به گزارش هنرآنلاین، فستیوال رم که از روز 9 نوامبر (١٩آبان‌ماه) سالجاری در این شهر تاریخی آغاز می‌شود، امسال هفتمین دوره‌اش را برگزار می‌کند و از نخستین سال سعی داشته که با فستیوال تثبیت شده ونیز که در واقع قدیمی‌ترین فستیوال سینمایی جهان است، رقابت کند.

بنابر این گزارش، جف نیکولز، فیلمساز و فیلمنامه‌نویس آمریکایی که تنها 33 سال دارد و امسال با آخرین فیلمش در بخش مسابقه کن شرکت کرد، ریاست هیات داوران فستیوال امسال را به عهده دارد.

همچنین علاوه بر لیلا حاتمی از ایران، پی جی هوگان، فیلمساز استرالیایی، تیمور بکمامبتوف، فیلمساز و تهیه‌کننده از قزاقستان و روسیه، والنتینا چروی، بازیگر ایتالیایی، کریس فوجیوارا، منتقد فیلم و مدیر فستیوال ادینبورگ اهل آمریکا و ادگاردو کوزارینسکی، نویسنده و کارگردان آرژانتینی، داوری بخش مسابقه فستیوال امسال را به عهده دارند.

این داوران جایزه‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، جایزه هیات داوران، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد و جایزه‌های استعداد بازیگری، دستاورد تکنیکی و بهترین فیلمنامه را اهدا خواهند کرد.

فیلم‌های بخش مسابقه

فستیوال رم تنها پانزده فیلم را برای بخش مسابقه خود انتخاب می‌کند و سعی دارد با گزینش فیلم‌هایی که برای اولین بار در جهان در این فستیوال به نمایش درمی‌آیند بر اهمیت و اعتبار این بخش بیافزاید.

"نگاه اجمالی به درون چارلز سوان سوم" ساخته "رومن کوپولا" از آمریکا با بازی "چارلی شین" و "بیل مورای" و "درس های شیطان" ساخته "تاکشی میکه" فیلمساز ژاپنی از جمله فیلم‌های مطرح بخش مسابقه فستیوال امسال هستند.

به نوشته بی‌بی‌سی، "الکسی فدورچنکو" که با فیلم تحسین برانگیز "ارواح آرام" در فستیوال ونیز درخشیده بود، امسال با فیلم تازه‌اش با عنوان "عروسان بهشتی دریاهای منطقه جنگی" در بخش مسابقه فستیوال رم حضور دارد.

"علی چشم‌های آبی دارد" (کلودیو جیووانسی، ایتالیا)، "فریاد و تابستان" (پائولو فرانچی، ایتالیا)، "ایکسیانا" (یورف اسکولیموفسکی، لهستان)، "هرگز نمیر" (انریکو ریورو، مکزیک)، "دست در دست" (والری دونزلی، فرانسه)، "دختر مارفا" (لری کلارک، آمریکا)، "زندگی مهمانخانه‌ای" (گابریل و آلن پولسکی، آمریکا)، "تو، من و ما" (ژاگ دیون، فرانسه)، "بازگشت ابدی" (کیرا موراتوا، اوکراین) و "چهره دیگری" (پاپی کورسیکاتو، ایتالیا) دیگر فیلم‌های اعلام شده بخش مسابقه هستند.

دو فیلم اعلام نشده بخش مسابقه به عنوان "سورپرایز" فستیوال در آینده معرفی خواهند شد.

فیلم‌های افتتاحیه و اختتامیه فستیوال رم

فیلم "در انتظار دریا" ساخته "بختیار خودوج نظراف"، فیلمساز تاجیکستانی به عنوان فیلم افتتاحیه فستیوال رم انتخاب شده است.

"اسلحه‌ای در هر دست" ساخته "سسک گای"، فیلمساز کاتالان هم فیلم اختتامیه فستیوال است که در روز 17 ماه نوامبر به نمایش درخواهد آمد.