به گزارش هنر آنلاین شفیع آقامحمدیان -مدیر مرکز سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینما حقیق- درباره ویژگی های سینمای مستند و نقش رسانه ها در پرداختن به موضوعات اجتماعی مثل زندگی درخانواده عنوان کرد: از نظر من ورود دوربین به فضای خانواده چندان اهمیت ندارد، ما چه بخواهیم، چه نخواهیم، بالاخره رسانه‌ها به صورت ناعادلانه وارد خانه‌ها شده‌اند، این همه کانال‌های تلویزیونی و اینترنتی سبب شده است تا ما جلوه‌های زندگی دیگران را در زندگی خانواده داشته باشیم؛ یعنی رفته رفته از سبک زندگی خودمان فاصله می‌گیریم در این شرایط، یک خانواده که برای زندگی خود اهمیت قائل است راحت اجازه می‌دهد که دوربین بیاید و زندگی آن‌ها را به نقد بکشد تا اشتباهات خود را در آیینه ببینند.

وی با بیان این مطلب افزود: الان جنس رسانه‌ها این موضوع را به ما تحمیل می‌کند و اگر کسی از این موضوع فرار کند به اعتقاد من دست به یک اشتباه فاحش زده است؛ لذا اگر چه ما این موضوع را دیر شروع کرده ایم؛ اما الان باید خوب به آن بپردازیم.

آقامحمدیان با تصریح این موضوع که دنیای غرب در حال از دست دادن کانون خانواده است، تأکید کرد: غرب در رابطه با استحکام خانواده از فیلم سازان بزرگی چون "ودی آلن" دعوت کرده تا فیلم‌هایی در این راستا بسازند چرا که غرب در این باره احساس خطر کرده و خود را از سنت‌هایش فاصله دار می‌بیند و ارجاع آنها هم به فضای خانواده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خوشبخت‌ترین نوع زندگی، زندگی در خانواده است گفت: وقتی در گذشته یک خانواده دور هم جمع می‌شدند به طور ناخواسته محبت و صفا ایجاد می‌کردند، تداوم زندگی بر اساس همین محبت‌ها بود و عاطفه‌هایی که تقویت می‌شد ولی امروز سیستم جهان به گونه‌ای شده است که ما اجباراً به زندگی فردی تن داده‌ایم.

وی افزود: دانشمندی در این باره می‌گوید "زندگی فردی از انسان‌ها موجوداتی گرگ‌نما می‌سازد"؛ ولی در زندگی اجتماعی ما ایرانیان، این موضوع وجود ندارد چون ما ذاتاً محبت و عاطفه زیادی در روابط‌ ‌‌‌مان داریم.

دبیر جشنواره "سینما حقیقت" ادامه داد: اعتقاد ما این است که شاید با این تقسیم‌بندی‌ها بتوانیم خط مشی بسازیم و نقطه آغازی برای این کار باشیم.

آقامحمدیان اظهار داشت: یکی از وظایف مهمی که سازمان سینمایی بر عهده ما گذاشته که تأکید مبرم آقای شمقدری ریاست محترم این سازمان را در پی داشته، درباره "خانواده" بوده است و "سینمای خانواده" که البته ما این نگاه را از سال قبل آغاز کرده بودیم و نمونه اش فیلم "پنجشنبه آخر ماه" است که به جدا شدن این از خانواده و آسیب هایش می پردازد.

وی افزود: از فیلم‌سازان تقاضا می‌کنم چنانچه طرح مناسبی دارند در رابطه به خانواده دارند همچنانکه تأکید رهبر معظم انقلاب است و بر ما وظیفه است، ما از این طرح ها استقبال می کنیم و ما بر روی موضوع خانواده در سنیما سرمایه گذاری خواهیم کرد.

آقامحمدیان درباره سالن های جشنواره سینما حقیقت در سراسر کشور گفت: ۶ سالن در سطح تهران در حال نمایش این فیلم هاست سینمای فلسطین، عصر جدید و سینما حقیقت، ۲۲ دانشگاه در سراسر کشورها در حال پخش همزمان این فیلم ها هستند.

پایان پیام/