به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، لیلی گلستان مدیر گالری گلستان در نشست خبری نمایشگاه نقاشی‌ها و مجسمه‌های شمس الدین غازی گفت: حدود پنج سال پیش برای نخستین بار نقاشی‌های شمس الدین غازی را دیدم و برایم نقاشی‌هایش از جذابیت ویژه‌ای برخوردار بود و قابلیت این را داشت که با برپایی نمایشگاهش یک هنرمند صاحب فکر و خوش ذوق را به جامعه هنری معرفی کنم.

وی افزود: از همان نمایشگاه نخستین، نقاشی‌ها و مجسمه‌های شمس الدین غازی بسیار مورد توجه بازدید‌کنندگان و مجموعه داران قرار گرفت و فروش بالای سومین نمایشگاه انفرادی او در گالری گلستان رکورد فروش گالری‌های کشور را نه درسال جاری که برای سالیان سال زد و این اتفاق خوشایندی برای یک هنرمند است که در دورانی که وضیعت اقتصادی خوب نیست همچنان آثارش به فروش می‌رسد.

نقاشی‌ها و مجسمه‌های شمس الدین غازی از یک میلیون تا دو میلیون و 200 هزارتومان قیمت گذاری شده بودند و او در سه روز نخست نمایشگاهش 33 اثربه فروش رساند که از این میان چهار مجسمه به فروش رفت.

وی درباره قیمت‌گذاری آثار شمس الدین غازی گفت: با این که شمس الدین غازی مخاطب خاص خودش را پیدا کرده و آثارش مشتری خاص خود را دارد و هر روز هم به مخاطبان آثارش اضافه می‌شود، قصد ندارم که قیمت آثارش را بالا ببرم و معتقدم که با قیمت‌گذاری مناسب می‌توان آثار بیشتری فروخت و زمینه معرفی یک هنرمند و راه‌یابی آثارش را به خانه‌های مردم فراهم کرد.

مدیر گالری گلستان گفت: سبک کارهای شمس الدین غازی به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند مخاطب را جذب کند و او در نقاشی‌هایش از هر تکنیکی آگاهانه استفاده می‌کند و همین موضوع موجب می‌شود که به رغم تکراری بودن سوژه‌های نقاشی‌هایش همچنان مخاطب را جذب کنند و برایشان تازگی داشته باشند.

به گفته لیلی گلستان نقاشی‌های شمس الدین غازی از ترکیب‌بندی بسیار خوبی برخوردار هستند و رنگ‌هایی که او در نقاشی‌هایش به کار می‌برد برخلاف رنگ‌های کدر و تیره نقاشان، قوی و شفاف هستند و سوژه‌های آشنا و ایرانی او هم به خوبی مخاطب را جذب می‌کنند.

وی همچنین گفت:با این که هنرمندان دیگری چون ترقی جاه و بهرام دبیری نیز خروس می‌کشند؛ اما خروس‌های شمس الدین غازی با سایر هنرمندانی که خروس می‌کشند، متفاوت است و کمپوزسیون رنگی که در آثار او به چشم می‌خورد را نمی‌توان در آثار سایر هنرمندان دید.

شمس الدین غازی درباره نقاشی‌هایش گفت:من چندین سال است بر روی سوژه‌هایی چون شیر، شیر و خورشید، خروس و المان‌هایی چون قوچ و نگاره‌های درخت زندگی کار می‌کنم و برای انتخاب و کار کردن این سوژه‌ها سال‌ها تحقیق بصری و تئوری کرده ام.

این هنرمند که دانش آموخته رشته گرافیک است درباره تاثیر گرافیک بر آثارش گفت: هنگام اجرای سوژه‌های نقاشی‌هایم سعی کرده‌ام که از نگاه گرافیکی بهره بگیریم و با این که آثارم بسیار پرتکنیک هستند و در هر نقاشی حداقل پنج تا 22 تکنیک به کار رفته است، از تمام تکنیک‌ها به جا و به ضرورت استفاده کرده ام.

وی درباره تفاوت آثاری که در نمایشگاه آتی‌اش با نمایشگاه‌های پیشین‌اش شاهد آن خواهیم بود گفت: در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های پیشینم اندازه کارهایم کوچک بود اما در مجموعه جدیدی که مشغول کار بر روی آن هستم اندازه کارهایم بزرگتر و بیشتر بر روی بوم خواهد بود و با این همچنان سوژه‌هایم را دنبال خواهم کرد اما سوژه‌های جدیدی چون ناصرالدین شاه، اژدها را در مجموعه جدید بیشتر دنبال خواهم کرد.

غازی درباره این که تا چه زمانی خروس خواهد کشید گفت: من تاکنون تمام خروس‌هایی که کشیده‌ام را دوست دارم و تا زمانی که بتوانم نو آوری در این سوژه داشته باشم همچنان کشیدن خروس‌ها را ادامه خواهم داد.

وی افزود: شیر و خورشید و خروس از دوران پیش از هخامنشی در آثار هنری که خلق شده است؛ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اگر به نقش برجسته‌ها و پارچه‌های کشف شده از این دوران یا گچ‌بری‌ها و مجسمه‌های به جا مانده از این دوران توجه کنیم به خوبی این موضوع را درک خواهیم کرد.

یکی از ویژگی‌های بارز نقاشی‌های شمس الدین غازی استفاده خط و مهر در آثارش است او در این خصوص گفت:خط همواره در آثار هنری ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و من در نقاشی‌هایم بسیار فکر شده از خط فارسی بهره گرفته‌ام.

او درباره مجموعه جدیدی از آثارش با تکنیک کولاژ پارچه روی پارچه گفت: حدود شش تابلوی کلاژ پارچه دارم که به شکل جدیدی تجربه شده است و به نوعی پرکارتر است و ادامه پیدا خواهد کرد.

شمس‌الدین غازی درباره کار کردن با گالری گلستان که مخالف شرکت آثار ایرانی در حراجی‌های خارجی است گفت: آثار من را در این نمایشگاه تعدادی از مجموعه‌داران آثار هنری خریداری کردند که فکر می‌کنم از طریق آن‌ها این آثار جای خود را حتی در حراجی‌ها نیز باز خواهد کرد. من معتقدم که هنرمند باید ابتدا اعتبار خود را کسب کند و به درجه‌ای برسد که آثارش قیمت مناسب و شایسته خود را پیدا کند و بعد به حراجی‌ها و بازارهای هنری دنیا فکر کند و من فکر می‌کنم که این حرکت باید پله به پله باشد.

غازی درباره فرم مجسمه‌ها که به آثار ژازه تباتبایی نزدیک است توضیح داد: در نقاشی و مجسمه از هنرمندان سبک سقاخانه‌ای تأثیر گرفته‌ام و در مجسمه‌سازی با آهن نیز هم از آثار ژازه طباطبایی و هم آثار مش اسماعیل استفاده کرده‌ام با این تفاوت که آثار ژازه طباطبایی نوعی قراضه‌بندی و استفاده از فرم آهن قراضه‌ها برای رسیدن به یک مجسمه است بدون کمترین دخالت در فرم این آهن قراضه‌ها و آثار مش اسماعیل نیز با جوش‌کاری آهن‌ آلات به یک مجسمه تبدیل می‌شد و از فرم ساده آهن‌الات در آثار استفاده نمی‌کرد بلکه با جوش کاری به فرم دلخواهش آن‌ها را تبدیل می‌کرد و من با ترکیب هر دو تکنیک، این مجسمه‌ها را ساختم که قطعات آهن را با جوشکاری با هم ترکیب کردم.

او افزود: در مجسمه‌های جدیدم سعی کرده ام که تحرک بیشتری ایجاد کنم و برای رسیدن به تحرک بیشتر از تکنیک جوشکاری بیشتر استفاده کرده ام.

غازی استفاده از فرم خروس‌ها، شیرها و خورشید را در آثارش نتیجه مطالعات بسیاری روی این نقوش عنوان کرد و گفت: به طور مثال تصویرسازی یک خروس را در کتاب معراج نامه دیدم که بسیار متحیر شدم، این اثر چیزی نبود که در آ‌ن دوره استفاده شود، پای بزرگی از یک خروس تصویرسازی شده بود که از کادر بیرون زده بود و در نوع خود بسیار مدرن بود و خروس‌های تابلوهای من نیز گاهی اندازه‌هایشان به گونه‌ای است که از کادر بیرون زده‌اند گویی یک ذره‌بین روی آن‌ها گرفته شده و آن‌ها درشت‌نمایی شده‌اند.

شمس‌الدین غازی درباره فرم اژدها درآثارش توضیح داد: اژدها در این آثار چینی نیست، بلکه در آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای هم اگر دقت کرده باشید فرم اژدها کار شده است و از آن به عنوان مار غاشیه نام برده می‌شود، این اژدها ایرانی است و در ادبیات و نقوش قدیمی‌ایرانی از آن بسیار استفاده شده است.

این نقاش که طی چهار سال گذشته تمام تمرکز خود را برای برپایی نمایشگاه‌هایش در تهران گذاشته است درباره این اتفاق گفت: از زمانی که کارهایم متمرکز و به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرد ترجیح دادم تا نمایشگاه‌های انفرادی‌ام در گالری گلستان برگزار کنم و در نمایشگاه‌های گروهی نیز حضور داشته باشم.

از سوی دیگر فضایی شهرستان اجازه نمی‌دهد تا کارها به فروش برسد زیرا نه مخاطبی هست و نه گالری داری به شکل تخصصی شکل گرفته است. البته آنهایی که متقاضی کارها هستند حتی از شیراز به تهران می‌آیند و خرید می‌کنند. شمس‌الدین غازی در زمینه موسیقی و ادبیات نیز فعال است و کتاب منطق ‌الطیر عطار را نیز تصویرسازی کرده است که هنوز به مرحله انتشار نرسیده است.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌های شمس الدین غازی تا 22 آذرماه در گالری گلستان برپا است.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/31/32