به گزارش هنرآنلاین، سید محمد حسینی، وزیر ارشاد، روز گذشته در نشست اعضای ستاد هماهنگی اجرایی جشنواره قرآنی "مدهامتان" بیان کرد: این جشنواره های قرآنی فرصتی برای جوانان است تا ظرفیت های خود را ارایه دهند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در سفر به خراسان شمالی مبنی بر همراهی ائمه جماعات مساجد با این کانون ها اضافه کرد: این مساله نشان از عنایت رهبر معظم انقلاب به کانون های فرهنگی هنری دارد و وظیفه ما در این زمینه بیشتر می شود.

وزیر ارشاد در ادامه از مسجد به عنوان مرکزی فعال و پویا یاد کرد و گفت: نباید اینگونه باشد که مساجد تنها در موقع نماز به روی مردم باز باشد و این کار جفای در حق مسجد است در حالی که امکانات خوبی در مساجد وجود دارد و یکی از بهترین امکانات وجود کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

حسینی با استقبال از افزایش رشته های قرآنی مدهامتان در جهت مفاهیم قرآنی گفت: اگر جامعه ما با قرآن مانوس باشد و به دستورات آن عمل کند نگران هجمه های تبلیغاتی دشمن نخواهیم بود چون جامعه با قرآن واکسینه می شود و هنگامی که نسل جوان باحقایق قرآن آشنا شود تحت تاثیر افکار دیگران قرار نمی گیرد.

وی اظهارکرد: اگر کسی آشنایی با واقعیت های دینی داشته باشد جذب مکاتب کاذب نخواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به ایجاد معاونت قرآن و عترت در وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: در کنار فعالیت های معاونت های قرآن و عترت که از دیروز آغاز به کار کرد کانون های مساجد نیز به برنامه های قرآنی توجه دارند و فعالیت های انجام شده نشانگر رویکرد وزارت ارشاد به فعالیت های دینی و مذهبی است.

در این مراسم از وزیر ارشاد درخواست شد تا نفرات اول مسابقات قرآنی مدهامتان بدون شرکت در مسابقات شهرستانی و استانی به مسابقات بین المللی قرآن کریم که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود، راه یابند.

وزیر ارشاد نیز در این زمینه اظهار کرد: با رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت و گو می کنیم تا نفرات برتر مسابقات مدهامتان بدون حضور در مسابقات شهرستانی و استانی اوقاف به مسابقات سراسری قرآن راه پیدا کنند.

وی تبادل افکار با مساجد جهان اسلام یکی از کارهای خوب دانست و گفت: با دعوت از فعالان مساجد کشورهای اسلامی تلاش کنیم تا تجربیات این فعالان مبادله شود.

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در این نشست گفت: اکنون 14 هزار و 521 کانون در سراسر کشور فعالیت دارد که تا پایان سال این تعداد به 16 هزار مرکز افزایش می یابد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی اظهار کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد در سال 85 تنها دو هزار و 400 مرکز بود که با اقدامات انجام شده این تعداد هر سال رو به افزایش است.

وی در تشریح دیگر فعالیت های انجام شده دوره های گذشته این ستاد در بخش جشنواره های بزرگ جوانان اظهار کرد: مسابقات قرآنی مدهامتان - کلمه ای در قرآن آیه 64 سوره الرحمان به معنی باغ بسیار سرسبز - از جمله طرح های بزرگ کانون است که امسال هشتمین دوره آن با حضور 36 هزار نفر مرحله شهرستانی آن در سراسر کشور برگزار شد.

ارباب سلیمانی یادآورشد: جشنواره قرآنی مدهامتان در سال های 81 و 82 به صورت استانی، منطقه ای و کشوری برگزار شد و پس از یک وقفه چهار ساله در سال 86 در رشته های قرائت، حفظ، ترتیل و اذان در دو مرحله استانی و کشوری کار خود را ادامه داد.

وی توضیح داد: از سال 87 رشته های مفاهیم قرآن و نهج البلاغه و ابتهال نیز به این جشنواره اضافه شد و از سال 90 رشته های صحت قرائت، اذکار نماز (بویژه حمد و سوره) و رشته تفسیر بر مبنای تفسیر همراه ویژه ائمه جماعات به رشته های این جشنواره افزوده شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و شناسایی و ارتقای سطح اطلاعات عمومی و تخصصی جوانان علاقه مند به قرآن و فرهنگ غنی اسلام، حضور پرنشاط اعضای کانون ها در فعالیت های قرآنی ملی و بین المللی، کشف و شناسایی استعدادهای برتر قرآنی فعال کانون ها و ترغیب مدیران کانون ها به کشف استعدادهای محلی و منطقه ای فعال در امور قرآنی را از جمله این اهداف ذکر کرد.

ارباب سلیمانی خاطرنشان کرد: به منظور گسترش برنامه های جشنواره قرآنی مدهامتاندر نظر داریم سال آینده این جشنواره را در حوزه بین الملل بویژه جوانان مساجد جهان اسلام توسعه داده و ضمن اضافه کردن رشته های مفاهیم صحیفه سجادیه به مسابقات قرآنی، این جشنواره را در سطح خواهران نیز برگزار کنیم.

دبیر هشتمین دوره مسابقات قرآنی "مدهامتان" نیز در این نشست از برگزاری مرحلهکشوری این دوره از 21 تا 24 آذرماه در مسجد اعظم اهواز خبر داد و گفت: در این مرحله 220 نفر با یکدیگر به رقابت پرداخته و برترین ها مشخص خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید لطف الله سپهر افزود: این جشنواره در مرحله استانی با حضور 36 هزار نفر و در رشته های مفاهیم قرآن و نهج البلاغه، ابتهال، صحت حمد و سوره، اذکار نماز، تفسیر، قرائت، اذان، ترتیل و حفظ برگزار شد.

وی ادامه داد: پس از پایان رقابت ها از هر رشته در هر استان یک نفر به مرحله کشوری راه یافت و در مجموع 220 نفر از سراسر کشور در مرحله کشوری حضور می یابند.

دبیر هشتمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان توضیح داد: مراسم پایانی هشتمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان نیز روز پنجشنبه 23 آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از مسوولان استانی و کشوری در سالن مهتاب شهر اهواز برگزار می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرائت پیام یکی از مراجع عظام تقلید، پخش مستقیم مسابقات از طریق شبکه های رادیویی و تلویزیونی قرآن و رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی جوانان مساجد را از جمله برنامه های این مراسم عنوان کرد.

سپهر به اعضای هیات داوران مرحله کشوری اشاره کرد و گفت: در رشته قرائت استادانی چون احمد ابوالقاسمی، ستوده نیا، عباسی و حجت الاسلام و المسلمین شهیدی پور، در رشته حفظ امیر آقایی، کریم دولتی، مهدی دغاغله و موسوی بلده و در رشته اذان و ترتیل استادانی چون ناجی حیدری، سید کریم موسوی، حسن ربیعیان و یاریگل کار داوری مسابقات را بر عهده دارند.

انتهای پیام/38