قدرت الله عاقلی درباره برپایی نخستین کارگاه مجسمه‌سازی سنگ در ایران درگفت وگو با هنرآنلاین گفت: برپایی کارگاه مجسمه‌سازی با سنگ اتفاق بسیار مهمی است که برای نخستین بار شاهد برپایی آن در کشور هستیم و چه خوب است که این اتفاق از سوی بخش خصوصی برگزار می‌شود.

به گفته قدرت الله عاقلی؛ مجسمه‌سازی در ایران همواره با خلاء هایی روبرو بوده است و یکی ازاین خلاء ها عدم آموزش کار با سنگ در دانشگاه‌ها و کارگاه‌های خصوصی است و باید به این نکته هم توجه کنیم که تعداد مجسمه‌سازان ایرانی که با سنگ کارکرده اند، بسیارکم است.

وی افزود: برپایی چندین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی با سنگ برای مجسمه‌سازان جوان این انگیزه را بوجود آورده است که کارکردن با سنگ را فرا بگیرند و برپایی کارگاه آموزش مجسمه با سنگ فرصت بسیارمغتنمی است که امیدوارم این حرکت در گام نخستین باقی نماند و شاهد دوره های متعدد مجسمه‌سازی درسطح کشور باشیم.

به گفته این مجسمه ساز لوکا مارووینو یکی چهره برجسته مجسمه‌سازی با سنگ در سطح جهان است و انتخاب او با توجه به این که از مهد مجسمه‌سازی با سنگ می‌آید، اتفاق بسیار خوبی برای مجسمه سازی با سنگ است.

عاقلی ادامه داد:هر چند که مجسمه سازان ایرانی هراز گاهی با سنگ کار می‌کنند اما با اصول درست مجسمه سازی با سنگ تسلط خوبی نداشتند و حضور یک گروه 15 نفره در کارگاه مجسمه زمینه را فراهم می کند این تکنیک کاربا مجسمه های که ساخته می شود و زمینه حضور این مجسمه سازان را در سمپوزیوم های داخلی و خارجی فراهم کند و به مرور یکی از خلاء‌های موجود در مجسمه سازی ما برطرف شود.

این مجسمه ساز درباره گروهی که در این کارگاه مجسمه سازی شرکت کرده اند گفت: برای نهایی شدن لیست مجسمه‌سازانی که در این کارگاه شرکت کردند مدیر آموزشگاه آریا با برخی از مجسمه سازان از جمله من مشورت کرد و به نظرم شرکت کنندگان این کارگاه از توانای خوبی برخوردار هستند.

عاقلی درباره این موضوع که آیا خود او قصد دارد با سنگ مجسمه بسازد یانه گفت: مجسمه سازی به دو شیوه کم کردن و اضافه کردن است و من مجسمه سازی هستم که آثارم را با اضافه کردن ، مونتاژ و ترکیب احجام می‌سازم و کار با سنگ با کم کردن شکل می گیرد. با این تفاسیر من تاکنون با سنگ مجسمه نساخته ام و قصد چنین تجربه ای ندارم اما از ساخت و ترویج مجسمه با سنگ استقبال می‌کنم.

کارگاه مجسمه سازی با سنگ از نهم تا 21 آبان ماه در 12 روز و 100 ساعت آموزشی در کارخانه "سبا سنگ" درشمس آباد حوالی فرودگاه امام خمینی (ره) دایر خواهد بود

انتهای پیام/31