به گزارش هنرآنلاین، سیروس مهدوی، عضو تیم پژوهش تدوین روز مازندران گفت: انتخاب 14 آبان به عنوان روز مازندران، تصادفی نبود بلکه کاملا علمی بود و ما با تحقیق و پژوهش به این موضوع رسیدیم.

وی بیان کرد: فرهنگ یک جامعه، بن‌مایه‌های اقتصادی، اجتماعی و اساس و پایه آن جامعه است؛ همچنان که امروز بر پایه‌های این بنیادها می‌توانیم از کشور دفاع کرده و حقانیت خود را فریاد کنیم.

مهدوی با بیان اینکه اگر این بن‌مایه‌ها نبود ما ملتی بودیم که فرهنگ و تاریخ نداشت، بیان کرد: فرهنگ ما تاریخ چند هزار ساله دارد و ما توانستیم از درون آن تاریخ، بن‌مایه‌های تاریخی را بیرون بکشیم و بازآوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از رسوم به اندازه فرهنگ دینی ما، ما را متحول نکرد، افزود: با همین فرهنگ است که در مقابل دشمنان ایستاده‌ایم و توانستیم در مقابل یورش مغول و تیمور بایستیم.

این مورخ مازندرانی با بیان اینکه روشنفکران مازندرانی از قادسیه بر امویان حریف شدند، گفت: در زمان شکم‌بارگی امویان، علویان دست به شمشیر بردند و رویدادهای بزرگ تاریخی ما شکل گرفت.

عضو تیم پژوهش تدوین روز مازندران یادآور شد: انتخاب 14 آبان به عنوان روز مازندران، تصادفی نبود بلکه کاملا علمی بود و ما با تحقیق و پژوهش به این موضوع رسیدیم.

وی با بین اینکه روز مازندران به معنای بازیابی هویت است، گفت: زبان مازندرانی می‌تواند به زبان فارسی واژه بدهد.

این پژوهشگر بیان کرد: مازندرانی‌ها از سرشت انسان ویژه‌ای بودند و توانستند مرزها و زبان و هویت خود را حفظ کنند.

این برنامه به همت اداره ارشاد شهرستان ساری برگزار شد.

انتهای پیام/38