به گزارش خبرنگار هنرآنلاین،جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فیلم مستند "سینما حقیقت" که با حضور محمد حسینی وزیر ارشاد،سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، شفیع آقامحدیان دبیر جشنواره و مدیرعامل مرکز سینمای مستند و تجربی،هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوان و جمعی از فیلمسازان و مدیران سینمایی و با همراهی مستندسازان برگزار شد، گفت: سینمای مستند ایران دو حلقه گمشده دارد که باید سعی کنیم این دو حلقه مفقوده را پیدا تا فیلم‌سازان بتوانند با پشتوانه تحقیق و پژوهش قدرتمند وارد حوزه تولید شوند.

وی در ادامه افزود: اولین نکته در این حلقه گمشده نبود پشتوانه های تحقیقاتی در آثار مستند است چراکه گاه دیده شده برخی از فیلمسازان بدون پشتوانه های تحقیقاتی اقدام به تولید فیلم های مستند می‌کنند که دست آخر اثر خوبی از میان راش های گرفته شده بیرون نمی‌آید.

کرسی آزاد اندیشی در نمایش فیلم های مستند جا دارد

این مدیر سینمایی در ادامه افزود: در همین راستا سازمان سینمایی کشور اداره کل جدید در بخش مطالعه و پژوهش هایی سینمایی تشکیل شده است تا بتوانیم با فیلمسازان روی کاغذ به مبانی مورد نظر برسیم و پس از آن فیلمساز با طرحی پخته تر اقدام به ساخت فیلم های خود کند. از همین رو در نظر داریم تا با همکاری مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی نیز قبل از ساخت فیلم های مستند، طرح های مطرح شده در این عرصه را روی کاغذ بیاوریم تا با پشتوانه درست تحقیقاتی آثار ساخته و پرداخته شوند.

جواد شمقدری در ادامه صحبت های خود با اشاره به دومین حلقه گمشده در سینمای مستند گفت: دومین محور مطرح درسینمای مستند که به اعتقاد من دومین حلقه گمشده از این سینما است، عرضه فیلم های مستند به مخاطبین خاص خودشان است.به این معنا که سینمای مستند مخاطب واقعی خود را پیدا نکرده است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه دست اندرکاران برگزاری جشنواره سینما حقیقت در ششمین رویداد این جشنواره نخستین گام را برداشتند و فیلم ها‌را به دانشگاه ها‌بردند و با نمایش این فیلم ها‌در دانشگاه ها‌مخاطب این نوع سینما به نوعی مشخص شد و امیدوارم این جریان با همکاری وزارت علوم و تحقیقات ادامه پیدا کند تا کرسی های آزاد اندیشی در نمایش فیلم های مستند جای خود را در دانشگاه ها‌نیز باز کنند.

سینمای مستند بهترین محفل برای نمایش سبک زندگی است

شمقدری در ادامه افزود: این رویداد دو حسن دارد حسن اول این است که فیلمسازان با مخاطبان واقعی خود آشنا می‌شوند و حسن دوم این است که دانشجویان درک درستی از سینمای مستند پیدا خواهند کرد. به اعتقاد من سینمای مستند زبان گویا و توسعه یافته یک ملت است و آنچه در فیلمسازی مستند رخ می‌دهد این است که فیلمساز خود را با شرایط سوژه همراه می‌کند و آثار ارزشمندی از دل این نوع سینما به وجود می‌آید.

رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه با اشاره به این مطلب که سینمای مستند بهترین محفل برای نمایش سبک زندگی است گفت: سینمای مستند بهترین گزینه تصویری برای این کار است که به تبع حوزه حمایتی با درنظرگرفتن این مهم از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و امیدوارم در آینده نه چندان دوری بودجه خوبی در اختیار داشته باشیم تا در جهت اعتلای سینمای مستند گام های مثبت برداریم.

وی در پایان افزود: می‌دانم سهمی‌که برای سینمای مستند تا کنون قائل بوده ایم کوتاهی شده است اما همان‌طور که مطرح شده است امسال ردیف بودجه فیلم‌های فاخر در کمیسیون تلفیق با سایر بودجه‌ها‌ادغام شده است و دست سازمان سینمایی را باز گذاشته تا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بتواند با همکاری همه فیلم‌سازان مستند، از این پول را به نفع سینمای مستند خرج کند.

مستندسازان "سینما حقیقت" را متعلق به خود می‌دانند

در بخش دیگری از این نشست شفیع آقامحمدیان دبیر جشنواره سینما حقیقت و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر از توافق انتشار مجله سینما حقیقت را داد و گفت: یکی از اتفاق های مبارک در این جشنواره انتشار نشریه روزانه در قطع روزنامه های صبح ایران بود و روی دکه ها‌قرار گرفت و حال اینکه قصد داریم در صورت توافق وزیر ارشاد و مساعدت آقای شمقدری این نشریه را به صورت هفتگی منتشر کنیم و در دسترس علاقمندان قرار دهیم.

وی در ادامه ضمن به جا آوردن مراتب سپاس از مستنسازان در این جشنواره گفت: در آغاز از فیلم‌سازان و مستندسازان تشکر کنم، که با حضور خود جشنواره سینما حقیقت شاهد افزایش 15 درصدی فیلم‌ها‌در جشنواره سینما حقیقت بودند و این اتفاق خوب نشان دهنده این مطلب است که مستندسازان این جشنواره را متعلق به خود می‌دانند.

آقامحمدیان در ادامه با اشار به کاهش هزینه ها‌در برگزاری این جشنواره گفت: با توجه به اقتصاد مقاومتی که در سال جاری مطرح شد و به خصوص تاکید آقای شمقدری برای کاهش هزینه ها‌ما را برآن داشت تا همه کارمندان مرکز را درگیر جشنواره کنیم و خوشبختانه در کاهش هزینه ها‌موفق بودیم.

سینمای ایران ظرفیت قابلیت رقابت با سینمای دنیا را دارد

محمد حسینی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در بخش دیگری از ششمین جشنواره سینمایی"سینما حقیقت" ضمن قدردانی از تمامی‌دست اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: سینمای ایران تنها‌سینمایی است که به درستی در دنیا عنوان سینما حقیقت را به خود گرفته است. سینماگران ایران همچون ملت قهرمان ایران درمسیر حق و حقیقت گام برمی‌دارند و خوشبختانه ظرفیت های سینمای ایران قابلیت رقابت با سینما دنیا را دارد.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به ایستادگی دربرابر تهاجم غرب از طریق سینما به ساخت فیلم موهن آمریکایی و توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: سینمای هالیوود به بالاترین وجود هستی اهانت کرده است و همواره سینما و سینماگر ایرانی همچون ملت ایران در مسیر حق و حقانیت گام برمی‌دارند.

وی در ادامه افزود: مردم در واکنش به ساخت این فیلم نشان دادند همیشه در دفاع از مقدسات پیشتاز هستند اما رسانه‌های بیگانه با قطع شبکه‌های تلویزیونی ایران نشان دادند آنان که داعیه تحمل دارند، نمی‌توانند کوچک‌ترین سخنان را تحمل کنند و تحریم امروز وزارت فرهنگ و ارشاد نشان می‌دهد مسائل سیاسی مانند مسائل هسته‌ای تنها‌بهانه است و این افراد تحمل روشنگری را ندارند، این در حالی است که وزارت ارشاد حمایت از تولیدات سینمایی و کتاب و هنرهای تجسمی‌و شعر و ادب در در دستور کار دارد.

سیدمحمد حسینی با اشاره به سخنان داور مراکشی در این مراسم گفت:‌ همان‌طور که این داور عزیز از ‌مراکش از دلبستگی خود به سینمای ایران گفت، باید بگویم هنر فراتر از چارچوب سیاسی، اقتصادی گام برمی‌دارد و به خاطر این است که با وجود نداشتن رابطه سیاسی، این داور مراکشی از علاقه خود به سینمای ایران سخن می‌گوید.

وی در ادامه افزود: امیدوارم تمام کسانی که با نگاه منفی تنها‌ضعف‌ها‌و چالش‌های سینمای ایران را می‌بینند، این ذهنیت‌های منفی را از خود دور و با نگاه مثبت به سینمای ایران نگاه کنند..

حسینی در پایان با اشاره به حضور فیلمسازان کشورهای خارجی در جشنواره سینما حقیقت، گفت:‌ سینمای ایران در عرصه‌های جهانی دارای جایگاه خوبی است، به ویژه اینکه در همین جشنواره سینما حقیقت 70 کشور متقاضی حضور در این جشنواره بودند که از این تعداد آثار 32 کشور در جشنواره شرکت کرد.