به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، در این بین برنامه‌های کودک و نوجوان در دنیای تصویر و رسانه چنان جایگاه قدرتمندی پیدا کرد که بخش زیادی از سرگرمی آنها و حتی بزرگسالان را تشکیل داد.

توسعه فناوری‌های رایانه‌ای و هنر گرافیک نیز به ارتقاء سطح کیفی برنامه‌های کودک کمک کرد. در این بین انیمیشن از جایگاه خاصی برخوردار شد و در واقع کارتون‌ها بخش عمده‌ای از دنیای تصویری کودکان را تصاحب کرد.

به جرئت می‌توان گفت همه ما کودکان دو و سه دهه پیش و به اصطلاح نسل دوم و سوم، کارتون‌های زمان کودکی خود را بیشتر از برنامه‌ها و شخصیت‌های کارتونی حال حاضر دوست داریم.

"پسر شجاع، "مهاجران"، "خانواده دکتر ارنست"، "حنا، دختری در مزرعه"، "با خانمان"، "سندباد"، "پینوکیو"، "پلنگ صورتی"، "رابین هود"، "گالیور"، "گوریل انگوری"و... بخش عظیمی از خاطرات کودکی ما را شکل می‌دهد که هر کدام به تناسب روانشناختی و جامعه‌شناسی خود در تجربه کودکانه ما سهیم هستند و به نوستالژی کودکی نسل ما بدل شده‌اند.

در همین راستا، فایل صوتی تیتراژهای 5 سریال کارتونی نوستالژیک به همراه جزئیات خواندنی درباره آنها را در اختیار شما گذاشتیم تا با هم خاطرات کودکی‌هامان را (هر چند کوتاه) مروری کرده باشیم.

سفرهای میتی کومان

"توکو گاوا یستوکونی" ملقب به "میتی کومان" در اواخر قرن هفدهم به مدت سی سال از 1661 تا 1691 میلادی در شهر کوچک "میتو" حکومت می‌کرد. او یکی از مطرح‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین چهره‌های ژاپنی در دوره شوگون‌ها در عصر ادو است.

در دوره شوگون‌ها هر شهر و یا بخش ژاپن توسط یک حکومت تقریبا مستقل و خودمختار اداره می‌شد و حاکم بزرگ، شوگون اعظم بازرسانی را به شهرها و نقاط مختلف ژاپن می‌فرستاد تا برنحوه حکومت حاکمان نظارت کنند. "میتی کومان" که خود یکی از حاکمان محلی محسوب می‌شد به دلیل صداقت و عدالت فوق‌العاده زیادش و همچنین به خاطر اعتماد بیش ازحد شوگون اعظم به او، کار بازرسی و سرکشی به سایر شهرها را نیز انجام می‌داد.

از میتی کومان که یکی از محبوب‌ترین حاکمان تاریخ ژاپن محسوب می‌شود به عنوان مردی شوخ‌طبع و خوش‌مشرب درتاریخ این کشور یاد شده است. وی به حل معما علاقه فراوانی داشته است پزشک حاذقی بوده و در غذاشناسی نیز یکی از بهترین‌های دوران خودش محسوب می‌شده است.

آن طور که گفته می‌شود وی می‌توانسته با چشمان بسته، بیش از 800 نوع شربت را از هم تشخیص دهد. در نقطه مقابل تمام این توانایی‌های منحصربفرد، وی اطلاع چندانی از فنون رزمی و امور جنگی نداشت. به همین دلیل وی را در سفرهایش که به صورت ناشناس انجام می‌شد دو دستیارش همراهی می‌کردند.

"ساساکی سوکه سابورو" ملقب به "تسوکه سان" همان شخصیت تسوکه سریال انیمیشنی که علاوه بر مهارت فوق‌العاده‌اش در شمشیر زنی از هوش سرشاری نیز برخوردار بود و "آشوسی کایکیوشین" ملقب به "کایکو سان" همان شخصیت کایکو سریال انیمیشن که از قدرت بدنی غیرقابل تصوری برخوردار بود.

تیتراژ کارتون میتی کومان برای دانلود 1

تیتراژ کارتون میتی کومان برای دانلود 2

لوک خوش‌شانس

"لوک خوش‌شانس" یک داستان مصور فرانسوی- بلژیکی نوشته "رنه گوسینی" و ساخته "موریس دی‌بوره‌ا" است. داستان لوک خوش‌شانس در غرب وحشی می‌گذرد و درباره گاوچرانی به نام لوک خوش‌شانس است که از سایه‌اش نیز سریع‌تر هفت‌تیر می‌کشد.

در هر قسمت از کارتون ماجرایی رخ می‌دهد و لوک سعی می‌کند خلافکاران را دستگیر کند. مهمترین دشمن لوک، برادران دالتون هستند که به عنوان محبوب‌ترین بدمن‌های دنیای انیمیشن نیز شناخته می‌شوند.

تیتراژ کارتون لوک خوش شانس برای دانلود 1

تیتراژ کارتون لوک خوش شانس برای دانلود 2

ای کیو سان

مجموعه "ای کیو سان" از محصولات کمپانی تویی انیمیشن به کارگردانی "کی میو یابوکی" در 296 قسمت در سال 1975 میلادی شاخته شده است. "تاداکی یامازاکی" فیلمنامه این مجموعه را نوشته و از 15 اکتبر سال 1975 میلادی تا 28 ماه ژوئن سال 1982 میلادی از کانال TV Asahi در ژاپن پخش شده است.

"ای کیو" در اصل پسر یک امپراتور بود که در دوره حکومت شوگون‌ها که حکومت را از دست امپراتورها خارج کردند، مادرش مجبور شد به همسری یک شوگون درآید و برای همین او را به معبد فرستاد. این کودک در معبد خیلی زود پیشرفت می‌کند و در همه کار خلاقیتش را نشان می‌دهد. او هر زمان که می‌خواست تمرکز خود را جمع کند. دو انگشتش را روی سرش می چرخاند و بعد شروع به فکر می‌کرد. داستان زندگی‌ای‌کیو و افسانه‌های پیرامون او، یکی از داستان‌های مورد علاقه مردم ژاپن است و تا به حال یک سریال و دو کارتون از آن تهیه شده است.

تیتراژ کارتون ای کیو سان برای دانلود 1

فوتبالیست‌ها

فوتبالیست‌ها یکی از معروف‌ترین انیمه‌های ساخت ژاپن است که تقریبا در بیشتر کشورهای دنیا پخش شده است. داستان این انیمیشن مربوط به پسری فوتبالیست به اسم "سوباسا اوزار" است که آرزویش قهرمانی با تیم ملی و لژیونر شدن به فوتبال برزیل است اما متاسفانه فقط فصل اول این انیمه پخش شده است.

در فصل‌های بعدی می‌بینیم که سوباسا بعد قهرمانی با ژاپن تو جام جهانی و بازی در برزیل به بارسلونا می‌پیوندد و ژاپنی‌ها غیر از سوباسا که به لالیگا فرستادن، "واکی بایاشی" را به بوندسلیگا و "کاکرو یوگا" را به کالچیو فرستادند تا نقش مهمی را در لژیونر کردن فوتبالیست‌هایشان در آینده داشته باشند.

تیتراژ کارتون فوتبالیست ها برای دانلود 1

معاون کلانتر

انیمه "معاون کلانتر" سال 1960 میلادی و هر اپیزود به مدت 7 دقیقه ساخته شده است. معاون کلانتر، با آن شکم جلو آمده و کلاه و ژیله‌اش، از تمام نشانه‌های مجری قانون بودن فقط نشان روی سینه را دارد و یادآور کاراکترهای وسترن‌ است.

همه امور زندگی معاون در زندان کلانتری می‌گذرد. دیتون آلن، کمدین و صداپیشه مشهور، با لهجه و گویش غلیظ ایالت‌های جنوبی آمریکا به جای معاون حرف می‌زند و به ساده‌لوحی و روستازادگی‌اش می‌افزاید. کاری که ایرج رضایی هم در دوبله‌اش انجام داد و نوع کمدی بیان کارتون اصلی را در نسخه فارسی حفظ کرد.

ماسکی (Musky Muskrat) موش آبی و وینس (Vince Van Gophe) یک موش حفار، دوستان معاون هستند و در تنبلی و علافی لنگه ندارند و نهایت فعالیت‌شان ماهی‌گیری در کنار رودخانه است. بیشتر ماجراهای این کارتون سرو کله زدن‌های دیوانه‌کننده این دو با معاون فلک ‌زده است.

تیتراژ کارتون معاون کلانتر برای دانلود 1

تیتراژ کارتون معاون کلانتر برای دانلود 2