به گزارش هنرآنلاین، علی داننده، مدیرکل ارشاد آذربایجان‌شرقی گفت: کنگره بزرگداشت مقام علمی و عرفانی "سیدعلی آقا قاضی" پانزدهم و شانزدهم آبان ماه جاری و با حضور مقامات کشوری و استانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

وی افزود: این آئین در راستای اجرای طرح "مفاخر آذربایجان نماد عزت و سربلندی ایران اسلامی" و با هدف تهیه و تدوین متون غنی و متقن و بهره گیری از سخنرانی‌ها و نکات تربیتی و اخلاقی مجتهدان، علما، فقها و عرفای برجسته آذربایجان که شخصیتی جهانی داشته و عامل عرفان دینی و اسلامی هستند، برگزار می‌شود.

داننده بیان کرد: شناساندن ابعاد کلی عرفان اسلامی با تمسک به سیره اهل بیت (ع) با بهره گیری از افکار و شیوه زندگی سیدعلی‌آقا قاضی و همچنین ایجاد انگیزه در بین اصحاب فرهنگ، هنر، هیات علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان و طلاب در جهت خلق آثار بدیع فرهنگی و هنری با رویکرد دینی و ولایی از دیگر اهداف این آئین است.

کنگره بزرگداشت مقام علمی عرفانی آیت‌الله سیدعلی‌آقا قاضی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بنیاد نیمه شعبان مسجدآیت‌الله انگجی در پانزدهم و شانزدهم آبان ماه 1391 در تبریز برگزار می‌شود.

آیت الله سید علی قاضی فرزند حاج سید حسین قاضی، در سال 1285هـ.ق. در تبریز متولد شد و بعد از بلوغ و رشد به تحصیل علوم ادبیه و دینیه مشغول شد.

وی در سال 1313هـ.ق. در سن 28 سالگی به نجف اشرف مشرف شد و تا آخر عمر آن جا را موطن اصلی خویش قرار داد.

مرحوم آیت الله قاضی پس از اقامت در نجف اشرف، تحصیلات حوزوی خود را نزد استادانی ازجمله فاضل شربیانی، شیخ محمد مامقانی، شیخ فتح الله شریعت، آخوند خراسانی ادامه داد.

میرزا علی آقا قاضی پس از سال‌ها تدریس معارف اسلامی، در روز دوشنبه چهارم ماه ربیع المولود سال 1366 قمری مطابق هفتم بهمن ماه در نجف اشرف وفات و در وادی الاسلام نزد پدر خود دفن شد.

انتهای پیام/38