داریوش پیرنیاکان، نوازنده تار در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: تار، یک ساز اصیل ایرانی است و اصلا تار قفقازی وجود نداشته و ندارد زیرا تار در ایران و توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است و تعلقی به کشور آذربایجان ندارد.

این نوازنده تار در ادامه افزود: در گذشته خاک اصلی آذربایجان برای ایران بوده و زمان قاجار از ایران جدا شده است؛ اسم اصلی آن اران است؛سال 1918 بخشی از قفقاز جدا شد وجمهوری آذربایجان نام گرفت.

پیرنیاکان، زادگاه تار را جنوب ایران دانست و افزود: : به طور کلی تار و کمانچه، سازهایی هستند که به جنوب ایران تعلق دارند؛ تار از جنوب ایران کوچ کرده و به جاهای دیگر رفته است و با اران (جمهوری آذربایجان)، هیچ سنخیتی ندارد.

سخنگوی خانه موسیقی در ادامه با اشاره به این که آذربایجان بسیاری از واقعیت ها را کتمان کرده است ، تاکید کرد: ما روز گذشته جلسه ای در خانه موسیقی برگزار کردیم و تصمیم داریم به این ثبت اعتراض کنیم و سازمان ملی یونسکو باید جوابگو باشد زیرا بدون اطلاع ما این عمل ناشایست را انجام داده است. همچنین نماینده ما در این سازمان باید مسئولان را آگاه می کرد پس نتیجه می گیریم که این نماینده نالایق است و ارزشی برای ایران وهنر ایرانی قائل نمی شود.

این نوازنده با اشاره به این که می توانیم ساز تار را به اسم ایران هم ثبت کنیم، تصریح کرد: با اینکه این ساز ایرانی است اما در نهایت باید هم به اسم ایران و هم به اسم آذربایجان ثبت شود به طور مثال نوروز به اسم کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان ثبت شده است زیرا افغانستان و تاجیکستان روزی جز خاک ایران بودند.

پیرنیاکان با اشاره به اینکه اصلا سازی به نام تار ترکی نداریم، گفت: زبان مردم اران ترکی است و اگر این افراد ترکی صحبت می کنند چرا اسم سازشان تار است؟ پس در نتیجه مشخص می شود که این ساز متعلق به ایران کهن است و جمهوری آذربایجان باید جوابگوی این جعل و تقلب باشد.

پایان پیام/46