به گزارش خبرنگار استان ها هنرآنلاین ، تئاتر شهر تهران، محلی است که از نقاط قوت در تئاتر کشور به شمار می رود و با داشتن چند سالن نمایش و محلی برای نمایش خیابانی محیط مناسبی را برای فعالان تئاتر و تئاتر دوستان فراهم کرده است.

هرچند این سالن ها استاندارد به نظر نمی‌رسند. اما مگر چند سالن نمایش دیگر در پایتخت وجود دارد؟ در سال‌های اخیر تعدادی سالن نمایش خصوصی نیز به سالن‌ها اضافه شده‌اند، اما همچنان مرکز فعالیت‌های نمایشی، تئاتر شهر تهران به حساب می‌آید.

با این وجود نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که سال‌های سال فعالیت تئاتری کشور تنها به پایتخت محدود شده و هنرمندان نمایشی برای پیشرفت در کار خود تنها با مهاجرت به تهران توانسته‌اند آینده روشنی را برای خود متصور شوند.

چندیست طرح تئاترشهر استان‌ها در حال اجراست و به موجب این طرح، در هر کدام از استان‌های مختلف ایران، تئاتر شهری افتتاح می‌شود و این عمل باعث تراکم فعالیت تئاتر در استان‌ها خواهد شد.

طبق برنامه، قول ساخت مجموعه تئاتر شهر به تمام استان‌های ایران داده شده است. اما در ابتدا تنها چند استان قابلیت ایجاد آن را داشته‌اند که شامل هفت استان خراسان رضوی، البرز، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، اراک، کردستان و همدان است.

اولین استانی که مجموعه تئاتر شهر خود را افتتاح کرد البرز بود و پس از آن خراسان رضوی موفق به این اقدام شد. اکنون استان کهکیلویه و بویر احمد نیز اعلام کرده است که به زودی، یعنی در تاریخ 9 دیماه 91، با حضور حمید شاه آبادی، معاون هنری ارشاد، قادر آشنا مدیر امور نمایشی ارشاد و دیگر عوامل مرکز هنری، تئاتر شهر این استان افتتاح خواهد شد.

این مجموعه شامل چندین سالن است که از جمله آن‌ها می‌توان به یک مجموعه فرهنگی با ظرفیت 120 نفر در هنرستان هنرهای زیبای شهر یاسوج اشاره کرد.

این سالن با تجهیزات استاندارد مجهز و مدرن شده است. همچنین در راه‌اندازی و اجرایی شدن این طرح از مجتمع فرهنگی هنری یاسوج، نیز بهره گرفته شده و با بازسازی آن سالنی با ظرفیت 60 نفر را برای اجرای آثار نمایشی آماده کرده‌اند.

به گفته معاون هنری ارشاد استان کهکیلویه و بویر احمد، 3پلاتو و یک محل برای تئاتر خیابانی در این ساختمان طراحی شده که از سوی ارشاد به انجمن هنرهای نمایشی استان واگذار شده است. با این حساب، طبق تصمیمات اتخاذ شده، این انجمن مسئولیت حمایت از گروه‌ها را به عهده می‌گیرد و می‌توان گفت به مدیریت بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

گفتنی است، استان های اراک، همدان و کرمانشاه نیز درصدد هستند تا هرچه سریع تر تئاتر شهر خود را افتتاح کنند و در این میان استان کرمانشاه موفق شده است تلاش خود را تا حدی پیش ببرد که هم اکنون، قبل از افتتاح این سالن، بزرگترین مرکز نمایشی خاورمیانه را برای خود ثبت کند.

انتهای پیام/38