آرش نورآقایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به تعریف گردشگر گفت: امروز، فعالان جهانی گردشگری از واژه "شهروند-گردشگر" بهره می‌برند؛ واژه‌ای که در گردشگری خلاق به کار گرفته شده و با "سفرنامه‌نویسی" و "گردشگری ادبی" گره خورده است.

" شهروند-گردشگر "، کسی است که علاوه بر تماشای بناها و آثار طبیعی با مردم، تعامل بیشتری دارد و برای شناخت بیشتر مردم به خواندن کتاب‌هایی می‌پردازد که در طول تاریخ خوانده و تفکرشان را شکل داده است و گردشگری ادبی یعنی برگزاری یک رویداد برای افرادی که می‌اندیشند و سفر می‌کنند.

به گفته دبیر همایش گردشگری ادبی، بسیاری از معروف‎ترین آثار ادبی که در مکان‎های واقعی مربوط به زندگی یک نویسنده شکل گرفته و نوشته شده‎اند، امکان داشتن تعبیری تازه از این فضاها را به ما می‎دهند.

نورآقایی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ادبیات ایران در جذب گردشگر افزود: ادبیات کلاسیک و معاصر ایران با "جوامع‌الحکایات"، "هزار و یک‌شب"، رمان "کلیدر" و... ادبیات دنیا را تحت تأثیر قرار داده ‌‌تا آنجا که شاعرانی مانند دانته و گوته از آن گرته‌برداری کرده‌اند. ما صاحب ادیبان بسیاری چون جامی، مولانا، فردوسی، سعدی، حافظ و رودکی هستیم که در دنیا مطرح‌اند و با برگزاری تورهای گردشگری ادبی، می‌توانیم نقش ادبیات را پررنگ‌تر و آن را بیشتر و بهتر به مخاطب علاقه‌مند معرفی کنیم.

نورآقایی از شکل‌گیری گردشگری ادبی تهران خبر داد و افزود: هدف ما از این رویداد فرهنگی آن است که براساس تمام مفاهیم موجود در ادبیات‌مان که گاهی نیز جهان‌شمول می‌شود، هم ادبیات را رونق دهیم و هم گردشگری را پیش ببریم. در این پروسه شناسایی مکان‌ها و تشخیص ویژگی‌های آن با هدف بهره‎وری درست از چشم‎اندازهای فرهنگی و همچنین حفاظت و توسعه‌ی هویت فرهنگی و تولیدی هر منطقه، از اهداف‌ مهم توسعه‌ی گردشگری ادبی به‌شمار می‌رود.

همایش گردشگری ادبی دوم دی ماه از ساعت 13 تا 19 در تالار ایوان شمس برگزار می‌شود. در این برنامه ضمن ارائه دو مقاله برگزیده، از مقالات منتخب، تقدیر و پروژه گردشگری ادبی هفت پیکر نیز ارائه می‌شود.