به گزارش هنرآنلاین، مرحوم واشقانی فراهانی که از نظر اخلاق و رفتار فردی برجسته و پیشکسوت در فرهنگ و هنر ایران بود سحرگاه روز یکشنبه به علت کهولت سن و بیماری در تهران به دیار حق شتافت و طبق وصیت خود امروز در میان هنرمندان و مردم هنردوست و قدرشناس استان مرکزی در روستای واشقان فراهان به خاک سپرده شد.

استاد فتحعلی واشقانی در سال 1309 در روستای واشقان از توابع شهرستان فراهان در خانواده‌ای کشاورز چشم به جهان گشود و در کنار کار کشاورزی آموزش قرآن و خط را با عشق و علاقه خاص دنبال می‌کرد.

وی که نخستین مدرس انجمن خوشنویسان ایران بود، در سال 1335 به تهران عزیمت کرد و در کلاس استادان بزرگی همچون سیدحسین و سیدحسن میرخانی به فراگیری هنر خوشنویسی پرداخت.

استاد واشقانی نخستین سرمشق را زیر نظر استاد میرزا ذبیح‌الله ‌واشقانی بر لوح چوبی با عبارت «اول کارها به نام خدا» خوشنویسی کرد و در سال 43 به عنوان نخستین مدرس انجمن خوشنویسان ایران انتخاب و در سال 1359 موفق به اخذ درجه استادی شد.

مرحوم واشقانی در سال 67 موفق به کسب مدرک دکترا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم شد و در سال 1371 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به منظور اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن و سال 75 به آذربایجان سفر کرد.

از این هنرمند خوشنویس آثار گران‌بهایی چون کلک مشکین، چشمه خورشید، آیت مهر، ترجمه کامل قرآن کریم، نام حق جلی قلم و دیوان حافظ به یادگار مانده است. همچنین آثار این استاد برجسته در تمامی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نمایش داده شده است.

روحش شاد.

انتهای پیام/31