به گزارش هنرآنلاین، نخل نماد تابوت امام حسین (ع) است و چون در زمان‌های قدیم برای تزئین تابوت از برگ‌های درخت خرما استفاده می‌شد، نام نخل را برای خود جاودان کرده است.

یکی از مراسم‌های عزاداری که با وسعت زیادی در نقاط مختلف ایران و با تاثیر از شرایط فرهنگی و اقلیمی خاص آن مناطق، به اجرا درمی‌آید، مراسم نخل‌برداری یا نخل‌گردانی است که کهن‌ترین آیین عزاداری در یزد به شمار می‌رود.

این مراسم در واقع مراسمی نمادین و مفهومی است و با مفهوم تشییع پیکر مقدس سید الشهدا (ع) در روز عاشورا برپا می‌شود.

در کشور ما اصلی‌ترین مراکز برگزاری نخل‌برداری این رسم باشکوه و پررمز و راز به طور عمده در شهرها و آبادی‌های اطراف کویر مرکز ایران به چشم می‌خورد.

بیشترین، گسترده‌ترین و شاخص‌ترین نخل‌ها در استان یزد متمرکز هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت، هیچ آبادی نیست که یک یا چند نخل امام حسین (ع) در آن یافت نشود.

رسم نخل‌گردانی در مهریز نیز با شور و علاقه خاصی برگزار می‌شود و پیش از نخل‌برداری در روز عاشورا، نخل‌ها که سازه‌های چوبی مستحکمی هستند، توسط مردم به صورت خودجوش تزئین می‌شود.

بر این اساس نخل‌ها با پارچه سیاه، آینه، گل و گلدان و... تزئین می‌شود و در روز عاشورا مراسم عزاداری گرد آن انجام می‌شود.

مردم شهرستان مهریز نیز در روز اول ماه محرم با بسیج همگانی اهالی محلات مختلف نخل‌های خود را تزئین و سیاه‌پوش کردند و این مراسم تا هفتم ماه محرم ادامه دارد.

انتهای پیام/31