به گزارش خبرگزاری مهر، آرمین دانشگر ظهر یکشنبه در همایش بررسی روند معماری و طراحی شهری در اروپا اظهار کرد: طراحی فضاهایی ناشناخته و تجربه نشده و فضاهایی که تاکنون وجود نداشته، از جذابیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: تصور من بر این است که کشف فضاهای ناشناخته، پایه اصلی معماری را تشکیل می دهد و معماری به مراتب فراتر از چیدمان قراردادی فضاهای محصور در ترکیبی از بتن و آهن و شیشه است.

دانشگر با بیان اینکه خلاقیت به تفکر فضایی معمارکیفیتی می بخشد، گفت: این خلاقیت او را از یک مهندس متمایز کرده و اثر او را به یک پدیده مبدل می کند.

دبیر همایش بررسی روند معماری و طراحی شهری در اروپا با بیان این مطلب که کار معمار، خلق شگفتی است، بیان کرد: همان طور که برای ادامه زندگی، به اکسیژن به عنوان یک عامل حیاتی نیاز است، برای خلق معماری هم به عوامل متعددی نیاز است که حضور این عوامل، شرط لازم برای تولید معماری خوب و در خور اعتنا خواهد بود.

وی تاکید کرد: در هر اثر معماری باید بتوانیم ردپایی از احساسات طراح آن را به عنوان روح و جوهر وجودی اثر شناسایی کنیم، چرا که مرزهای معماری فراسوی تکنیک و صنعت قرار می گیرد و حتی ترسیم و اجرای حرفه ای ترین جزئیات ساختمانی نیز نمی تواند روحی به کالبد این ساختمان ها بدمد.

دانشگر افزود: پس برای زنده ماندن ساختمان ها در بستر شهرها باید روحی از طرف معمار به درون کالبد آن ها دمیده شود.

دبیر همایش بررسی روند معماری و طراحی شهری در اروپا یادآور شد: من به عنوان معمار همیشه در حال نبرد با هیجانات ناشی از طراحی هستم و سعی می کنم ساختمانی را طراحی کنم که به بهترین نحو احساساتش را به شهر، همسایگان و مصرف کنندگان نهایی خود منتقل کرده و به خواسته های آنان پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه در اروپا شجاعت در معماری و شهر سازی امر مهمی است، گفت: متاسفانه اجازه اشتباه را به ما نمی دهند در حالی که باید جرات اشتباه کردن را داشته باشیم.

دانشگر بیان کرد: متاسفانه در بنا های معماری خشاهد یکنواختی هستیم و من معتقد هستم که بنا و پروژه معماری باید دارای هیجان و انرژی باشد تا آن پروژه به یک پروژه فراموش نشدنی تبدیل شود.

کالبد بخشی به هویت در عصر معماری مدرن یک دغدغه جدی است

استاد تاریخ و هنر دانشگاه وین گفت: کالبد بخشی به هویت در عصر معماری مدرن یک دغدغه جدی و ضروری است.

نگار حکیم، استاد تاریخ و هنر دانشگاه وین، در این همایش با بیان اینکه کالبد بخشی به هویت در عصر معماری مدرن یک دغدغه جدی است، اظهار کرد: با گسترش اندیشه های معماری مدرن در نیمه نخست قرن گذشته، ساخت و ساز در کشورهای آسیایی دچار دگرگونی بنیادین شد.

وی با بیان اینکه نخستین تحول با ظهور اندیشه هایی چون «خردگرایی» و «عملکردگرایی» رخ داد و نهایتا با فراگیری «سبک بین المللی»، معماری سنتی از یادها رفت، افزود: در نیمه دوم قرن بیستم از درون بحران حاصل از چنین رویکردی، اندیشه های «پسا‌‌مدرن» و تفکر«هویت گرایی» در بین معماران وزنی نوین یافت و آنان کوشیدند در طرحهای خود، بازگشت به سنت را بیازمایند.

حکیم ادامه داد: با شروع قرن بیست و یکم و تبدیل کامپیوترها به «ماشین بخار» این عصر، جوامع آسیایی وارد دوران نوین «پساصنعتی» شدند و این بار نسل جدیدی از معماران، خود را در مقابل دغدغه های نوین دیدند. وی«کنش و واکنشهای نظری» صحنه معماری مدرن را تشریح کرد و گفت: تلاش نسلهای متفاوتی از معماران سرشناس آسیایی تبار در بستر دو پرسش‌ اساسی دنبال شود نقاط ضعف و قوت معماران نسلهای گذشته چه بود؟ و نسل جوان امروز در مقابل چگونه چالشی قرار دارد.

دانشگاه خیام در تلاش برای ایجاد مقطع کارشناسی ارشد معماری است

رئیس دانشگاه خیام مشهد با بیان اینکه این مرکز آموزشی در تلاش برای ایجاد مقطع کارشناسی ارشد معماری است، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک ساختمانی مجزا برای رشته معماری ایجاد شود.

محمد حسین طیرانی، با بیان اینکه ما همواره از برگزاری همایش های علمی در این دانشگاه استقبال کرده ایم، اظهار کرد: همایش های علمی معمولا هنگامی برگزار می شود که محقق یا پژوهشگری به دستاوردهای جدید علمی دست پیدا کرده باشد.

وی تصریح کرد: در جریان قرار گرفتن جوانان از دستاوردهای علمی، مهمترین دستاورد چنین سمینارهایی است و هدف ما در دانشگاه خیام آشنایی دانشجویان با این موضوعات است.

وی ادامه داد: در دنیای امروز معماری جایگاه ویژه ای دارد و ما باید سعی کنیم تا با الگوگیری از موضوعات مفید معماری در اروپا در جهت پیاده سازی آن در شهرهای خود گام برداریم.

طیرانی با اشاره به اینکه ما امروز در شهر مشهد شاهد تغییرات زیادی در ایجاد فضای سبز، پیاده روها و مبلمان شهری هستیم، افزود: این موضوعات در شادابی و نشاط مردم تأثیر زیادی دارد و امیدواریم در آینده نیز شاهد این تغییرات باشیم.

معماری تاریخی، جزئی از فرهنگ و میراث هر جامعه است

معمار و ژورنالیست اتریشی گفت: نمونه های زیادی در سراسر دنیا به چشم می خورد که به معماری قدیمی و تاریخی به عنوان جزئی از فرهنگ و میراث نگاه نمی شود، بلکه این نوع معماری عاملی اضافی به حساب می آید که باید از بین برود.

وولشه شایا، معمار و ژورنالیست اتریشی و استاد مهمان دانشگاه هنر وین، در مراسم افتتاحیه این همایش با بیان اینکه ایده شهر هزاران سال قدمت دارد، اظهار کرد: در بسیاری از قسمت های جهان مثل چین، شرق، اروپا و آمریکای جنوبی می شود نشانه هایی از شهرنشینی های اولیه را پیدا کرد.

وی افزود: در بسیاری از موارد نه تنها زیرساخت های اولیه شهری هنوز مورد استفاده می باشند بلکه بسیاری از آن ها پایه و اساس معروف ترین شهرهای بزرگ روی زمین نیز هستند.

شایا با بیان اینکه هر نسل و هر دوره باید شانس دوباره اندیشیدن در خصوص برپا کردن شهرهای نو را داشته باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی اوقات دانش و قدرت جمعی به یک فرهنگ بی خبری و ویرانگری تبدیل می شود.

شایان ذکر است، مرحله دوم نخستین همایش روند معماری و طراحی شهری در اروپا، اسفند ماه سال جاری به مدت 3 روز در مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/