به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، نشست هم اندیشی طرح استقرار گروه های نمایشی روز گذشته 26 آبان 1391 با حضور حمید شاه آبادی؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا؛ مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و مدیران فرهنگی استان‌ها با برگزاری جلسه‌هایی برای بررسی زوایای مختلف این طرح در هتل باباطاهر برگزار شد و آخرین جلسه به جمع بندی دیدگاه ها و نتایج اختصاص داشت.

در جلسه جمع بندی نتایج حمید شاه آبادی؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا؛ مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و داوود فتحعلی بیگی از پیشکسوتان هنرهای آیینی حضور داشتند. در ابتدای این مراسم قادر آشنا گزارشی از جلسات روز جمعه را برای معاون هنری وزیر ارشاد ارائه داد.

در ادامه این جلسه داوود فتحعلی بیگی در سخنانی کوتاه بر حفظ و پرداختن به هنرهای آیینی سنتی تاکید کرد و خطاب به مسئولان فرهنگی استان ها گفت: ما باید برای حفظ و پرداختن بیشتر به هنرهای آیینی و سنتی اهتمام بیشتری داشته باشیم و وضعیتی را پدید آوریم تا راه برای آموزش و تعلیم این هنرها هموار شود زیرا این هنرها نشانه هنر ایرانی اسلامی هستند و بخشی از هویت ما را به خود اختصاص داده اند.

در ادامه این نشست حمید شاه آبادی در سخنانی به بیان دیدگاه های خود درباره طرح استقرار گروه های نمایشی پرداخت و زوایای مختلف این طرح را برای مسئولان فرهنگی استان تشریح کرد.

وی در ابتدای صحبت هایش گفت: این نشست های تخصصی می تواند نتایج بسیار ارزشمندی داشته باشد و همواره توقع از چنین نشست هایی بالا بوده است.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم ترسیم چشم اندازی مشخص برای تئاتر کشور اظهار کرد: متولیان تئاتر کشور باید چشم انداز مشخصی برای آینده تئاتر داشته باشند، شما باید وضعیت فعلی تئاتر را ببینید و براساس شناختی که دارید چشم اندازی برای آینده تئاتر ترسیم کنید.

وی ادامه داد: دیگر زمان آن گذشته است که تئاتر تنها در جایگاه سرگرمی، طنز و یا برای پر کردن اوقات فراغت مطرح بود. اکنون تئاتر به یکی از اساسی ترین نیاز های جامعه تبدیل شده که باید برای آن برنامه داشته باشیم و براساس نیاز های جامعه به آن پرداخته شود.

شاه آبادی تصریح کرد: ما از مسئولان هنری استان های می خواهیم که در حوزه تئاتر پاسخگوی این نکته باشند که نیاز منطقه آنها در زمینه تئاتر چیست. چه تئاتری می خواهند و البته تا چه میزان مردم آن استان به تئاتر نیاز دارند. در واقع همه مسئولان فرهنگی استان ها باید تا 5 سال آینده نیازهای تئاتری منطقه خود را بشناسند.

وی با تاکید بر ورود تئاتر به سبد فرهنگی خانواده ها گفت: تئاتر باید در سبد فرهنگی خانواده ها جای بگیرد و هر خانواده ای در هفته و در ماه تئاتر ببیند. تنها راه رسیدن به این هدف نیز شناخت نیازهای جامعه و برنامه ریزی برای دست یافتن به آن است. حال این که ما برای رسیدن به این هدف نیروی انسانی و فضاهای تئاتری مناسبی داریم که طح استقرار نیز برنامه مناسبی برای رسیدن به این هدف محسوب می شود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خطاب به مسئولان فرهنگی استان ها اظهار کرد: از شما می خواهم که از پایین آمدن طرح های استقرار تنها برای دریافت بودجه جلوگیری کرده و از طرح های بدون برنامه حمایت نکنید. ما زمان زیادی تا رسیدن به ایران 1404 نداریم و باید توجه کنیم که فصل ممیزی تئاتر ما با کشورهای دیگر بیان ارزش های انسانی و الهی در قالب تئاتر است.

وی افزود: از گروه های استقرار انتظار می رود که تشکیل دهنده واحدهای فرهنگی و فرهیخته ای باشند که بخشی از مسیر رسیدن به اهداف ایران 1404 را هموار کنند. برای رسیدن به این منظور مدیران کل فرهنگی استان ها باید درخواست های گروه های استقرار را بررسی کنند و تنها گروه هایی را تایید کنند که می توانند بخشی از نیازهای جامعه را تحقق بخشند.

شاه آبادی با تاکید بر لزوم تشکیل گروه های استقرار خطاب به مدیران فرهنگی استان ها گفت: برای تشکیل این گروه ها منتظر رسیدن درخواست ها نشوید. شما باید ظرفیت های هنری و تئاتری استان خود را بشناسید و براساس این شناخت عمل کنید. همچنین طبع بالا بردن کمی گروه ها را از ذهن دور کنید زیرا در این مورد مهمترین نکته کیفیت گروه های استقرار است.

وی ادامه داد: پیکره گروه های استقرار باید یک پارچه باشد، افرادی که در این گروه های هستند ضمن داشتن سابقه هنری و بالا بودن کیفیت کار هنریشان باید از نیروهای ارزشی انقلاب باشند زیرا رسیدن به اهداف تعیین شده در سایه اعتقادات قلبی مذهبی امکان پذیر است.

شاه آبادی در پایان اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که کار گروه های استقرار به صورت تخصصی صورت پذیرد، به این گونه که هر گروهی در بخش هایی مانند تئاتر عروسکی یا تئاتر آیینی کار کند و کار خود را تنها در همان رشته و به صورت تخصصی ادامه دهند.

در انتهای این مراسم حمید شاه آبادی به پرسش های برخی مسئولان نیز پاسخ داد و ابهامات آنها را برطرف کرد.

انتهای پیام / 42