به گزارش هنرآنلاین، امید عزیزی در نخستین نشست گسترش صادرات تولیدات صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه صنایع دستی استان در اغلب نمایشگاه‌های داخلی و برون‌مرزی حضوری فعال دارد، اظهار کرد: گیلان در معرفی ظرفیت صنایع دستی در اغلب نمایشگاه‌‌ها به ویژه داغستان دارای رتبه نخست است.

وی صنایع دستی را از مشاغل خانگی و کمک به اقتصاد خانواده دانست و ابراز کرد: نیازمند حضور فعال صادرکنندگان صنایع دستی هستیم.

این مسئول، کاربردی کردن صنایع دستی گیلان را موجب برطرف شدن بسیاری از معضلات خواند و تصریح کرد: مشکلات و معضلات وجود دارد اما صنایع دستی نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه صادرات چمدانی صنایع دستی مشکل این هنر بومی و داخلی در بحث صادرات را برطرف نمی‌کند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود صادرکنندگان محصولات تولیدات داخلی بیشتر در کنار ما قرار گیرند تا بتوانیم به صورت هماهنگ و منسجم در راستای صادرات تولیدات صنایع دستی حرکت کنیم.

عزیزی برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی در امر صادرات صنایع دستی را مهم خواند و ابراز کرد: از تمام ظرفیت‌ها در این زمینه باید استفاده کرد.

وی پیگیری تشکیل اتحادیه صادرکنندگان صنایع دستی گیلان را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: اتحادیه باید اهداف استانی را دنبال کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان شناسنامه‌دار کردن هنرمندان صنایع دستی استان را از جمله برنامه‌های مهم این اداره کل عنوان کرد و متذکر شد: در سال 89 تعداد 834 نفر هنرمند صنایع دستی گیلان شناسنامه‌دار بودند و امروز این رقم از مرز 12 هزار نفر عبور کرده است.

وی به موضوع پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی استان اشاره کرد و یادآور شد: تعهد ما در تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت 3 میلیارد تومان با سود 6 درصد برای هنرمندان صنایع دستی بود اما 12 میلیارد و 700 میلیون تومان با سود 4 درصد پرداخت شد.

عزیزی از رشد بیمه هنرمندان صنایع دستی گیلان خبر داد و متذکر شد: از تعداد 12 هزار نفر هنرمند صنایع دستی تعداد 4 هزار نفر آماده پذیرش بیمه هستند.

وی به وجود بازارچه‌های صنایع دستی در مرکز استان و شهرستان‌های گیلان اشاره کرد و افزود: در رشت این بازارچه ایجاد شده و به زودی بازارچه‌های صنایع دستی در انزلی، فومن، صومعه‌سرا، آستارا و تالش راه‌اندازی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه برای ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی تسهیلات با سود 14 درصد پرداخت می‌شود، تصریح کرد: افرادی که مایل هستند می‌توانند در ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی اقدام کنند.

وی عرضه تولیدات را یکی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی عنوان کرد و گفت: این مشکل در قالب نمایشگاه‌های مختلف برطرف می‌شود.

عزیزی ارتقای کیفیت و قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی گیلان را از برنامه‌های مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ذکر کرد و یادآور شد: با عرضه محصولات غیربومی در گیلان به ویژه در شهرک تاریخی ماسوله به تدریج برخورد می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه نمی‌خواهیم برخورد قهرآمیز صورت گیرد، خاطرنشان کرد: صنایع دستی گیلان به تدریج جایگزین صنایع دستی خارجی از جمله چین می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در بحث صادرات محصولات صنایع دستی، خواستار همکاری دست‌اندرکاران مربوطه به ویژه در گمرک، فرودگاه و... شد و از ثبت یک شرکت تخصصی صنایع دستی خبر داد.

انتهای پیام/31