به گزارش هنرآنلاین، جشنواره سراسری شعر غدیر عصر روز یک‌شنبه 14 مهر ماه با حضور مدیران بنیاد بین المللی غدیر و رئیس حوزه هنری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. ابتدای این مراسم، حسین ظریف منش، مدیرعامل بنیاد غدیر در سخنانی گفت: ثبت غدیر به صورت شعر اول بار در زمان پیامبر اکرم(ص) آغاز شد و در طول تاریخ شاعران متعهد و بصیر فراوانی در این وادی تلاش کردند تا جایی که علامه امینی با استفاده از حاصل کار آنها توانست اثر گرانقدر خود، "الغدیر" را بنویسد؛ اما امروز، اعتقادات و معرفت ما مورد هجوم قرار گرفته؛ از این‌رو شاعران بیش از گذشته می‌توانند با هر بیت شعر و هر تلاش هنری خود، سرباز این جبهه باشند. هر مصرع شعر این شاعران، مانند گلوله ای به سمت جبهه استکبار است که معرفت ما را زیاد و خبائث دشمن را خنثی می‌کند.

پس از آن سنگری با اشاره به سه ویژگی روز غدیر گفت: در مورد روز غدیر و تعابیری که از آن شده بر اساس خطبه پیامبر(ص) باید اذعان داشت که بدون علی(ع)، دین اسلام کامل نیست و تنها از گذرگاه علم این امام است که می توان به حقیقت ناب اسلامی رسید. وقتی نویسنده ای چون"جرج جرداق"، 200 بار در طول عمر خود نهج البلاغه می خواند و ما در طول زندگی‌مان شاید حتی یک بار هم به طور کامل حکمت های نهج البلاغه را هم نمی خوانیم، مایه تاسف است. او با اشاره به این‌که غدیر، تنها مطرح کننده ولایت علی(ع) نیست، بیان کرد: غدیر، مجموعه معارف مورد نیاز ما را معرفی می کند. همه هنجارها، بایدها و نبایدهای ما در غدیر می آید و هیچ ناگفته ای نیست که در آن مطرح نشده باشد و به همین خاطر است که باید از نویسندگان دعوت کنیم این خطبه را دقیق بخوانند تا شاید بشود در آینده منظومه هایی خلق کرد که موضوع آنها تنها علی(ع) باشد.

سنگری با اشاره به اشعاری که درباره واقعه غدیر سروده شده افزود: من تمام غدیری‌های معاصر را دیده و خوانده ام و حس می کنم که شاعران ما با متن خطبه غدیر، چندان مانوس نبوده اند و اگر این اتفاق می افتاد به مراتب شاهد آثار قوی تری در این زمینه بودیم.

این شاعر همچنین با اشاره به 3 دهه سرایش شعر با موضوع غدیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شعر غدیر در تمامی قالب‌های شعر اعم از نو و کلاسیک حضور دارد و همه ظرفیت های شعری برای حضور این مفهوم به کار گرفته شده است، اما معتقدم برخی از این ظرفیت ها چندان که باید جدی گرفته نشده است. مثلا قالب شعری قطعه زیاد مورد اعتنا نبوده و از ظرفیت شعر نو هم به طور کامل استفاده نشده است. نباید اینطور باشد که شعر سپید با موضوع غدیر سروده نشود و بهانه اش هم این باشد که انقلاب یعنی رجعت به اصالت ها.

سنگری در پایان تاکید کرد: امیدوارم فضایی فراهم شود که همزمان با روز غدی، ر موضوع خطبه خوانی غدیر باب شود و در رسانه ملی شاهد این باشیم که خطبه غدیر برای عموم مردم بازخوانی و شرح داده شود.