به گزارش هنرآنلاین، رئیس اداره ارشاد چالوس از برگزاری تعزیه توسط گروه خوانسار اصفهان در آستانه فرارسیدن محرم خبر داد.

محمد شریفی بیان کرد: تعزیه یا شبیه‌خوانی یکی از مناسک سنتی عزاداری برای اولیای مذهبی است که هنوز هم در مناسبت‌هایی چون دهه اول محرم در گوشه و کنار جامعه ما برگزار می‌شود.

وی افزود: تعزیه علاوه بر اینکه به عنوان یک آئین سوگواری شناخته می‌شود، یکی از گونه‌های نمایشی ایرانی هم محسوب می‌شود که از دیرزمان در کشور ما و برخی مناطق شیعه‌نشین جهان رواج داشته است.

شریفی ادامه داد: این پدیده البته فراز و نشیب‌های فراوانی داشته و به فراخور زمان و مکان تغییر شکل‌هایی یافته است، اما همواره به عنوان یک هنر - آئین ایرانی و شیعی شناخته شده و توانسته به عنوان یک کالبد فرهنگی، هم به انتقال فرهنگ شیعی و عاشورایی کمک کند و هم در حفظ هنرهای سنتی ایرانی تأثیر بسزایی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان متعهد و خوش‌ذوق این هنر - آئین نقش مهمی را در پاسداری از میراث فرهنگی کشورمان، به ویژه در دوران هجوم مدرنیسم و غرب‌گرایی ایفا کردند.

رئیس ارشاد شهرستان چالوس تصریح کرد: امروز هم باتوجه به گسترش روزافزون رسانه‌های تکنولوژیک، هنرهای جدید و موقعیت‌های صنعتی در کشورمان، تعزیه می‌تواند به عنوان ساختار نگه دارنده بخشی از سنت‌های فرهنگی و هنری به کار آید به همین دلیل شناخت و باز تولید تعزیه براساس مقتضیات روز، یک ضرورت فرهنگی محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به تاثیر این هنر - آئین ایرانی اسلامی بر آن شدیم تا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از گروه مطرح کشوری در این بخش برای اجرای برنامه در چالوس دعوت به عمل آوریم.

شریفی گفت: گروه تعزیه خوانسار اصفهان به مدت سه روز از دوشنبه تا چهارشنبه از ساعت دو ونیم بعدازظهر در سالن 4 هزار نفری شهدای چالوس به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

وی تصریح کرد: در اجرای این برنامه دفتر امام جمعه چالوس، اداره تبلیغات اسلامی و شهرداری‌های چالوس، هچیرود و مرزن آباد مشارکت دارند.

انتهای پیام/38