اکرم بایه، مدرس آموزشگاه و کارگاه آموزشی نمایشگاه مد "مانتو و پوشش سر" درباره تاثیرات این برنامه در اذهان عمومی به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: رشد این نمایشگاه نسبت به سال گذشته که در نیاوران برگزار شد بسیار بالا بوده است و روند کاملا متفاوت شکل گرفت اما اگر بخواهیم در بحث خلاقیت و نوآوری وارد شویم اتفاقی که باید در جامعه طراحی رخ نداده است و هنوز جای کار بسیاری دارد.

وی در ادامه افزود: تعداد آثاری که به دبیرخانه نمایشگاه رسید بسیار بالا بود اما به ندرت کارهایی با نگاه خاص ارائه شده است به نحوی که برخی از آثار بسیار قوی هستند اما برخی بالعکس بسیار ضعیف عمل کرده اند اما تا امروز احساس کرده ام که عموم مردم بسیاری از کارهای نمایشگاه را پسندیده اند و این نشانه خوبی است.

مدرس آموزشگاه اظهار کرد: واقعیت این است که چنین نمایشگاه هایی برای مردم تازگی دارد چرا که تا امروز در این عرصه دچار سکوت بوده ایم لذا این برنامه برای فرهنگسازی در بین مردم عادی که نگاه محدودتری به این مقوله دارند بسیار خوب و لازم است اما از بحث تخصصی انتقاداتی به این مقوله وارد است.

بایه افزود: این نمایشگاه در بین مردم جنبه بازاریابی داشت اما برخی از کارها قابلیت تولید را ندارد. در واقع برای کشوری مانند ایران با پیشینه قوی تاریخ لباس و فرهنگ و با وجود سال ها سکوتی که در این زمینه داشته ایم این اقدام و برنامه هایی نظیر آن بسیار عالی است چرا که باعث شده دیدگاه مردم نسبت به رشته طراحی لباس گسترده شود و دیگر آن را با خیاطی اشتباه نگیرند در واقع این بخش در حال ساخت است اما هنوز جای کار بسیاری دارد.

وی درباره سطح کارهای به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه گفت: به شخصه در داوری نبوده ام لذا نمی توانم اظهار نظر کنم اما با توجه به معیارهای اعلام شده از سوی بنیاد ملی مد و لباس عنصر خلاقیت را ندیدم در واقع طرح خلاق و نو با نگاهی تازه کمتر دیده می شود و به همین خاطر برخی از طرح ها دچار تکرار هستند.

مدرس کارگاه های آموزشی نمایشگاه مد "مانتو و پوشش سر" توضیح داد: بسیاری از کارها تلفیق هستند و اگر رمان یا دکمه را از طرح جدا کنیم حرف خاصی برای گفتن ندارد.

بایه درباره مشکل کمبود خلاقیت در طرح ها اظهار کرد: کمبود درس خلاقیت در دانشگاه ها عامل بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: واحدی برای تدریس خلاقیت به صورت اصولی در دانشگاه ها وجود ندارد در واقع کسی به طراح کمک نمی کند که به مدیریت دست یابد و بتواند سبک خاصی به دست آورد چرا که از این طریق می توان مدهای بعدی را در سال های آتی شکل داد.

مدرس آموزشکده اعلام کرد: بسیاری از دروسی که در هنرستان به طراحان می آموزند با یک پله ترقی در دانشگاه آموزش داده می شود و در واقع دروس دچار تکرار هستند و چندان پیشرفتی در دانشگاه ندارند.

بایه درباره دلیل مخالفت برخی از طراحان برای حضور در کنار تولیدکنندگان گفت: طی سال های گذشته جامعه تولید در مقابل طراحان جناح گرفت و هر کدام از هنرمندان این حوزه چندین بار از این مساله ضربه خورده اند چرا که حق کپی رایتی تا امروز وجود نداشته است.

وی درباره حضور تولیدکنندگان در کنار طراحان در نماشگاه مد "مانتو و پوشش سر" بیان کرد: بحث اعتماد سازی باید از پایه شکل بگیرد و دو طرف حق اعتراض داشته باشد. در واقع وقتی طراح یا تولیدکننده بتواند از حق خود دفاع کند، تعامل مناسب ایجاد می شود.

مدرس کارگاه های آموزشی نمایشگاه تصریح کرد: به نظر می رسد پس از یک دوره طولانی سکوت از وسط کار وارد مقوله مد شده ایم و این باعث طولانی شدن کار می شود.

بایه تاکید کرد: تولیدی ها هنوز یاد نگرفته اند که به طراح اهمیت بدهند و هزینه این بخش را محسوب کنند بلکه بسیاری از این بخش ها به طراحی به عنوان هزینه مازاد نگاه می کنند چرا که اطلاع کافی در مورد طراحی وجود ندارد به نحوی که از طراح انتظار الگو سازی صرف یا دوخت را دارند در حالیکه طراحی در مرحله نظارت بر این بخش ها قرار دارد.

وی درباره اینکه تولیدکنندگان نیز برای ارائه سرمایه خود به طراحان شرایطی دارند بیان کرد: تولید کنندگان آکادمیک و اصولی عمل نمی کند ضمن اینکه طراحان نیز خلاقیت را به اندازه کافی ارائه نمی دهند.

مدرس آموزشگاه اظهار کرد: برخی از فارغ التحصیلان رشته طراحی فکر می کنند یک طراح فوق العاده هستند در حالیکه وقتی وارد بازار می شوند با برخورد سرد دچار سرخوردگی می شوند لذا نیازمند همراهی این دو گروه در طول پروسه تربیت هستیم.

بایه افزود: نزدیکی تولیدکننده و طراح مثبت است اما قطعا نیازمند صرف زمان است چرا که تولیدکنندگان داخلی سال ها با ژورنال ها کار کرده اند و جواب گرفته اند لذا باید برای این اعتماد سازی زمان و پروسه بلندمدتی را در نظر بگیریم.

وی درباره مشکلات حوزه طراحی لباس گفت: از لحاظ تبلیغ لباس دارای محدودیت هستیم و این فرهنگسازی دارای مشکل است در حقیقت جامعه از معرفی کار طراحی دور است به نحوی که تنها عادت دارد خرید کند و اینکه نمایشگاهی تنها برای دیدن مردم باشد از نگاه بسیاری قابل درک نیست.

مدرس کارگاه های آموزشی نمایشگاه مد "مانتو و پوشش سر" اظهار کرد: طراحی لباس تولید با بخش خاص متفاوت است. بسیاری از افراد به دنبال طراحی خاص هستند و نباید تنها طرح ها را با نگاه تولید پیش ببریم چرا که گاهی یک طرح عالی امکان تولید عمومی را ندارد و نباید در یک قدم به پیشرفت بیاندیشیم.

انتهای پیام/61