به گزارش خبرنگار هنر آنلاین، سامان مقدم کارگردان جوانی است که در روزگاری نه چندان دور با دستیاری کارگردانانی چون محمد رضا اعلامی و مسعود کیمیایی وارد سینما شد و اولین بار با ساخت فیلم سیاوش در سال 77،نام خود را به عنوان کارگردان در سینمای ایران ثبت کرد.

تاکنون مقدم شش فیلم را به همراه تعدادی سریال در کارنامه کاری خود دارد و بعضی از فیلمهای سینمایی او در زمان نمایش با استقبال بالای بیننندگان روبرو بود که از آن میان می توان به"کافه ستاره" و "پارتی"اشاره کرد که توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد و هنوزهم بخشی از اعتبار کارنامه مقدم به این دو فیلم باز می گردد.

سامان مقدم پرورش یافته موسسه فیلمسازی هدایت فیلم بود.اولین دستیاری او برای مسعود کیمیایی در فیلم "رد پای گرگ"در این موسسه سینمایی بود و او از آغاز کارش در سال 77 تا سال 1386 ،تمام آثاری را در این موسسه سینمایی تولید کرد اما سرنوشت آخرین تولیدش در این موسسه،هنوز مشخص نشده است.

مقدم در آخرین سالهای حضورش در هدایت فیلم"صد سال به این سالها"را ساخت.فیلمی که داستان زندگی زنی به نام ایران در طول بیش از سی سال از زندگیش را تعریف می کرد و فاطمه معتمد آریا ایفاگر نقش او بود.در کنار او هم پرویز پرستویی و رضا کیانیان حضور داشتند که کیانیان نقش همسر او و پرستویی هم ایفاگر نقش دوست خانودگی ایران بود.

"صد سال به این سالها"پس از ساخت دچار مشکلاتی شد که حل آن دو سال طول کشید و سرانجام این فیلم پس از رفع توقیف در تنها نمایشهای خود به بخش خارج از مسابقه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر رفت و نمایشش نظرا متعددی ر در بین اهالی رسانه و بینندگان برانگیخت.عده ای بازسازی دقیق و بی نقص فضای سالهای قبل از انقلاب در این فیلم را پسندیدند و بازیگران فیلم را تحسین کردند و تعدادی هم زمان فیلم را طولانی دانستند و گفتند فیلم تدوین دوباره ای می خواهد.

به هر حال مشکلات این فیلم با نمایش آن در جشنواره حل نشد و یک سال دیگر هم ادامه داشت تا تهیه کننده فیلم از رفع مشکل و اکران قریب الوقوع "صد سال به این سالها" خبر داد. مرتضی شایسته از تلاش برای اکرن فیلم در پاییز89 خبر داد و این در حالی بود که قرارداد اکران قبلی آن در تابستان همان سال لغو شده بود و دلیل آن هم در خواست نماینده اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد بود.

سامان مقدم در این زمان بعد از مدتی بیکاری و کار در تلویزیون،"یه عاشقانه ساده"را خارج از هدایت فیلم ساخت و اکنون قرار است این فیلم جدید در گروه سینمایی استقلال اکران شود اما هنوز خبری از نمایش داستان زندگی ایران بر پرده نیست.

پی گیری‌های خبرنگار هنر آنلاین نشان داد که تلاش تهیه کنندگان برای اکران این فیلم منجر به حذف بخشهای زیادی از آن شده است و نسخه فعلی"صد سال به این سالها"نود دقیقه زمان دارد.اما هنوز تکلیف فیلم مشخص نیست و حکم قطعی در زمینه این فیلم از طرف مسئولان صادر نشده است.تهیه کنندگان هم به همین دلیل نمی توانند این فیلم را اکران کنند و "صد سال به این سالها"بدون اینکه رسما توقیف باشد،به علت بلا تکلیفی قادر به نمایش نیست.

فیلمهای زیادی در سینمای ایران به هر دلیل نمی توانند اکران شوند و تعداد این آثار هم این روزها زیاد شده.عدم اکران فیلم باعث ازبین رفتن چرخه ساخت و تولید می شود و پولهای سرمایه گذاران آثار به دلیل عدم اکران دوباره به آنها باز نمی گردد تا با آن فیلم تازه ای بسازند.این مساله فرار سرمایه و تضعیف اقتصاد سینما را به دنبال دارد که این روزها شاهدش هستیم و ادامه این روند لطمات جبرن ناپذیری به سینمای ایران خواهد زد.

باید دید که سرانجام این فیلم سامان مقدم به نمایش در می آید یا"صد سال به این سالها"هم تبدیل به نامی در فهرستهای طولانی آثار بلاتکیف خواهد شد.

پایان پیام/