به گزارش گروه فرهنگ و ادب هنرآنلاین، علی اسماعلیی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در نشست خبری بیستمین هفته کتاب جمهوری اسلامی، نقش خبرنگاران در امر اطلاع رسانی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را موثر خواند و گفت: حدود 150 خبرنگار در این حوزه فعالیت می کنند که اگر هر روز یک خبر و یک تیتر در این زمینه در مطبوعات کار شود به طور یقین به ترویج سنت انس با کتاب و ورود آن به زندگی اجتماعی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رسانه ها با هدف آگاهی و اطلاع رسانی فعالیت می کنند، افزود‌: افزایش سطح اعتماد عمومی ، مدیریت افکار عمومی جامعه و افزایش ضریب اعتبار و نفوذ در داخل و خارج با تلاش رسانه ها امکان پذیر خواهد شد ، به تعبیری می توان گفت‌، رسانه ها سربازان صف اول مبارزه با جنگ نرم هستند.

اسماعیلی تغییرات بنیادی در هر جامعه ای را وابسته به نهادهای فرهنگی دانست و اضافه کرد‌: آن دسته از رهبران خردمند و جوامعی که خواهان پیشرفت و اعتلا هستند همواره به مباحث فرهنگی توجه فراوانی دارند، توجه نداشتن به مباحث فرهنگی جامعه را دچار آسیب خواهد کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد گفت: کتاب همچون خورشید فضای زندگی بشر را روشن کرده و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی کتاب همچنان جایگاه اول را به خود اختصاص داده است ،امروز کتاب باید والاترین جایگاه را در گستره های فرهنگی داشته باشد.

اسماعیلی به کسب رتبه اول ایران در منطقه و اختصاص رتبه دهم در جهان در حوزه عناوین کتاب اشاره کرد و افزود : در سال 57 یک هزار عنوان کتاب چاپ شده بود که این رقم در سال 90 به 69 هزار عنوان ارتقا پیدا کرده است.

رییس ستاد برگزاری بیستمین هفته کتاب جمهوری اسلامی تاکید کرد‌: کتاب و کتابخوانی باید به یک نیاز در جامعه تبدیل شود و نقش اهالی رسانه در ایجاد این نیاز موثر خواهد بود.

اسماعیلی به حضور بیش از70 نهاد و دستگاه فرهنگی در برنامه های هفته کتاب اشاره کرد وگفت: نتیجه جلسات ستاد هفته کتاب در قالب 500 عنوان فعالیت خلاصه شده است.

اللهیاری: می‌کوشیم تا هفته کتاب، پرمحتوا باشد

محمد اللهیاری فومنی، دبیر بیستمین دوره هفته کتاب نیز ضمن اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج موضوع کتابخوانی گفت: امیدواریم به کمک رسانه‌ها بتوانیم موضوع کتابخوانی را بیش از گذشته در جامعه ترویج کنیم. او با اشاره به این‌که وزرات ارشاد، در موضوع هفته کتاب یک نهاد هماهنگ کننده است گفت: طی این سال‌ها توانسته‌ایم، تعداد دستگاه‌های همکار در هفته کتاب را افزایش دهیم.

دبیر بیستمین دوره هفته کتاب با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌های مختلف گفت: براساس مکاتبه وزیر ارشاد با استانداران بنا شد ، شاهد برنامه‌های پرباری باشیم از این رو امسال، استان‌های سراسر کشور برنامه‌های خوب و پرباری دارند؛ امیدواریم در نقاط محروم کشور هم، بتوانیم مردم را با کتاب آشنا و نزدیک کنیم.

اللهیاری به موضوع دبیرخانه هفته کتاب اشاره و عنوان کرد: در حال تدارک این مهم هستیم اما بیستیمن دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 20 تا 27 آبان ماه برگزار می‌شود البته برخی فعالیت‌ها پیش‌تر آغاز شده و قرار است این هفته به هفته بسیج و ماه محرم متصل شود.

وی درباره شعار و نامگذاری روزهای هفته کتاب گفت: اعضای ستاد هفته کتاب براساس اجماع، شعار" کتاب، یادگار ماندگار" را برگزیدند البته این شعار اهدافی را دنبال می‌کرد از جمله این‌که بتوانیم سنت اهدای کتاب را ترویج دهیم، با توجه به ماندگاری کتاب نسبت به سایر کالاهای فرهنگی، عنوان"یادگار ماندگار" را برای آن برگزیدیم.

اللهیاری تصریح کرد: تلاش می‌شود فعالیت‌های هفته کتاب به لحاظ محتوایی گسترده و پوشش بهتری در گستره ملی یابد تا آغازی باشد که سنت و فضیلت کتابخوانی را ترویج دهیم.