فرهاد ورهرام در گفت و گو با خبرنگار هنر آنلاین گفت:این روزها مشغول ساخت فیلم جدیدی هستم؛ اما بزودی قصد دارم از میان مجموعه عکس‌های متعددی که درباره فرهنگ مردم ایران دارم، مجموعه‌ای را انتخاب کنم و سال آینده به نمایش بگذارم.

وی افزود: طبق روال نمایشگاه پیشین‌ام، قصد دارم مجموعه‌ای را انتخاب کنم که موضوع مشترکی داشته باشند.

آخرین نمایشگاه ورهرام با عنوان "مترسک" سه سال پیش در گالری دی برپا شد. او در این نمایشگاه 30 عکس از مترسک‌های ایرانی که تنها چهار قطعه از آنها پوشش زنانه داشتند، به نمایش گذاشت.

مترسک هیبتی شبیه به انسان است که اغلب با چوب و پارچه‌های مندرس، برای ترساندن حیوانات زینبار مزارع ساخته می‌شود. کاربرد مترسک حفاظت مزرعه از یورش پرندگان و دیگر موجودات موذی است و در تمام فرهنگ‌ها مترسک مفهوم ترس را به مخاطب القا می‌کند.

بیشترمترسک‌های ایرانی پوششی مردانه دارند و تنها در برخی از نواحی ایران از برخی نقاط گیلان و کردستان مترسک‌ها پوشش زنانه بر تن دارند.

عکس‌های مجموعه "مترسک‌ها" توسط "ابراهیم حقیقی" از میان 70 عکس فرهاد ورهرام انتخاب شده بود؛ اما ورهرام برای انتخاب مجموعه جدیدی از عکس‌هایش تصمیم نگرفته است که از همفکری کسی استفاده کند.

فرهاد ورهرام عکاسی را از سال 1353 آغاز کرده است و تنها سوژه‌ای که به صورت مستمر دنبال کرده، مردم شناسی بوده و تنها در ایران عکاسی کرده است.

او تمام عکس‌هایش را با دوربین نیکون اف 2 و با لنزواید 18 گرفته است.

ورهرام که یکی از کارگردان شناخته شده در سینمای مستند است درباره مستند نگاری در عکس‌هایش می‌گوید: با این که در عکاسی همچون سینما مستند نگاری برایم اهمیت دارد اما در برخی مجموعه هایی که به صورت متمرکز اما در سالیان متمادی عکاسی کرده‌ام بیش از هر چیز فرم برایم اهمیت داشت. مثلا در نمایشگاه مترسک قصدم مستند نگاری نبود بلکه تنها فرم برایم اهمیت داشت.

او درباره فیلم مستندی که این روزها مشغول ساخت آن است گفت: این روزها مشغول ساخت فیلم مستندی درباره سیستان و بلوچستان هستم و در این فیلم قصد دارم زوایای جدیدی از زندگی در این منطقه را نشان دهم.

ورهرام پیش از این در سال 1361 فیلم دیگری درباره سیستان و بلوچستان ساخته بود.

ورهرام تاکنون بیش از21 نمایشگاه عکس در ایران و دیگر نقاط جهان از جمله وین، پاریس، اتریش و آفریقا به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام/31/32