به گزارش هنرآنلاین، ˈاحمد نادعلیانˈ روز دوشنبه در نشست خبری نخستین جشنواره هنرهای محیطی افزود: هدف اساسی از برپایی این رویداد، معرفی هنرمندانی است که ارائه آثار هنری را در محیط اعم از محیط طبیعی یا شهری تجربه کرده اند. ضمن آنکه با این اقدام، هنر به میان اقشار مختلف مردم می آید.

وی سپس ادامه داد: کپی کاری آثار در نقاط مختلف شهر یا شهرستان ها، رعایت نشدن حقوق مالکیت اثر و نازل بودن آثار حجم و نقاشی دیواری از جمله مشکلات بصری شهرها است. نادعلیان توجه به هنر محیطی را یک ضرورت غیر قابل انکار دانست و گفت: محیط اکنون و به تدریج، تبدیل به بستری شده است که بسیاری از آثار هنری در آن تولید و در حوز­ه بسیار وسیعی ارائه می‌شوند؛ گرچه هنر در محیط و هنرهای زیر شاخه وابسته به آن، مسایل و چالش­های خاص خود را دارا هستند. این هنرمند پیشکسوت، هنر محیط گرایی در کشور را ضعیف دانست و افزود: بسیاری از آثار برای سمپوزیوم ها خلق می شوند و بدون مکان یابی در محیط های غیرمتناسب و بدون در نظر گرفتن نور و فضا نصب می شوند که این امر فضای بصری شهر را نازیبا می کند. وی به برگزاری نخستین جشنواره هنرهای محیطی در سازمان زیباسازی شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: هنر محیطی اغلب در مکان های دور افتاده و یا دامن طبیعت انجام می شود بنابراین در تجربه نخست، این جشنواره تلاش دارد آثار را به محیط شهری بیاورد و بطور قطع این امر با نارسایی هایی همراه خواهد بود. دبیر این رویداد هنری با بیان آنکه هنر محیطی در ایران در مرحله آزمون و خطا قرار دارد گفت: تلاش بر این است که مشکلات و خطاهای این عرصه را با برگزاری هر چه بهتر این جشنواره کاهش دهیم. وی توضیح داد: سازمان زیباسازی تمایل داشت که برای جلوگیری از اعتراض ها، شرکت کنندگان این رقابت از طریق فراخوان انتخاب شوند، اما به تصور شورای سیاستگذاری نمی توان به همه افراد که کار ارسال می کنند، اعتماد کرد زیرا باید هنرمند تجربه چیدمان و حضور در محیط را داشته باشد؛ با این وجود فراخوانی منتشر شد که پایان مهلت آن 20 آذر ماه اعلام شده که تا 10 روز آینده تمدید خواهد شد. این هنرمند مجسمه ساز با اشاره به آنکه این جشنواره در سه بخش شامل چید‌مان‌های محیط شهری، نمایشگاهی و پژوهشی اسفند ماه برگزار می‌‌شود، افزود: در بخش چیدمان مکان های ویژه، تعدادی از آثار در ضلع جنوبی پارک لاله و در بلوار کشاورز که مکان پرتردد مردم است با نورپردازی مناسب به مدت دو هفته قرار می گیرد.

به گفته وی، در صورت ماندگار بودن این آثار هنری، می توان آنها را تا فرارسیدن نوروز در محیط شهری قرار داد تا مسافران نوروزی نیز امکان بازدید آنها را داشته باشند.

نادعلیان درباره بخش پژوهشی این جشنواره نیز گفت: این بخش که شامل 10 یا 12 عنوان است، به آثار پژوهشی، مقالات علمی و پایان نامه های هنرهای محیطی اختصاص می یابد که به صورت روان سازی و خلاصه نویسی تهیه و حتی در روزنامه های کشور منتشر خواهد شد.

به گفته وی، 10 تا 15 نمونه از آثار این رقابت برای عرضه در بخش نمایشگاهی انتخاب خواهند شد که نقطه تمرکز آنها ایستگاه های پر رفت و آمد مانند مترو مثل صادقیه، تجریش و امام خمینی(ره) است. البته اگر هنرمندان مکان های دیگری را پیشنهاد دهند، می توان آثار را عرضه کرد.

نادعلیان ادامه داد: پیشنهاد شده که دو هنرمند بین المللی از چهره های طراز اول عرصه تجسمی، به عنوان سخنران در این جشنواره حضور داشته باشند که منتظر ثبات قیمت ارز و نرخ بلیت های هواپیما برای دستیابی به یک برآورد منطقی هستیم. وی همچنین از برگزاری کارگاهی آموزشی برای هنرمندان جوان و کم تجربه در بهمن ماه خبر داد و گفت: علاقه مندان شرکت کننده در این رقابت، در صورت موفقیت، گواهی و دستمزد نیز دریافت خواهند کرد؛ ضمن آنکه اجرای پرفورمنس از زباله یا اجرای موسیقی در ایام شلوغ در معابر عمومی از دیگر بخش های این جشنواره است.

این هنرمند برجسته هنر محیطی، به افراد باتجربه فعال در دبیرخانه این جشنواره اشاره کرد و افزود: ˈجمشید حقیقت شناسˈ، ˈکوروش گل نازیˈ، ˈکامبیز صبریˈ و ˈمجتبی موسویˈ که تجربه های موفقی در زمینه چیدمان و هنر محیطی دارند، اکنون مشغول جمع آوری و ارزیابی آثار ارسالی هستند.

نادعلیان درباره زمان عرضه آثار این جشنواره گفت: زمان در نظر گرفته شده برای عرضه آثار 15 تا 20 روز است، اما چنانچه چیدمان ها ماندگاری بالایی داشته باشند، می توان آنها را در محیط عمومی نگاه داشت.

وی تصریح کرد که اگر از کاری استقبال شود و سازمان زیباسازی تمایل داشته باشد، با پرداخت هزینه می توان آن را احیا کرد. انتهای پیام/31/34