محمد حسین حلیمی‌ هنرمند نقاش که اثر برجسته‌ای را در باغ موزه قصر به نمایش گذاشته است به خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین گفت: من ابتدا قصد داشتم چند تابلو عکس برای زندان قصر کار کنم اما وقتی زندان را بازدید کردم احساس دیگری برایم به وجود آمد. کسانی بودند که اینجا زندانی شده‌اند و اعدام شدند اما یکباره در مقابلم زنده شدند و برای من تکلیف دیگری روشن کردند و این طور نبود که به نیازهای یومیه جواب دهم کار من پاسخ و ادای احترام به شخصیت‌های برجسته انقلاب است که البته کار کوچکی است.

وی در ادامه گفت: زندان قصر جایی است که مردم خاطرات تلخی از آن دارند. تاریخ را که مرور می‌کنیم، می‌بینیم که به خاطر اتفاقات دوران انقلاب، کسانی که حرف از آزادی و آزادی خواهی می‌زدند کسانی بودند که با توجه به نوع تفکراتشان با دیدگاه‌های آزادی خواهی همراه با نگاه معنوی نسبت به نابسامانی‌هایی که مربوط به زمان گذشته بود عکس العمل نشان دادند، ابراز وجود و ابراز نظر کردند. از این رو آنها را با توحه به اینکه نظراتشان برخلاف جریان زندگی بود هر کدام را به نحوی گاهی به آرامی، گاهی با خشونت یا وحشیانه ساکت و در این زندان‌ها حبس می‌کردند.

حلیمی‌ اظهار کرد: حبس در زمان انقلاب حبس آزادی خواهی، حبس ایده‌های دینی و معنوی، حبس ایده‌های آزادی خواهانه اجتماعی بوده و اینها افراد استثنایی، خاص و برگزیده اجتماع بودند. زندان قصر با اقدام متهورانه شهرداری به جایگاه فرهنگی تبدیل شده هر چند که به نظر می‌رسد در این بین برخی از افراد سودجو نگاه عامیانه ای به هنر تجسمی‌دارند. این اقدام با این دید صورت گرفته که زندان به فضایی تبدیل شود که می‌تواند ایده‌ها و اعتقادات کسانی که اینجا زندانی بودند، سختی‌های فراوانی را تحمل کردند و برخی حتی در این راه جان خود را از دست دادند را با زبان هنر به مخاطب انتقال دهد یعنی یک زندان به جای اینکه محبسی برای آزادی و آزادی خواهی باشد از طریق همه ابعاد نگاه، قبل از هر چیز نگاه هنری و فرهنگی، به جایی برای روشنگری تبدیل شود.

وی در این باره گفت: بنابراین با زبان هنری و فرهنگی باید اینجا محل ادای ادب و احترام به کسانی باشد که زمانی اینجا بوده‌اند و سختی کشیدند. در این شرایط از من خواسته شد برای زندان قصر اثر هنری انجام دهم. در بازدید اولیه‌ام اینجا به صورت لابی رنت و محفظه‌های تو در تو جلوه کرد. وقتی به شخصیت‌هایی مانند آیت الله طالقانی که در اینجا زندانی بودند فکر می‌کردم و اینکه چطور شب‌ها را به صبح سپری می‌کردند، به این نتیجه رسیدم که قطعا برای آنها یک فرصتی بوده که بتوانند با خدای خود رابطه مستقیمی‌ ایجاد کنند و شب را تا به صبح به راز و نیاز می‌پرداختند پس اینجا مکان نیایش این اشخاص بوده پس از اینکه به صورت لابی رنت طراحی کنم این ایده برایم جلب نظر کرد که سلول به عنوان محلی برای نیایش افراد برگزیده بایستی از هنر اسلامی‌الهام گرفت و بایستی از آن الهام می‌گرفتم.

حلیمی‌گفت: برای طراحی این سلول از هنر اسلامی‌استفاده کردم و از طرف دیگر با رجوع به اشعار حافظ و مولوی ابعاد دیگری برایم روشن شد. دیدم این‌ها باز هم پاسخگوی من نیست پس به آثار ناب هنری مراجعه کردم. هنری که قبلا مطالعه کرده بودم از قرن چهارم هجری و دوره سلجوقی با الهام از اینها جلوه‌های تجسمی‌ و تصویری برایم شروع به خودنمایی کرد. جلوه‌های تجسمی‌که در مساجد است و آیات قرانی که به صورت مشبک بر بنای مساجد آمده است بایستی اینها را با هم می‌آمیختم نیایش با خداوند را به تصویر می‌کشیدم. به کتاب‌های دینی مراجعه کردم که در نهایت دعای جوشن کبیر برایم جلب نظر کرد و یا من جعل الظمات و الانوار این شد تم اصلی کارم شد و اتفاقا این تم را بر روی تابلویی که کنار اثر قرار داده بودم تا راهنمایی بازدید کنندگان باشد هم آوردم که متاسفانه به دلیل اینکه هیچ شناختی از آن نداشتند بدون احساس مسئولیت آنرا برداشتند.

وی با اظهار تاسف از این اقدام ناآگاهانه گفت: برای نوشتن این تابلو اوقات بسیاری گذاشتم تا معنا و مفهوم را به مخاطب ارائه دهم و بدون هیچ اطلاع تصور کردند که نباید این اطلاعات باشد در صورتی که این تابلو راهنمای مخاطبان در بازدید اثر است به خصوص که این کار آبستره و مدرن است البته مدرنی که سابقه اش در هنر اسلامی‌ماست.

وی درباره عنوان اثر که تقریرات انتزاعی کلمه در قبضه روح ملکوتی ذکر شده گفت: با نگاه به این اثر به ناگاه به یاد "و ان یکاد "می‌افتید اما این آیات در پس این نوشته‌ها پنهان است که بیننده آگاه آنرا درک می‌کند. به کلمه در قران هم اشاره شده که حرمت دارد. آیاتی که درباره نوشته، خط و کلمه است دارای حرمت هستند. اما اینجا کلمه را پنهان کردم تا بییننده به صورت نقوش هندسی ببیند. نوشته پنهان است و این جنبه محتوایی کار است اما از نظر تجسمی‌می‌توانید با تاریک و روشن، سپید و سیاه ارزش‌های بصری اثر را مشاهده کنید و عوالم ناب را پیدا کند.

وی در پایان گفت: من معمولا این گونه سفارش‌ها را قبول نمی‌کنم. اما این اثر را به این نیت که باید ادای احترام می‌کردم، پذیرفتم و بدون قرارداد امضا شده هزینه هنگفتی کرده‌ام. در این کار تلاش کرده‌ام که نسبت به گذشته با زبان تجسمی‌خودم ادای ادب و احترام کنم. تقریرات انتزاعی کلمه در قبضه روح ملکوتی اثر بسیار قدیمی‌است چرا که از گذشته الهام گرفته است و بسیار مدرن است چرا که مناسب آینده است و حرف‌های ناب تجسمی‌را در اینجا می‌توانید جستجو کنید.

در توضیح این اثر آمده است:با توجه به مطالعات و پژوهش‌های عملی و نظری خود پیرامون هنر اسلامی، بالاخص هنر ناب و پیشرو ایرانی، که در مدتی بیش از چهل سال انجام داده و از هنرمندان ایرانی از قرن چهارم هجری تا کنون آموخته، طراحی و شکل آفرینی مفهومی‌را برای باغ موزه قصر تهران با توجه به سابقه تاریخی آن ایجاد نموده ایم. این طراحی برای اولین بار زوایای هنر ناب و مدرنی را کشف رمز می‌کند و که قدمتی چند صد ساله دارد و برای خود وسایر هنرمندان متعهد و نکته سنج می‌تواند آغاز گر جریان هنری افتخار آفرین متناسب با نیازهای فرهنگی زمانه قلمداد شود و برای مشتاقان هنر مدن اسلامی‌ایران بحث‌های جدید هنر اسالمی‌رامطرح کند و راهگشای طراحی نوین از جلوه‌های مجلل شهرهای درخشان اسلامی‌گردد که با نور و رنگ‌هایی با شکوه و هماهگ بنا و تزیین شده است که قبلا هنرمندان نگارگر و معماران رنگ اندیش ایرانی در نحوه طراحی و شکل آفرینی آثارشان آنرا نوید داده اند؛ باشد که روزی با همراهی هنرمدان ایرانی اصیل، آلودگی‌های تصویری و رنگی، و بالاخص مفهومی‌نادانسته پذیرفته از فضاهای شهری ایرانی پاک شود. تقریرات انتزاعی کلمه در قبضه روح ملکوتی عنوان اثر است تکرار نقش مایه‌های هندسی مجرد، با وزن و آهنگی صریح، متداوم و نامحدود، با هیبتی نوشتاری، مستقیم و معکوس، با قوت و استحکامف به صورت رمزگونه، دو جلوه مادی و معنوی را در حجابی از نور و ظلمت(سیاه و سفید ) بیان می‌کنند.

انتهای پیام/مریم تهوری/31