به گزارش هنرآنلاین، این نشست روز سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه با حضور استادان دانشگاه، روزنامه‌نگاران و تعدادی از فرهیختگان، بنا بر دعوت قبلی در سالن اجتماعات سفارت پاکستان برگزار می‌شود.

بقایی ماکان در این سخنرانی سابقه ارتباط زبان فارسی و فرهنگ ایرانی بر منطقه کشمیر را از عصر کیانیان به بعد مورد بررسی قرار می‌دهد.

محمد بقایی (ماکان) متولد ۱۳۲۳ خورشیدی است؛ او تحصیلات دانشگاهی خود را در ایران در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران به پایان برد و در دهه 40 با انتشار مقالات تحقیقی در زمینه‌های ادبی، فلسفی و اجتماعی در مطبوعات کشور، نامی آشنا برای علاقه مندان این گونه مطالب شد. همکاری او با رادیو تلویزیون ملی ایران که تا اواخر سال ۵۶ دوام آورد منجر به تهیه تقریبا ۴۵۰۰ برنامه یک ساعته رادیویی با موضوع فرهنگ و جامعه و زمان شد که علاوه بر نویسندگی، اجرای آنها را هم بر عهده داشت.

محمد بقایی ماکان، پیش از انقلاب، به دلیل ممنوع القلم شدن، ترک وطن کرد و روانه ایالات متحده شد و از دانشگاه نوا در ایالت فلوریدا، دیپلم عالی زبان انگلیسی دریافت کرد و چندی پس از انقلاب به ایران بازگشت و غالب وقت خود را ضمن تدریس، وقف تالیف و ترجمه آثاری در حوزه فلسفه، ادبیات و ادیان کرد.

مجموعه ۳۴ جلدی "بازنگری آثار و افکار اقبال " مشتمل بر 10 هزار صفحه‌ از جمله تالیفات ماکان است که نام او را یادآور نام علامه اقبال کرده؛ از همین رو در همایش جهانی اقبال شناسی که آوریل ۲۰۰۳ در لاهور برگزار شد، بقایی ماکان به عنوان اقبال شناس برگزیده، موفق به دریافت لوح زرین افتخار از سوی" پرویز مشرف"، رئیس جمهور پاکستان و لوح بلورین سپاس از سوی اقبال آکادمی پاکستان شد.

محمد بقایی ماکان، علاوه بر دریافت تقدیر نامه‌هایی به عنوان سخنران برتر در همایش‌های جهانی آموزه‌های مولانا برای انسان معاصر، نکوداشت شهاب الدین سهروردی، نکوداشت علامه اقبال لاهوری از سوی دانشگاه تهران، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵نیز به پاس سی سال تلاش بی وقفه در ترویج آثار و افکار علامه اقبال موفق به دریافت عالی ترین نشان فرهنگی دولت پاکستان از سوی رئیس جمهور این کشور شد. در اسفند ۱۳۸۹ نیز یکی از ترجمه‌های او با عنوان "معنای زندگی از نگاه مولانا و اقبال"، موفق به دریافت جایزه کتاب فصل در زمینه ترجمه آثار عرفانی شد.