به گزارش خبرنگار مد ولباس هنرآنلاین، دکتر دبیریان در این نشست به بررسی کشورهای پیشرفته در زمینه پوشاک پرداخت و گفت:چین به عنوان امپراطوری نوین عرصه پوشاک است که توانسته در سال های اخیر بخش گسترده ای از صنعت پوشاک جهان را به خود اختصاص دهد.

وی در بررسی روند پیشرفت چین اظهار کرد: سرمایه گذاری درزمینه پوشاک از سال 1870 درچین آغازشد اما در سال 1949 توسعه یافت. در سال 1955 برنامه 5 ساله دولت جهت گسترش صنعت پوشاک و ارائه امکانات به تولیدکنندگان آغاز شد که ادامه این پروسه منجر به مدرن سازی صنعت پوشاک چین در سال 1979 شد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: چینی ها در سال 2002 بزرگترین صادر کننده پوشاک شدند تا جایی که اشتغال این کشور از 10 میلیون نفر به 7 میلیون رسید.

دبیریان در توضیح مساله کاهش اشتغال بیان کرد: در حقیقت کاهش اشتغالم مرحله پایانی گسترش صنعت است چرا که نشان دهنده پیشرفت سطح اتوماسیون و تکنولو‍ژی است.

وی تصریح کرد: پارچه دارای 30 تا 40 درصد سود است در حالیکه پوشاک به عنوان محصول نساجی ها دارای 700 درصد سود است به همین خاطر چینی ها بر این مساله تمرکز کردند و صادرات را به محصول نهایی یعنی پوشاک اختصاص داند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر درباره عوامل موفقیت چین در صنعت پوشاک اظهار کرد: تمرکز بر محصولات خاص با توجه به پتانسیل موجود در صادرات، به کار گیری قانون واردات بدون حقوق گمرکی مواد اولیه در ازای صادرات محصول نهایی، تعیین بازارهای عمده واردات مواد اولیه و صادرات محصول جهت تمرکز و برنامه ریزی بر آن ها از جمله عوامل موفقیت این کشور است.

دبیریان توضیح داد: این در حالی است که تا سال 2000 چین به دلیل پتانسیل بالای کشور در زمینه پوشاک صادراتی در این زمینه به ایران نداشت اما به دلیل اینکه هیچ اقدام موثری انجام نشد کشور ما تبدیل به بازار هدف چین شد و این کشور توسعه را به جایی رساند که حجم صادرات پوشاک این کشور از 40 درصد درسال 1980 به 70 درصد در سال 2001 رسید.

وی از ترکیه به عنوان قدرتی نوظهور درعرصه پوشاک نام برد و گفت: ترکیه نیز برنامه ریزی در زمینه صنعت پوشاک را از سال 1923 تا 1962 آغاز کرد اما در دهه 70 روند تولید به مدرن سازی رسید تا جایی که در دهه هشتاد شاهد شتاب گرفتن تولید در این کشور بودیم.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: ‌پروسه گسترش صنعت پوشاک در ترکیه به جایی رسید که در دهه نود 20 درصد صادرات پوشاک متعلق به این کشور شد این در حالی است که بازارهای هدف ما با ترکیه مشترک بود اما با توجه به اینکه هیچ اقدامی در زمینه توسعه صورت نگرفت کار به حدی رسید که کشور ایران نیز به بازار هدف ترکیه تبدیل شد.

دبیریان درباره عوامل موفقیت ترکیه گفت: مواد اولیه ارزان ومناسب، نزدیکی به بازارهای عمده اتحادیه اروپا، زمان تحویل به خاطر موقعیت جغرافیایی، بالا بودن توان پاسخگویی سریع، پیروی از سیاست های تجارت آزاد اتحادیه اروپا، بهره مندی از صنایع تولید کننده ملزومات صنعت پوشاک، بالا بودن توان طراحی و نوآوری در مد و حساسیت نسبت به آرامش روحی و وضعیت زندگی کارگران تولیدکننده پوشاک از جمله عوامل پیشرفت این کشور در صنعت پوشاک است در حالیکه بخش عمده ای از مسائل ذکر شده شامل کشور ما نیز می شود.

وی صنعت پوشاک را یکی از موفق ترین صنایع در کشور دانست و بیان کرد: صنعت پوشاک در کشور ما یکی از صنایع موفق است چرا که علی رغم وجود قاچاق به فعالیت خود ادامه می دهد و این بدین معناست که قابلیت رقابت را دارد و کشور ایران فرصت خوبی برای پیشرفت درپیش رو دارد البته تهدیداتی نیز وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر درباره وضعیت ایران گفت: ایران در آخرین رتبه رنکینگ جهانی پوشاک با 273 میلیارد دلار و نزدیک به یک دهم درصد صادرات قرار دارد اما بر اساس اعلام برنامه ریزان WTO ایران با در نظر گرفتن پتانسیل های موجود می تواند یکی از پنج کشور تامین کننده پوشاک دنیا باشد.

دبیریان درباره پارامترهای ارزیابی WTO توضیح داد و گفت: پیشینه درخشان ایران در زمینه مد و لباس، مواد اولیه در زمینه الیاف طبیعی و مصنوعی، هنر و سلیقه، نیروی انسانی ارزان و تکنولو‍ژی ساده از جمله عواملی بوند که در ارزیابی WTOتاثیر گذاشته اند.

وی درباره چالش های پیش روی ایران برای پیشرفت در صنعت پوشاک اظهار کرد: عدم شناخت صحیح پارامترهای تاثیرگذار به این صنعت و ویژگی های محصولات آن، نبود نیروی متخصص در سطوح مختلف مدیریتی و اجرایی، پیوند زدن سرنوشت این صنعت به صنعت بیمار نساجی، طی نشدن مراحل کلاسیک پیشرفت از جمله چالش های پیش روی این صنعت هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیردر پاسخ به این سوال که باید کرد، گفت: باید به این باور که ایران پتانسیل جهانی شدن در پوشاک را دارد برسیم چرا که پوشاک تنها راه برون رفت نساجی از وضعیت موجود است بنابراین معتقدم که شناخت ظرفیت های طراحی و تولید پوشاک درکنار تعیین بازار هدف با در نظر گرفتن شاخصه های مربوطه و تنظیم استانداردهای کیفی متناسب با بازار هدف از عوامل مهم پیشرفت هستند.

دبیریان تاکید کرد: تحول باید از طراحی شروع شود لذا به امید روی هستیم که با واقع بینی بر روی توانمندی هایمان برنامه ریزی و تمرکز کنیم.

انتهای پیام/61