به گزارش هنرآنلاین، در مراسمی که شب گذشته، با حضور محمدرضا درویشی موسیقیدان و پژوهشگر در مجتمع فرهنگی و هنری بوعلی سینا برگزار شد، ساز "یسنای" ساخته شده توسط "مصطفی بیگی" هنرمند توانای همدانی برای دومین بار رونمایی شد.

همچنین گروه عبدالقادر مراغه ای 2 نیز در این مراسم به صورت رسمی در استان همدان فعالیت خود را آغاز کرد که "مصطفی بیگی" نیز به عنوان نوازنده یسنا در این گروه حضور دارد.

در مراسم رونمایی از این ساز، بهروز بیگی در توصیف ساز یسنا گفت: یسنا، سازی است که صدای پر قدرتی دارد و می تواند در ارکسترهای موسیقی ضعف صدای بم را جبران کند.

وی ادامه داد: این ساز بعد از پنج سال تجزیه و تحلیل، آزمون و خطا با صدای باستانی و ایرانی متولد شده که اگر به تولید انبوه برسد جایگاه خوبی در عرصه موسیقی کشور کسب خواهد کرد.

هادی فیض منش، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این مراسم از هنرمندان خواست که موسیقی فاخر و اصیل ایرانی را در کشور رونق دهند.

وی با تاکید بر اینکه اگر هنر موسیقی در کشور رونق پیدا کند بسیاری از بزهکاری ها سامان می یابد، گفت: احتمال بروز جرم در افرادی که با موسیقی آشنایی دارند کمتر است.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان همدان با انتقاد از اینکه تاکنون نتوانستیم در عرصه موسیقی حرکت مناسبی داشته باشیم، ادامه داد: برخی از بایدها و نبایدها باعث ایجاد گره هایی در عرصه موسیقی شده است که باید هنرمندان در این عرصه وارد شوند.

وی افزود: برای کمک به رشد و ارتقا موسیقی کشور باید در هر خانواده ایرانی یک ساز ایرانی وجود داشته باشد. که با کمک هنرمندان اتفاقات خوبی در آینده برای حوزه موسیقی استان همدان صورت خواهد گرفت.

هادی فیض منش در رابطه با ساز یسنای نیز گفت: ساخت این ساز توسط هنرمندان همدانی افتخاری بزرگ برای مردم استان است که با وجود تنگی های موجود توانسته یک ساز فاخر را به مجموعه سازهای استان اضافه کند.

این ساز که با حمایت و راهنمایی اساتید بزرگی همچون محمدرضا شجریان، محمدرضا درویشی و حسین علیزاده توسط بهروز بیگی ساخته شده بعد از ثبت ملی برای اولین بار با حضور اساتید موسیقی کشور در خانه موسیقی تهران رونمایی شد و از آنجایی که این ساز منحصر بفرد متعلق به هنرمند همدانی است برای دومین بار در استان همدان رونمایی شد.

همچنین محمدرضا درویشی، پژوهشگر و آهنگساز در این مراسم گفت: سازی توسط هنرمند همدانی ساخته شده است که ظرفیت بالای همدان را در زمینه موسیقی نشان می دهد و با توجه به این وضعیت انتظار می رود تا مسؤولان به ویژه اداره کل ارشاد حمایت خود را از هنرمندان چندین برابر کند.همدان ظرفیت شگرفی در موسیقی دارد.

وی بیان کرد: سازهایی در کشور ابداع می شود که تنها به درد سوزاندن در تنور و نان پختن می خورند اما ساز باید صدا شده و به گوش مردم برسد و "یسنای" توانسته این کار را انجام دهد. ساز "یسنای" قابلیت ثبت در دنیا را دارد چرا که صدای آن شبیه هیچ سازی نیست و خود صدایی جدید دارد.

انتهای پیام/38