داده است، تئاتر را به عنوان یکی از بهترین و مؤثرترین امکانات تربیتی می‌داند.

مدرسه همواره به عنوان یکی از بهترین مراکز برای شکوفایی استعدادها و کشف توانایی‌های بالقوه دانش آموزان از دیرباز مورد توجه بوده است. هنر تئاتر به عنوان یک رشته جذاب مورد توجه دانش آموزان و هنری است که جای کار فراوان دارد و جذب بچه‌ها در این رشته باعث به کارگرفته شدن انرژی سرشار آنان در راه مثبت و هدفمند کردن فعالیت‌ها می‌شود چرا که این رشته در ذات خود باعث جلب توجه دیگران می‌شود، یکی از نیازهای مهم انسان که همان نیاز به توجه است را برآورده می‌کند.

پرورش خلاقیت دانش آموزان نکته ای است که متأسفانه در مدارس نادیده گرفته شده است ، مسئله ای که گریبان مدارس ما را در حال حاضر گرفته عدم علاقه مربیان و معلمان و به طور کلی اولیای مدارس به مسائل این چنینی است که باعث هدر رفتن استعدادها و توانایی‌های بچه‌ها است.

تنظیم تفاهم نامه اخیر مابین معاونت هنری وزارت ارشاد و آموزش و پرورش مبنی بر توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه توسعه و حمایت از تئاتر در مدارس کشور را می‌توان در صورت تثبیت و تداوم، نقطه آغازی بر ضرورتی به حساب آورد که مغفول ماندن آن از سوی نهادهای آموزشی کشور تا کنون بسیار جای پرسش دارد. این تفاهم که برای نخستین بار در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و از سوی برگزارکنندگان آن در مرحله نخست در محدوده استان همدان تعریف شد، در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر منطقه ای استان لرستان را نیز به این محدوده اضافه کرد و پیش بینی می‌شود در ادامه نقاط دیگر کشور نیز به آن بپیوندند.

در سال‌های اخیر افت شدیدی را در نمایش‌های دانش آموزی شاهد بوده‌ایم که نشان دهنده این است که متأسفانه مقوله تئاتر در مدارس به طور کلی تعطیل است، مسئولین و متولیان آموزش و پرورش واقعاً چه پاسخی برای این گونه مسامحه خواهند داشت! به هر روی این مطلب می‌تواند هشداری باشد برای به هرز رفتن یک استعداد و توان بسیار عظیم که اگر از آن استفاده نشود مطمئناً ضررهای بسیار سنگینی در آینده به جامعه جوان و در حال توسعه ما وارد کند.