به گزارش هنرآنلاین، رئیس حوزه هنری کرمان با اشاره به اینکه هنر اسلامی تعزیه‌خوانی یک هنر کامل است، اظهار کرد: تمام هنرهای موجود در شبیه‌خوانی گنجانده شده است.

وی ظرفیت این هنر در استان کرمان را بسیار مطلوب عنوان کرد و افزود: تقاضاهای زیادی از استان‌های دیگر برای اجرای تعزیه استان کرمان در این مناطق وجود دارد.

سالاری با اشاره به اجرای تعزیه در عراق توسط تعزیه‌خوانان کرمانی ادامه داد: باید با بالابردن سطح علمی تعزیه‌خوانان و وحدت و همدلی در سایر کشورهای اسلامی نیز اجرای تعزیه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام حبیب‌الله زنگی‌آبادی با اشاره به اینکه شبیه‌خوانی نوعی اظهار ارادت به آستان مقدس اهل بیت (ع) است، افزود: شبیه‌خوان هنگام ورود به عرصه تعزیه باید وضو بگیرد.

امام جمعه موقت شهر زنگی‌آباد کرمان با بیان اینکه اقامه عزای اهل بیت (ع) به ویژه اقامه عزای امام حسین (ع) بسیار ارزشمند است، گفت: هنر تعزیه‌خوانی نوعی اقامه عزاداری برای ائمه اطهار (س) است که سبب منزلت و تقرب به سوی خداوند می‌شود.

زنگی‌آبادی با اشاره به اینکه ذاکری اباعبدالله الحسین (ع) را از کودکی و در تعزیه با شبیه‌خوانی طفلان حضرت زینب (س) و مسلم بن عقیل (ع) آغاز کرده است، بیان کرد: تعزیه قدمت چندین ساله دارد و مورد توجه مردم واقع می‌شود.

وی اخلاص در تعزیه را بسیار ضروری دانست و افزود: همیشه کار برای رضای خداوند مطلوب واقع شده و اثربخش بوده است.

زنگی‌آبادی با بیان استفتا راجع به شبیه‌خوانی از امام خمینی (ره) تصریح کرد: ایشان در این استفتا می‌فرمایند "شبیه‌خوانی اگر موجب وهن مذهب نباشد، اشکال ندارد".

وی تصریح کرد: این استفتا تنها در مورد شبیه‌خوانی نیست، بلکه تمام مداحان و سخنرانان نیز باید توجه داشته باشند که در مرثیه‌سرایی و مطالب خود موجب وهن در مذهب نشوند.

زنگی‌آبادی استفاده از کارشناسان مذهبی برای جلوگیری از انحرافات را توصیه کرد و گفت: نباید اجازه دهیم، مجالس عزای امام حسین (ع) موجب سوء‌ استفاده دشمنان فرصت‌طلب اسلام شود.

در آستانه ماه محرم ماه عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) همایش تعزیه‌خوانان شهرستان کرمان با حضور عباس سالاری رئیس حوزه هنری استان کرمان، پیشکسوتان و پیرغلامان امام حسین (ع) و جمع باشکوهی از تعزیه‌خوانان در محل سالن اجتماعات کتابخانه ترابی موسوی شهر زنگی‌آباد برگزار شد.

همچنین از تعدادی از پیشکسوتان تعزیه کرمان با اهدا لوح یادبود تجلیل شد.

انتهای پیام/31