به گزارش هنرآنلاین، ایرانیان شیعه در ساختن تعزیه و به نمایش درآوردن واقعه های کربلا و حدیث مصایب سیدالشهدا به سنت نمایش های آئینی ایرانیان قدیم و شیوه اجرای مناسک و آئین های آنان و پاره ای از عناصر اسطوره ای و حماسی سازنده نمایش های آئینی نظر داشته اند.

یکی از نویسندگان مصری معتقد است که ایرانیان با پیش زمینه هنر تئاتر که در جامعه شان داشتند، توانستند از شهادت امام حسین(ع) و اصحابش درام های مذهبی بیافرینند در صورتی که اعراب هیچوقت به این اندیشه نیافتادند که از این وقایع بهره بگیرند زیرا در میانشان هنر نمایش سنت نبود.

تعزیه بیانگر وجهی از تاریخ دینی شیعیان و نشان دهنده رخدادی واقعی تاریخی در حوزه حیات قدسیان دین و مذهب در جهان تشیع است.

سرپرست معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خواستار ایجاد مکانی برای اجرا و برپایی موزه تعزیه در اراک شد.

مهدی قاسمی، سرپرست معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، 27 آبان‌ماه پیرامون موزه تعزیه استان، گفت: در موزه تعزیه استان ابزار و ادوات تعزیه از دوران زندیه گردآوری شده و شمشیر و کلاه‌خودهای این موزه متعلق به دوران پهلوی و زندیه است.

وی افزود: بیش از 60 شمشیر کنده‌کاری شده از دوران پهلوی در این موزه به نمایش درآمده و موزه فرانسه به‌دنبال این بود که بخشی از ابزار و ادوات را در فرانسه به نمایش بگذارد که مورد موافقیت شورای تعزیه استان قرار نگرفت.

قاسمی تصریح کرد: ‌بین ابزار تعزیه، یک سر امام و عروسک علی‌اصغر وجود دارد که از 150 سال قدمت برخوردار است که از تقدس بسیار بالایی برخوردارند.

سرپرست معاونت هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در پایان خواستار ایجاد مکانی برای اجرا و برپایی موزه تعزیه در اراک شد.

قاسمی در ادامه صحبتش از تعزیه افزود: تعزیه خوانی سهم برجسته ای در ساختن ذهنیت مذهبی تصویرگران و بالطبع در تکوین و رشد شمایل نگاری های مذهبی روی دیوار اماکن مقدس، پرده های درویشی، نگارگری های عامیانه کتاب ها و نقاشی های معروف به نقاشی قهوه خانه داشته است.

یک محقق، پژوهشگر علوم دینی و کارگردان تعزیه در این خصوص گفت: نمایش مصایب در تعزیه خوانی چنان شور و غوغایی در درون مومنان پدید می‌آورد که رشته های پیوندشان را با زندگی نامقدس دنیوی می گسلد و آنان را به فضای قدسی پر رمز و رازی که تجلیگاه روح مقدسان و نیاکان است می برد.

وی ادامه می دهد: بسیاری از نویسندگان و کارگردانان تئاتر غرب که مورد احترام مردم آن دیار هستند و به عنوان هنرمندان صاحب سبک از ایشان یاد می برند و نمایش نامه ها و آثار آنها برای مردم غرب از احترام خاصی برخوردار است غبطه تعزیه ایران را می خورند.

این کارشناس ادبیات نمایشی همچنین، هنر تعزیه را هنری می داند که به نوعی در درون خود از تمام هنرها وام گرفته و در تعزیه علاوه بر آئین های مذهبی و اساطیر ایرانی هنرهایی همچون نمایش، ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی، را نیز می توان دید.

وی اضافه کرد: این جای بسی افتخار برای کشور عزیزمان است که در مملکتی اسلامی که مذهب رسمی این مردم تشیع است درام و هنر تئاتر این سرزمین نیز در کنار نام نامی اباعبداله الحسین(ع) قرار دارد.

انتهای پیام/38